עבור לתוכן העמוד
Menu

הכישלון של הרש"פ בביר זית

תנועת הפת"ח ספגה השבוע מכה כואבת בדעת הקהל הפלסטינית כאשר נציגיה הובסו בבחירות למועצת התלמידים של אוניברסיטת ביר- זית, שנחשבה במשך שנים רבות כאחד המעוזים של תנועת פת"ח בגדה. הבחירות באוניברסיטאות בשטחים נחשבות למדד המשקף נאמנה את הלכי הרוח ואת מידת התמיכה הפוליטית של בני הדור הצעיר בפלגים הפלסטינים השונים. "הגוש האסלאמי" המזוהה עם תנועת […]

תנועת הפת"ח ספגה השבוע מכה כואבת בדעת הקהל הפלסטינית כאשר נציגיה הובסו בבחירות למועצת התלמידים של אוניברסיטת ביר- זית, שנחשבה במשך שנים רבות כאחד המעוזים של תנועת פת"ח בגדה.

הבחירות באוניברסיטאות בשטחים נחשבות למדד המשקף נאמנה את הלכי הרוח ואת מידת התמיכה הפוליטית של בני הדור הצעיר בפלגים הפלסטינים השונים.
"הגוש האסלאמי" המזוהה עם תנועת חמאס ניצח בבחירות האלה זו השנה השנייה ברציפות, וקיבל 25 מושבים. הגוש "ע"ש יאסר ערפאת", המזוהה עם תנועת פת"ח, זכה ב21 מושבים וגוש השמאל ב 5 מושבים בלבד.

נציגי הסטודנטים המזוהים עם חמאס הודיעו כי "הגוש האסלאמי" יעמוד בראש מועצת תלמידים מאוחדת שתכלול את נציגי כל הגושים שנטלו חלק בבחירות וזאת עפ"י ייצוג יחסי.

"הגוש האסלאמי" ניצח בבחירות למרות ניסיונות של מנגנוני הביטחון של הרש"פ לשבש את הצלחתו. בשבועות האחרונים עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ לחקירה את סיף אלאסלאם דגלאס, ראש מועצת התלמידים באוניברסיטה ועוד כמה פעילים של "הגוש האסלאמי".

ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס כתב ב-28 באפריל בדף הפייסבוק שלו כי "הבחירות שיקפו נטייה ברורה לטובת ההתנגדות וניצחונותיה ולאינתיפאדה ולתופעותיה".

 

מי האחראי לכישלון?

הניצחון של חמאס בבחירות למועצת התלמידים של אוניברסיטת ביר זית הוא שיחת היום בשטחים ומשקף את התחזקותה של תנועת חמאס בקרב בני הדור הצעיר.

בחמאס טוענים כי זוהי הוכחה כי  תנועת פת"ח נכשלה בניסיונותיה לשכנע את הרחוב הפלסטיני לקבל את התוכנית המדינית שלה.

גם בתנועת הפת"ח עצמה גוברת הביקורת על הרש"פ והעומד בראשה על כך שלא הפיקה את הלקחים מהבחירות בשנה שעברה ולא פעלה די הצורך לחזק את תנועת פת"ח באוניברסיטת ביר זית.

בכירים בפת"ח קוראים לחשבון נפש בתנועה, ד"ר סופיאן אבו זאידה, מבכירי הפת"ח ברצועת עזה פרסם פוסט בדף הפייסבוק שלו בו שאל "כמה תבוסות צריכה עוד פת"ח כדי לחולל אינתיפאדה עצמית?".

ברחוב הפלסטיני תולים את האשמה העיקרית לכישלון תנועת פת"ח בבחירות, שהוא כישלונה של הרש"פ שכן פת"ח היא מפלגת השלטון, בעמדות של יו"ר הרש"פ ובכירי הרשות ביחס להמשך התיאום הביטחוני עם ישראל ו"לאינתיפאדת הסכינים".

ההצהרה של יו"ר הרש"פ כי "התיאום הביטחוני עם ישראל הוא קדוש", הראיון שהעניק לערוץ 2 הישראלי שבו הביע את התנגדותו להמשך דקירות הסכינים וההצהרה של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני לשבועון "דיפנס ניוז", שבו התפאר כי הרש"פ מנעה 200 פיגועים נגד ישראל, כל אלה יצרו, להערכת פרשנים פלסטינים, אנטגוניזם גדול בין ציבור הסטודנטים לבין תנועת פת"ח והגוש המזוהה עם התנועה באוניברסיטת ביר זית התקשה להגן על העמדות האלה של הרש"פ.

 

סטירת לחי לרש"פ

תוצאות הבחירות באוניברסיטת ביר זית הן סטירת לחי מצלצלת לרש"פ ולעומד בראשה, הבחירות משקפות תמיכה גדולה יותר של הדור הצעיר הפלסטיני בתנועת חמאס בגדה וברעיונותיה להמשך "ההתנגדות" לישראל והמשך האינתיפאדה ולא ברעיונות המשא ומתן עם ישראל.

תוצאות הבחירות גרמו מבוכה גדולה למחמוד עבאס ולרש"פ בקרב הציבור הפלסטיני בשטחים והשאלה נשאלת היא אם עבאס יתיר לקיים גם בחירות בשאר האוניברסיטאות בגדה או שיקפיא אותן מחשש להפסד נוסף של תנועת פת"ח.

תנועת חמאס מאפשרת רק בחירות באוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה, שם מובטח לה תמיד רוב בטוח, ואוסרת על בחירות במוסדות האחרים להשכלה גבוהה ברצועת עזה. לא מן הנמנע שיו"ר הרש"פ יאמץ עכשיו את השיטה של חמאס נוכח כישלון תנועת הפת"ח באוניברסיטת ביר זית בגדה.