עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתערבת במאבק הירושה ברש"פ

בעוד מצרים מנסה לקדם את הפיוס הפנים-פלסטיני המהווה את אחד מעמודי התווך של יוזמתו של הנשיא א-סיסי, מתברר כי תנועת חמאס דורשת להיות מעורבת בבחירת יורשו של מחמוד עבאס. עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, תנועת חמאס מתנגדת כי יורשו של מחמוד עבאס ייבחר במצב שבו לא ניתן לקיים בחירות בשטחים ומבלי שתנועת פת"ח תתיעץ עמה לגבי […]

בעוד מצרים מנסה לקדם את הפיוס הפנים-פלסטיני המהווה את אחד מעמודי התווך של יוזמתו של הנשיא א-סיסי, מתברר כי תנועת חמאס דורשת להיות מעורבת בבחירת יורשו של מחמוד עבאס.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, תנועת חמאס מתנגדת כי יורשו של מחמוד עבאס ייבחר במצב שבו לא ניתן לקיים בחירות בשטחים ומבלי שתנועת פת"ח תתיעץ עמה לגבי זהותו של היורש.

עפ"י דווח בעיתון "ראי אליום" ב-11 ביוני, משלחת של חמאס העבירה את המסר הזה באחרונה למשלחת של פת"ח בפגישה עמה באחת מהבירות הערביות.

העמדה החדשה הזו של חמאס באה לידי ביטוי גם בהצהרות פומביות של אוסאמה חמדאן, אחד מבכירי חמאס, אשר הודיע כי תנועתו לומדת את סוגיית הירושה של מחמוד עבאס מכיוון שהדבר מעניין את התנועה ואת כל הכוחות הפלסטינים האחרים.

חמדאן הבהיר כי ההחלטה על היורש צריכה להתקבל "במסגרת לאומית ארגונית".

הוא הזהיר את תנועת פת"ח שלא לקבל את ההחלטה "ללא מנגנונים לאומיים" מכיוון שהדבר ייצור משבר פלסטיני גדול, הוא קרא לתנועת פת"ח "להציג מועמד לאומי ולא מועמד שנוי במחלוקת".

העמדה החדשה של חמאס מהווה השלמה עם המציאות שנוצרה בשטח.

עפ"י החוק הבסיסי הפלסטיני מי שאמור להחליף באופן זמני את יו"ר הרש"פ עד לקיום בחירות הינו יו"ר הפרלמנט.

יו"ר הפרלמנט הנוכחי הינו ד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מאזור חברון, אולם תנועת פת"ח טוענת כי יש לאקונה בחוק מכיוון שכהונתו של דוויק הסתיימה מזמן ולכן זכותה לבחור מועמד שיירש את מחמד עבאס מתוך בכירי תנועת פת"ח.

תנועת חמאס מגלה גם גישה פרגמאטית, היא מבינה כי כל מועמד חייב להיות מקובל גם על ישראל וארצות הברית ולכן אין לה סיכוי להציב מועמד מטעמה.

גורמים בתנועת פת"ח מסרו כי לתנועה אין התנגדות להתייעץ עם תנועת חמאס על זהותו של היורש אשר יקבע על ידי הועדה המרכזית של פת"ח ויאושר על ידי הועד הפועל של אש"פ.

הגורמים העריכו כי תנועת חמאס תדרוש מחיר גבוה מפת"ח תמורת הסכמתה לזהות המועמד שעתיד להחליף את מחמוד עבאס.

גם במצרים ובירדן רוצים שהיורש העתידי יזכה לתמיכה ציבורית רחבה כדי שתישמר היציבות  בשטחים והגדה לא תהפוך לזירת עימות אלים בין המתחרים השונים על התפקיד בתוך תנועת פת"ח.

 

מצרים מקדמת את הפיוס הפלסטיני

בתוך כך, מצרים פועלת באינטנסיביות לקדם את הפיוס הפנים-פלסטיני, נציגים של ארגוני החזית העממית, החזית הדמוקרטית ותנועת ההתנגדות העממית זומנו בשעבר שעבר לקהיר לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי.

לפני כן ביקרה בקהיר משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי, בראשות המזכ"ל עבדאללה רמדאן שלח, לשיחות על נושא הפיוס.

מצרים נטלה את המושכות לידיה לאחר הודעתו של הנשיא א-סיסי על היוזמה המצרית ולאחר שקטאר נחלה כישלון במאמצי הפיוס בין פת"ח לחמאס.

הגישה המצרית החדשה היא ליצור פיוס לאומי פלסטיני בהסכמת כל הפלגים הפלסטינים בהסתמך על "הסכם קהיר" מ2011 במגמה להגיע להסכמה על הקמת ממשלת אחדות פלסטינית ועריכת בחירות בשטחים בתוך חצי שנה.

משלחות של חמאס ופת"ח אמורות לצאת בימים הקרובים לקהיר לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי, המשלחת של חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק ומחמוד א-זהאר תצא מקהיר לקטאר להתייעצויות עם יו"ר הלשכה המדינית ח'אלד משעל.

עפ"י מקורות מצריים, הנשיא א-סיסי מטיל ספק בכנות הכוונות של תנועת חמאס להגיע לפיוס לאומי עם תנועת פת"ח, תנועת חמאס מתנגדת לכל מהלך מדיני באזור והיא משתפת פעולה עם תנועת "האחים המוסלמים" ועם שלוחת דאע"ש בסיני נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

גם מבחינה פנים פלסטינית חמאס איננה מעוניינת בשום הסכם פיוס שיחליש את שליטתה הבלעדית על רצועת עזה והיא מעוניינת בהמשך המצב הקיים, זהו המצב הנוח לה ביותר, היא מציגה את עצמה כמי שמעוניינת בפיוס לאומי ומטילה את האשמה על הרש"פ מבלי שהיא נדרשת לויתורים כלשהם באחיזתה ברצועת עזה.

עם זאת, נראה שקטאר עדיין מנסה את כוחה לתווך בין פת"ח לחמאס,אתר "אלרסאלה" ,המזוהה עם חמאס, דיווח ב-12 ביוני מפי מקור בכיר בתנועת פת"ח כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ייצא בימים הקרובים לדוחא לפגישה עם שליט קטאר וכי אח"כ הוא אמור להיפגש עם מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, כדי לדון עמו בנושא הפיוס.