עבור לתוכן העמוד
Menu

מדינות ערב בוחשות בקרב הירושה ברש"פ

העיסוק בסוגיה מי יירש את מחמוד עבאס בתפקידו כיו"ר הרש"פ איננו מעסיק רק את הפלסטינים בשטחים אלא גם את מדינות ערב ואת מנהיגיהן, במיוחד אותן המדינות שיש להן גבול משותף עם רצועת עזה ועם הגדה המערבית שהן מצרים וירדן החתומות גם על הסכם שלום עם מדינת ישראל. האינטרסים של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ושל המלך […]

העיסוק בסוגיה מי יירש את מחמוד עבאס בתפקידו כיו"ר הרש"פ איננו מעסיק רק את הפלסטינים בשטחים אלא גם את מדינות ערב ואת מנהיגיהן, במיוחד אותן המדינות שיש להן גבול משותף עם רצועת עזה ועם הגדה המערבית שהן מצרים וירדן החתומות גם על הסכם שלום עם מדינת ישראל.

האינטרסים של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ושל המלך עבדאללה דומים, הם  מעוניינים בחזרה של הרש"פ לשלוט ברצועת עזה ובחיזוק שליטתה בגדה המערבית.

שניהם מודאגים מהתחזקות האסלאם הקיצוני, השתלטותה האלימה של תנועת חמאס על רצועת עזה והפיכתה לבסיס טרור גדול והחתירה המתמדת שלה להשתלט גם על הגדה המערבית.

מצרים וירדן מודאגות מהיחלשותה של תנועת פת"ח והעומד בראשה, והאפשרות שיורשו של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ יהיה מתנועת חמאס או דמות חלשה אחרת מתנועת פת"ח שלא תדע לשלוט היטב בשטחי הגדה ותאפשר לאסלאם הקיצוני להשתלט עליה בהמשך, דבר שמסכן את היציבות במצרים ובירדן.

תפיסת הביטחון של מצרים גורסת כי  אחדותה וחוזקה של תנועת פת"ח הינן אינטרס המשרת את הביטחון הלאומי המצרי ולכן יש לפעול ולסייע להנהגה הפלסטינית להשיג את המטרה הזו.

 

יוזמה מצרית לפיוס בין עבאס לדחלאן

לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי יש יחסים הדוקים עם מחמד דחלאן, בכיר הפת"ח לשעבר ויריבו המר של מחמוד עבאס.

סוד גלוי הוא בעולם הערבי שנשיא מצרים רוצה לראות במחמד דחלאן את יורשו של מחמוד עבאס.

דחלאן נאלץ לעזוב את השטחים ב2011 בעקבות סכסוך אישי חריף עם מחמוד עבאס שהרחיקו משורות תנועת פת"ח ואף דאג להעמידו לדין שלא בפניו בפני בית משפט פלסטיני באשמות שחיתות.

דחלאן הפך לאיש עסקים גדול בעולם הערבי והוא גם משמש כיועץ לשליט מאע"מ הנסיך מחמד בן זאיד.

אתר האינטרנט של חמאס "אל-רסאלה" מסר ב-30 במאי מפי עדלי צאדק, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, המקורב למחמד דחלאן, כי מצרים גיבשה הצעה לפיוס בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן וכי דחלאן הסכים לה בתנאים מסויימים.

עפ"י הדיוווח גם מאע"מ מעורבת במאמצי הפיוס.

מקורביו של מחמוד עבאס מכחישים את הדיווח הזה וטוענים  כי שובו של מחמד דחלאן לשטחים כלל איננו עומד על הפרק.

יחיא רבאח, חבר המועצה המייעצת בפת"ח  והמקורב למחמוד עבאס אמר לאתר "אלרסאלה" כי "מחמד דחלאן הינו פקיד ביטחוני במאע"מ שאין לו קשר לזירה הפלסטינית וכי מאע"מ איננה יכולה להתערב בעניינים הפנימיים של הפלסטינים".

