עבור לתוכן העמוד
Menu

האינטרס הירדני בסכסוך הישראלי-פלסטיני

הפיגוע הרצחני של אירגון דאעש נגד מוצב ירדני במיפגש הגבולות עם עיראק וסוריה מחדד את הצרכים החדשים של ירדן גם בבעיה הפלסטינית. סגירת הגבולות עם סוריה ועיראק ממחישה את חוסר היכולת של ירדן להסכים גם לגבול עוין עם הפלסטינים, ומכאן לצורך לשמר את צה"ל כשכן ידידותי לאורך הירדן, ולא את המיליציות פלסטיניות שיחליפו אותו. על […]

הפיגוע הרצחני של אירגון דאעש נגד מוצב ירדני במיפגש הגבולות עם עיראק וסוריה מחדד את הצרכים החדשים של ירדן גם בבעיה הפלסטינית. סגירת הגבולות עם סוריה ועיראק ממחישה את חוסר היכולת של ירדן להסכים גם לגבול עוין עם הפלסטינים, ומכאן לצורך לשמר את צה"ל כשכן ידידותי לאורך הירדן, ולא את המיליציות פלסטיניות שיחליפו אותו.

על רקע זה יש להבין את הפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר ברבת עמון בין המלך עבדאללה לראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן סביב סעודת האיפטאר. אחרי גירוש הנכבדים הירדנים מרחבת מסגד אל-אקסא סירב המלך לראות את פניו של המנהיג הפלסטיני. על פי מקורות פלסטיניים המלך עבדאללה הודיע לראש הרשות הפלסטינית כי סעודיה מעוניינת להכניס שינויים ביוזמה הערבית באופן שישראל תוכל לקבל אותה, וכי מוטב לפלסטינים שיסכימו לכך ולא יתנגדו. על פי המקורות האלה, אבו מאזן ניסה להבין מהם השינויים האלה, והמלך עבדאללה ענה לו כי הדברים עדיין לא סוכמו.

אחר כך נועד אבו מאזן עם המלך סלמאן בג'דה, ומכיוון שלא פורסם דבר אחרי הפגישה יש להניח כי נאמרו שם דברים דומים.

המקורות דיווחו כי עם שובו ממסעו הנוכחי באירופה יכנס אבו מאזן את מוסדות אשף לדון במצב החדש, אבל הם העריכו כי אין ביכולת הפלסטינים להסכים לשום שינוי ביוזמה בנוסחה הנוכחי המדבר על נסיגת ישראל לגבולות 1967 ומימוש הלכה למעשה של זכות השיבה.