עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת הסלמה ביטחונית?

שתי התפתחויות חשובות היו השבוע שללא ספק משפיעות על הזירה הפלסטינית ועל אפשרות הסלמה במצב הביטחוני והתעוררותה מחדש של האינתיפאדה הפלסטינית. ההתפתחות הראשונה קשורה בהישג חסר תקדים של ישראל באו"ם, שהינו פרי עמל של חודשים ארוכים מצד משרד החוץ, שתוצאתו  בחירתו של דני דנון, שגריר ישראל באו"ם לתפקיד יו"ר ועדת המשפט של הארגון, אחת משש […]

שתי התפתחויות חשובות היו השבוע שללא ספק משפיעות על הזירה הפלסטינית ועל אפשרות הסלמה במצב הביטחוני והתעוררותה מחדש של האינתיפאדה הפלסטינית.

ההתפתחות הראשונה קשורה בהישג חסר תקדים של ישראל באו"ם, שהינו פרי עמל של חודשים ארוכים מצד משרד החוץ, שתוצאתו  בחירתו של דני דנון, שגריר ישראל באו"ם לתפקיד יו"ר ועדת המשפט של הארגון, אחת משש הועדות המרכזיות של הארגון.

ההצלחה הדיפלומטית הישראלית היא לצנינים בעיני הפלסטינים והערבים. היא גורמת ליאוש ותסכול ונתפסת ככישלון גדול של הדיפלומטיה הפלסטינית והערבית.

ההתפתחות השניה קשורה בהבהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפגישת שרי הליכוד, ביחס ליוזמה הערבית לשלום מ2002.

ההבהרה של ראש הממשלה כי איננו מקבל את היוזמה הערבית אם לא יחולו בה שינויים, התנגדותו לחזרה לקווי 67 ול"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים, ותמיכתו רק בסעיף הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל יוצרים הדים שליליים מאוד בעולם הערבי ובקרב הפלסטינים.

בפרלמנט המצרי נמתחה  ביקורת קשה על דבריו של ראש הממשלה ועדיין לא ברורה עמדתו של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי ומידת הרלוונטיות של היוזמה המצרית נוכח הבהרתו של נתניהו.

מבחינת הפלסטינים, אשר טוענים כי לא הופתעו מההבהרה של ראש הממשלה בעניין היוזמה הערבית, הרי שהמשחק היחיד בשטח מבחינתם הינו קידום היוזמה הצרפתית אשר ישראל הודיעה כי היא דוחה אותה על הסף.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, נביל אלערבי,מזכ"ל הליגה הערבית וגורמים ערבים אחרים הבהירו בשבועיים האחרונים, בגלוי באמצעי התקשורת , כי לא יהיה שום שינוי ביוזמה הערבית וכי ישראל חייבת לקבל את היוזמה כמקשה אחת ללא שום שינוי.

 

התעוררות מחודשת של האינתיפאדה

פיגוע הטרור שעשו שני המחבלים מהכפר יטא ליד חברון במתחם שרונה בתל אביב אירע לפני שראש הממשלה נתניהו הודיע על דחיית היוזמה הערבית לשלום ולפני בחירתו של דני דנון לתפקיד יו"ר ועדת המשפט של האו"ם, מה שמוכיח שהאינתיפאדה הפלסטינית הינה כגחלים רוחשות שממנה עולה ומתלקחת מחדש להבה גדולה בהשראת גורמים שונים כמו הסתה אסלאמית קיצונית, חודש הרמאדאן והצלחת הפיגועים של דאע"ש ברחבי העולם.

אולם, החזרה לקיפאון המדיני והמאבק הבינלאומי נגד ישראל בנסיון לכפות עליה את היוזמה הצרפתית שהיא מתנגדת אליה בתוקף מגבירים את הסכנה לחזרת גל הטרור והפיגועים בשטחים ובתחומי מדינת ישראל.

הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב נחשב בעיני הפלסטינים כהצלחה גדולה של האינתיפאדה הפלסטינית אשר היכתה מכה כואבת ב"כיבוש" הישראלי, בסמוך למשרד הביטחון בתל אביב, ימים ספורים לאחר כניסתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון.

לכן לא מן הנמנע שנוכח ההתפתחויות המדיניות האחרונות ו"הצלחת" הפיגוע בתל אביב ופיגועי דאע"ש בפאריז ובאורלנדו תגבר מחדש המוטיבציה של הפלסטינים לעשות פיגועים נגד ישראל.

הארגונים הפלסטינים השונים ובראשם חמאס, מעודדים את מה שהם מכנים תופעת "הזאבים הבודדים" או "ההתנגדות האישית" (אלמוקאוומה אלמונפרדה-בערבית).

המונח "הזאב הבודד" הינו במקור מונח של ארגון אל-קאעדה, מי שטבע אותו  היה אבו מצעב א-סורי, לאחר הפיגועים במגדלי התאומים בניו יורק בספטמבר 2001, אשר קרא למוסלמים בעולם לבצע "ג'יהאד אישי".

העיקרן הזה אומץ בהמשך על ידי ארגון דאע"ש ונראה שעכשיו מחקים אותו גם הפלסטינים.

הפרצות בגדר ההפרדה בגדה מאפשרות לפלסטינים לחדור לתוך ישראל לצורך פיגועי טרור והמוטיבציה שלהם לטרור גוברת בעקבות ההסתה הפלסטינית המתמשכת ברשות החברתיות ובתקשורת הפלסטינית.

ישראל מתקשה להילחם בתופעת "הזאבים הבודדים" כפי ששאר מדינות המערב מתקשות לאתר מחבלים בודדים המזדהים עם דאע"ש.

קיים קושי מודיעיני רב לאתר מראש מחבלים בודדים או כאלה הפועלים בזוגות או בחוליות קטנות, "הזאבים הבודדים" אינם משתייכים  ארגונית או מנהלית לארגון כלשהו, הם בוחרים בעצמם את המטרות ומתאמים ביניהם בצורה דיסקרטית את הפעילות בשטח.

אופי הפעילות החשאית הזו מאפשר להם לאסוף מודיעין מדוייק על היעדים שהם בחרו ולהפתיע את ישראל בעיתוי הנוח להם.

הימשכות תופעת "הזאבים הבודדים" הפלסטינים איננה מבשרת טובות לישראל בהיבט הביטחוני, במיוחד בתקופה הזו של קיפאון מדיני, ההסתה האסלאמית הקיצונית הגוברת בחודש רמאדאן הקדוש למוסלמים ו"הצלחת" פיגועי דאע"ש בפאריז ובאורלנדו.