על פי גורמים בכירים בתנועת פת"ח נראה כי גם ירדן מעוניינת בכך שמחמד דחלאן יהיה יורשו של מחמוד עבאס.

דחלאן ביקר בחשאי בירדן לפני שבועיים ונפגש עם גורמים המקורבים לצמרת השלטון, כשנודע הדבר למחמוד עבאס הוא רתח מזעם.

בחודשים האחרונים גברה המתיחות בין ירדן לרש"פ לאחר שמחמוד עבאס פעל מאחורי גבה של ירדן והביא לטרפוד הסיכום בינה לבין ישראל על הצבת 55 מצלמות ירדניות במתחם הר הבית בירושלים.

 

יורש זמני

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מוטרד מאוד מהבחישה של מדינות ערב מאחורי הקלעים בקרב הירושה הפלסטיני.

לאחר שחברים בכירים בפת"ח ובראשם ג'בריל רג'וב ותוופיק טיראווי הצליחו לסכל את כוונתו למנות את ד"ר סאיב עריקאת ליורשו, הודיע לאחרונה מחמוד עבאס לוועדה המרכזית של פת"ח כי הוא שוקל למנות את אחמד קריע (אבו עלאא') ,חבר הוועדה המרכזית הותיק ביותר ומאדריכלי הסכם אוסלו, באופן זמני לראש התנועה ולתפקיד יו"ר הועד הפועל של אש"פ ואת נשיא בית הדין החוקתי לתפקיד נשיא זמני לשישה חודשים עד לעריכת בחירות בשטחים.

הרעיון הזה של עבאס, שהוצג בנימוק של ניסיון למנוע וואקום שלטוני ברש"פ, נתקל בהתנגדות קשה מצד חברי הועדה המרכזית של פת"ח וגם מצידן של מצרים וירדן.

עפ"י סקרי דעת הקהל, בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה עונש של מאסר עולם בכלא הישראלי, הוא המועמד המועדף על תושבי השטחים לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

ד"ר סאיב עריקאת הודיע על תמיכתו במועמדותו של ברגותי אך מחמוד עבאס ובכירים אחרים בפת"ח מתנגדים לה, גם מנהיגי מצרים וירדן מעריכים בסבירות גבוהה כי ישראל לא תשחרר מהכלא את ברגותי, הנחשב לסמל הטרור של האינתיפאדה השניה, וכי הוא לא יוכל לתפקד כיו"ר הרש"פ מתוך הכלא הישראלי.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מאוד מהבחישה של מנהיגי ערב בסוגיית יורשו בתפקיד אך איננו יכול למנוע זאת, הדאגה העיקרית שלו היא איך להבטיח ירידה בטוחה מהבמה הפוליטית מבלי שיורשו יתנכל לו ולשני בניו שהינם אנשי עסקים גדולים וקיים חשש שיואשמו במעשי שחיתות ועבירות כלכליות לאחר פרישתו.

למחמד דחלאן יש תמיכה חזקה במצרים ובירדן, במאע"מ ובמחנות הפליטים בצפון הגדה ובלבנון אך חזרתו לשורות פת"ח מצריכה הסכמה של חברי הוועדה המרכזית של פת"ח החוששים מכוחו ושחלק מהם רואים עצמם כיורשים פוטנציאלים של מחמוד עבאס.

כרגע הפיוס בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן נראה כבלתי אפשרי ולמעשה עבאס הינו היחיד שיכול להחזיר את הלגיטימציה לדחלאן.

אולם דחלאן איננו מוותר והוא פועל בדרכים שונות לנסות ולהתפייס עם עבאס.

ההערכה  בשטחים היא שגם לישראל ולארצות הברית יש השפעה על זהות יורשו של עבאס, ישראל טוענת כי איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של הרש"פ אך ברור שיש לה העדפות מסוימות לגבי היורש והיא יכולה לנקוט צעדים בשטח במידה שיורשו של עבאס יהיה אדם המהווה סכנה ביטחונית לישראל.