עבור לתוכן העמוד
Menu

התקרבות מחודשת בין איראן ל"ג'יהאד האסלאמי"

איראן התפייסה עם ארגון "הג'יהאד האסלאמי" והבטיחה לחדש לו את התמיכה הכספית בו. מדובר בהתפתחות מסוכנת המעידה על כוונה איראן להגביר את מעורבותה בנעשה בשטחים. משלחת של ארגון ה"ג'יהאד האסלאמי", בראשות המזכ"ל ד"ר רמדאן עבדאללה שלח, ביקרה השבוע בטהרן אחרי נתק ממושך ומנהיגה נועד ב-2 במאי עם עלי ח'מינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן, עם […]

איראן התפייסה עם ארגון "הג'יהאד האסלאמי" והבטיחה לחדש לו את התמיכה הכספית בו. מדובר בהתפתחות מסוכנת המעידה על כוונה איראן להגביר את מעורבותה בנעשה בשטחים.

משלחת של ארגון ה"ג'יהאד האסלאמי", בראשות המזכ"ל ד"ר רמדאן עבדאללה שלח, ביקרה השבוע בטהרן אחרי נתק ממושך ומנהיגה נועד ב-2 במאי עם עלי ח'מינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן, עם שר החוץ ג'וואד זריף ועם יו"ר הפרלמנט עלי לאריג'ני.

עפ"י מקורות לבנונים, מנהיג החזבאללה, השיח' חסן נסראללה הוא שתיווך בחודש האחרון בין הצדדים והביא לביקור המשלחת של "הגיהאד האסלאמי" בטהרן.

ארגון "הגי'האד האסלאמי" נהנה במשך שנים מסיוע ותמיכה איראנית מסיבית אולם בשנה האחרונה חל קרע ביניהם לאחר שאיראן הקימה ברצועת עזה ארגון שיעי חדש הנקרא "אלצאברין" שהתבסס בין היתר על פורשים מארגון "הג'יהאד האסלאמי".

לפני כחצי שנה הפסיקה גם איראן את הסיוע הכספי החודשי לארגון "הגי'האד האסלאמי" אשר נאלץ להפסיק את תשלום המשכורות לפעיליו.

מעורבות איראנית עמוקה

יש לראות בהתקרבות המחודשת של איראן לארגון "הג'יהאד האסלאמי" ביטוי למגמה של איראן להגביר את מעורבותה בנעשה בשטחים.

היחסים של איראן עם ההנהגה המדינית של תנועת חמאס, ובמיוחד עם מנהיגה ח'אלד משעל, הינם מעורערים מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011.

משעל סגר את משרדי חמאס בדמשק ועבר לדוחא שבקטאר ומאז כשלו כל הניסיונות לפייס בינו לבין איראן ולהפגישו עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי.

זאת ועוד, ח'אלד משעל יזם מהלך של התקרבות לסעודיה ,מנהיגת העולם הסוני ויריבתה המרה של איראן, לעומתו, מחמד דף ראש הזרוע הצבאית של חמאס שומר על יחסים מצויינים עם איראן וממשיך לקבל ממנה אמצעי לחימה וסיוע כספי עבור הארגון.

מנהיג "הגיהאד האסלאמי" רמדאן שלח, בניגוד לח'אלד משעל, שמר על יחסים טובים עם איראן ועם משטרו של בשאר אסד והשאיר את משרדי הארגון בדמשק, לד"ר שלח יש גם יחסים מצויינים עם המודיעין המצרי והוא אף ניסה בעבר לתווך בין חמאס למצרים.

בהודעת "הג'יהאד האסלאמי" לאחר הפגישה עם ח'מינאי נאמר כי  שני הצדדים דנו "בדרכים לחזק את ה "התעוררות"(הבה-בערבית) בגדה ובירושלים ואת העמדה האיתנה של תושבי רצועת עזה בפני המצור החונק הנמשך יותר מעשר שנים".

 

חידוש הסיוע הכספי

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-5 במאי כי ביקורו של רמדאן שלח, מזכ"ל ארגון "ה'גיהאד האסלאמי" הביא להחזרת היחסים עם איראן לקדמותם, הארגון דחה את ההצעה האיראנית להתאחד עם ארגון "אלצאברין" ברצועת עזה אך סוכם שאיראן תחדש את הסיוע הכספי לארגון בדיוק כפי שהיה לפני הנתק ביניהן.

נראה כי איראן הצליחה שוב לגייס ארגון פלסטיני חשוב לצדה במאבקה בעולם הסוני בראשותה של סעודיה.

ד"ר רמדאן שלח שילם את "מס השפתיים" המצופה ממנו  לאיראן בעקבות הפיוס, בהצהרות שלו אחרי הפגישה עם המנהיג העליון ח'מינאי הוא שיבח את איראן על תמיכתה בעם הפלסטיני, דחה את הביקורת הערבית עליה ותקף את ארצות הברית וישראל.

"ארה"ב כופה מלחמה סונית-שיעית כדי לחלק את האזור, איראן היא גורם של שלום ויציבות באזור" טען שלח והביע צער על כך שהעולם הערבי מתייחס לאיראן כאויב של הערבים.

"העולם הערבי עוסק בנורמליזציה כלכלית וביטחונית עם ישראל ורואה בה בת ברית חלופית לארצות הברית בעימות עם איראן".

עד כה לא ידוע מה מה סוכם בביקורה של משלחת "הגיהאד האסלאמי" בטהרן בתחום הטרור נגד ישראל אך ההתקרבות המחודשת שלו לאיראן צריכה להדאיג את ישראל, את הרש"פ ואת תנועת חמאס.

לא מן הנמנע כי בביקור סוכם על הסלמת האינתיפאדה נגד ישראל באמצעות חידוש פיגועי ההתאבדות על ידי פעילי הארגון או ירי רקטות מרצועת עזה.

לארגון "הגי'האד האסלאמי" יש מאות טילים משלו ברצועת עזה, בדרך כלל הוא מתאם את הפעילות שלו עם חמאס אך בימים האחרונים איימו בכיריו ברצועת עזה ב"פיצוץ המצב" נוכח המשך המצור על הרצועה.

תנועת חמאס היא הריבון ברצועה ופעילות עצמאית של ארגון "הגיהאד האסלאמי" נגד ישראל עלולה לסבך אותה בעימות צבאי נרחב שהיא איננה מעוניינת בו כרגע.

חידוש פיגועי ההתאבדות מתוך תחומי הגדה באמצעות הפעלת "חוליות רדומות" של הארגון בשטחי הגדה עלול לערער את יציבותה של הרש"פ ולהביא לנקיטת צעדים ישראלים חריפים בגדה.

בשורה התחתונה, איראן איננה מסתפקת עוד רק במעורבות בנעשה בסוריה, תימן,לבנון, עיראק, סעודיה ומדינות המפרץ והיא שוב מגבירה את המעורבות שלה בשטחי הגדה והרצועה, זהו סימן לא טוב לבאות.