עבור לתוכן העמוד
Menu

הנפוטיזם של מחמוד עבאס

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח אחד השיקולים העיקריים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בבחירת יורשו הינו מציאת אדם מתאים שימשיך לדאוג לאינטרסים הביטחוניים והכלכליים של משפחת עבאס ששני בניה הינם אנשי עסקים גדולים בשטחים ובכמה מדינות ערביות. זוהי אחת הסיבות העיקריות שמחמוד עבאס ניסה להכשיר את ד"ר סאיב עריקאת ליורשו, הוא הדיח  את יאסר עבד רבו […]

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח אחד השיקולים העיקריים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בבחירת יורשו הינו מציאת אדם מתאים שימשיך לדאוג לאינטרסים הביטחוניים והכלכליים של משפחת עבאס ששני בניה הינם אנשי עסקים גדולים בשטחים ובכמה מדינות ערביות.

זוהי אחת הסיבות העיקריות שמחמוד עבאס ניסה להכשיר את ד"ר סאיב עריקאת ליורשו, הוא הדיח  את יאסר עבד רבו מתפקיד מזכיר הועד הפועל של אש"פ ומינה במקומו את עריקאת כדי לקדמו בהמשך לתפקיד יו"ר הרש"פ.

עפ"י  גורמים בכירים בפת"ח, השיקול העיקרי של עבאס בבחירת עריקאת כיורשו הפוטנציאלי נבע משיקולים אינטרסנטים גרידא. ד"ר עריקאת הינו מקורבו ונאמנו, מדובר באישיות חסרת כריזמה שכנראה תעשה הכול כדי לשמור על האינטרסים של משפחת עבאס לאחר שהאב מחמוד יירד מהבמה הפוליטית.

מי שפעל לסכל את כוונת עבאס להכשיר את סאיב עריקאת כיורשו היה ג'יבריל רג'וב אשר ביחד עם בכיר אחר של פת"ח, תוופיק טיראווי, תקפו בחריפות בישיבת הועד הפועל של אש"פ את כוונתו של עבאס לקדם את עריקאת וחתרו נגדו בשורות פת"ח בגדה.

עריקאת נאלץ להתקפל, הוא הודיע כי הוא איננו מעוניין להיבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ וכי הוא תומך במועמדותו של מרוואן ברגותי לתפקיד, ברגותי מרצה בבית כלא בישראל עונש של ארבעה מאסרי עולם.

נראה כי מחמוד עבאס, הידוע כבעל אופי נוטר טינה, לא שכח את מעלליו של ג'יבריל רג'וב והמתין בסבלנות להזדמנות הנאותה להשיב לו כגמולו.

רג'וב עצמו, ניסה לפייס את מחמוד עבאס. לפני כמה שבועות הוא הופיע בערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הרשמי ובראיון ארוך הרעיף דברי שבח וחנופה על מחמוד עבאס ומדיניותו, אולם עבאס לא קנה את הדברים והוא נחוש לנקום ברג'וב וגם לדאוג לאינטרסים של בני משפחתו לקראת פרישתו מתפקיד יו"ר הרש"פ.

אחד המהלכים שמחמוד עבאס מנסה להריץ עכשיו הוא קידום מועמדותו של בנו, טארק, לתפקיד יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית שבראשה עומד ג'יבריל רג'וב.

למחמוד עבאס יש גם חשבון ארוך עם רג'וב מאז ההתמודדות על ראשות פיפ"א לפני כמה חודשים, רג'וב סירב לתמוך במועמדותו של הנסיך הירדני עלי בן חוסיין לתפקיד יו"ר פיפ"א וגרם למשבר קשה בין הרש"פ לירדן.

הכוונה של עבאס היא להדיח את רג'וב מתפקיד היו"ר באמצעות בחירות פנימיות ולמנות במקומו את בנו טארק, מדובר בתפקיד יוקרתי עם שכר גבוה, נסיעות רבות לחו"ל וייצוג הפלסטינים במוסדות בינלאומיים שונים.

לטארק עבאס יש ניסיון בתחום הספורט וטיפול בנוער, הוא היה ראש מועדון הספורט הפלסטיני "אל-אמערי".

עפ"י דוווח בעיתון "ראי אליום" מה-24 במאי, החל טארק עבאס בהכנות מעשיות להתמודדות על ראשות התאחדות הכדורגל הפלסטינית  והרכיב רשימה שהוא יעמוד בראשה ושתתמודד בתוך ההתאחדות בבחירות פנימיות וחשאיות.

להערכת גורמים בפת"ח טארק עבאס לא היה מתמודד בבחירות מבלי שהובטח לו מראש כי יזכה בתפקיד היו"ר במקומו של ג'בריל רג'וב, אם יפסיד בהתמודדות יהווה הדבר מכה קשה ליוקרתו ומעמדו של אביו מחמוד אשר פועל כעת להשיג תמיכה לבנו ולהבטיח את נצחונו.

לרצועת עזה יש תפקיד חשוב בהכרעה על תפקיד היו"ר, יש לה נציגים בהתאחדות ואחד מהם, עבד אלסלאם הניה, בנו של אסמעיל הניה סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הינו בן בריתו של רג'וב והוא מחזיק בכמה תפקידים רשמיים בהנהלת ההתאחדות.

טארק רג'וב איננו טומן ידו בצלחת ועפ"י מקורות בפת"ח הוא מתכוון להרכיב, בסיועו של אביו, רשימה שתכלול את בניהם של כמה דמויות מפתח מתנועות פת"ח וחמאס כדי לזכות בתמיכת שתי התנועות לתפקיד הנכסף.

אם יובס ג'יבריל רג'וב בבחירות לראשות התאחדות הכדורגל יהווה הדבר מכה פוליטית קשה עבורו, הוא ייחשב בשטחים כ "סוס מת" שאין לו שום סיכוי לרשת את מחמוד עבאס ולהפוך ליו"ר הרש"פ הבא.

מחמוד עבאס מוכיח במהלך שהוא מוביל כעת למנות את בנו לתפקיד יו"ר התאחדות הכדורגל כי כוחו עדיין במותניו, הוא ממשיך למשוך בחוטים ולחסל את מתנגדיו ומבקריו מבחינה פוליטית ללא רחמים.

התנהלותו של מחמוד עבאס מעידה על יכולות פוליטיות גבוהות בזירה הפלסטינית, למרות הירידה במעמדו בדעת הקהל הפלסטינית, וכי מוקדם מדי להספידו.