עבור לתוכן העמוד
Menu

בחירות לרשויות המקומיות בגדה וברצועה

ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה הודיעה לפני כעשרה ימים כי בכוונתה לערוך ב-8 באוקטובר בחירות ל 414 עיריות ומועצות מקומיות בגדה וברצועת עזה והורתה לועדת הבחירות המרכזית להתחיל בהכנות הדרושות לכך. עפ"י מקורות בפת"ח מחמוד עבאס יזם את המהלך כדי להראות לציבור הפלסטיני כי הוא שולט בעניינים ולהביע בצעד מעשי את […]

ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה הודיעה לפני כעשרה ימים כי בכוונתה לערוך ב-8 באוקטובר בחירות ל 414 עיריות ומועצות מקומיות בגדה וברצועת עזה והורתה לועדת הבחירות המרכזית להתחיל בהכנות הדרושות לכך.

עפ"י מקורות בפת"ח מחמוד עבאס יזם את המהלך כדי להראות לציבור הפלסטיני כי הוא שולט בעניינים ולהביע בצעד מעשי את תמיכתו בעיקרון קיום הבחירות ובכך להזים את טענות חמאס כי הוא מטרפד את הפיוס הלאומי.

יצויין כי בחירות לרשויות המקומיות מהוות שלב מכין לקראת בחירות כלליות לנשיאות ולפרלמנט.

ראש ועדת הבחירות המרכזית, חנא נאצר, נסע לרצועת עזה ונפגש עם בכירים בתנועת חמאס, אשר הודיעה  כי "היא לומדת את הנושא", כדי לענות על שאלות שונות הקשורות לבחירות לפני שחמאס תיתן את תשובתה הסופית בנושא.

בניגוד לחמאס, כל הפלגים החברים באש"פ בירכו על הכוונה לקיים את הבחירות.

בחירות בהיקף כה נרחב מחייבות הסכמה לאומית פלסטינית רחבה ותנועת חמאס, השולטת ברצועת עזה יכולה להכשיל את כל המהלך שיזמה הרש"פ.

הרש"פ איננה יכולה להתעלם מתנועת חמאס ואיננה יכולה גם לכפות עליה את המהלך לכן היא מנסה לשכנע אותה להסכים לבחירות.

תנועת חמאס העלתה בפני הרש"פ כמה שאלות מהותיות, שכן היה והיא תסכים לקיום הבחירות, היא מתכוונת להריץ כמה מועמדים מטעמה בעיריות ובמועצות בגדה.

 

א.האם הרש"פ תאפשר תעמולת בחירות מלאה בגדה? האם מועמדים מטעם חמאס שינצחו בבחירות ייעצרו או יפוטרו?

 

ב.האם הרש"פ תהייה מחוייבת לתוצאות הבחירות, האם תשתף פעולה  עם העיריות והמועצות שייבחרו ותממן אותן או שהיחס אליהן ייקבע עפ"י התוצאות?

 

בסוף השבוע שעבר שיגרה ועדת הבחירות המרכזית איגרת לאסמעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ובה תשובות לשאלות שהעלתה חמאס.

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה באגרת כי הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה מתחייבת לכבד את תוצאות הבחירות באשר הן.

הממשלה הפלסטינית מתחייבת לשתף פעולה על כל המועצות המקומיות שייבחרו, לתת להן את ההקצאות הכספיות הדרושות ומשרד הפנים הפלסטיני בגדה וברצועה הוא זה שיפקח על מהלך הבחירות.

ניתן יהיה להגיש ערעורים על תוצאות הבחירות לבתי המשפט המקומיים בגדה וברצועה.

עכשיו ממתינים לתשובה הסופית של חמאס כדי שניתן יהיה להתקדם בתהליך.

בבחירות הקודמות לעיריות בגדה שהתקיימו ב2013 החרימו תנועת חמאס והפלגים האחרים באש"פ את הבחירות.

בשטחים עוקבים בעניין רב אחר האפשרות לקיום בחירות לרשויות המקומיות מכיוון שהדבר קשור בקשר ישיר לקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ.

תנועת פת"ח ברצועת עזה מפוצלת לשני מחנות עיקרייים, מחנהו של מחמוד עבאס והמחנה השני של נאמניו של מחמד דחלאן.

הפופולאריות של מחמד דחלאן ברצועה גברה מאז מבצע "צוק איתן", הוא העביר כספי סיוע רבים לתושבי הרצועה ורכש תומכים רבים.

גם בגדה גבר כוחו בעיקר במחנות הפליטים בצפון הגדה.

השאלה אם מחמוד עבאס, בתוקף היותו ראש תנועת הפת"ח, יאפשר לנאמניו של דחלאן להתמודד בבחירות בגדה וברצועה מטעם פת"ח או שהוא ימנה את נאמניו כנציגים הרשמיים של התנועה, מבלי לקיים בחירות פנימיות בתנועה לבחירת הנציגים שייצגו את פת"ח, בבחירות לרשויות המקומיות.

אם תחרים תנועת חמאס את הבחירות פעם נוספת סביר להניח שהרש"פ תקיים אותן בגדה  בכל מקרה ותנצל את הדבר כדי לנגח את חמאס ולהאשימה כי היא מטרפדת את אפשרות הפיוס הלאומי.