עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתפתחויות בבגדאד צריכות להדאיג גם את ירדן

התפתחויות בבגדאד הם לא פחות מאשר דרמטיות, ועל ישראל לפקוח עין מודאגת על הנעשה בבירת בגדאד. בשורה התחתונה המיליציה של מוקתדא סדר, שהיא מיליציה אחות של חיזבאללה הלבנונית, המחישה כי היא בעלת הבית בבגדאד, וכי לסמלי הריבונות של המדינה העיראקית אין שום ערך. הדבר נכון גם לגבי תחום ההשפעה האמריקנית המצומצם שעוד נותר בבגדאד, "התחום […]

התפתחויות בבגדאד הם לא פחות מאשר דרמטיות, ועל ישראל לפקוח עין מודאגת על הנעשה בבירת בגדאד.
בשורה התחתונה המיליציה של מוקתדא סדר, שהיא מיליציה אחות של חיזבאללה הלבנונית, המחישה כי היא בעלת הבית בבגדאד, וכי לסמלי הריבונות של המדינה העיראקית אין שום ערך. הדבר נכון גם לגבי תחום ההשפעה האמריקנית המצומצם שעוד נותר בבגדאד, "התחום הירוק" אינו מבוצר עוד והוא חדיר ככברה, כמו שרידי השפעתה של ארה"ב.

מה פירוש הדבר?
באיזונים הפנימיים בתוך השיעה העיראקית הכף מוטה בבירור לטובת האגף הנשלט ישירות מאיראן, והוא לא הסתיר את תפישתו כי בגדאד- ששמה הוא למעשה שם פרסי – היא חלק מאיראן. הדברים לא מובנים מאליהם, שכן ההנהגה המסורתית של השיעה בעיראק היא ערבית. היא רואה בכרבלא ובנג'ף את מרכזה של השיעה, ולא במרכז השיעי האיראני של העיר קום. השתלטות המיליציה של מוקתדא סדר, שמוצאה מן המרכז הפרסי של קום, היא לרעת השיעה הערבית, שמרכזה בנג'ף וכרבלא, ולטובת הפרסים ובעלי בריתם האייתולות של קום.

מי שצריך לקבל התפתחות זאת בדאגה יתרה הם ירדן והכורדים של ברזאני באירביל. בירדן יש חצי מיליון גולים שיעים, ולא צריך להיות "זבוב על הקיר" כדי להעריך שבתוכם יש כמה וכמה תאי טרור רדומים של חיזבאללה והמיליציה האחות של מוקתדא סדר. גבולה של איראן נושק כעת לירדן במידה רבה מאוד, וירדן עלולה לאבד את העורף האסטרטגי שלה בעיראק, שכן גם בחזית הסונית אין בשורות טובות שכן דאעש גם היא מקור של סכנה אסטרטגית לירדן.

מבחינת הכורדים של ברזאני, האגף הפרו איראני עלול להתחזק בהתאם, ולאיים על הכורדים המתונים, אשר בהנהגת מחתרת הטרור שלPKK  היושבת בהרי קנדיל של כורדיסטן, עלולים לסלק גם את ברזאני ולצרף את הכורדים לקשת השיעית.

מישראל התפתחויות אלו נראות מרוחקות – אבל הם לא. הזחילה של איראן אל גבולנו, והאיום שהיא מאיימת על הכורדים, הם גם איום עלינו.

מדוע החליטו נאמני איראן לעשות המהלך הזה דווקא עכשיו? נראה כי העיתוי נקבע על פי ההתפתחויות בסוריה. שם- הודות למעורבות של רוסיה – הצליח הנשיא אסד לשפר מאוד את מצבו ובעלי בריתו השיעים הפרו-איראנים החליטו שזה הזמן לנצל את ההצלחה.

אבל זה איננו סוף הסיפור, כי קשה לראות את הסונים, ובראשם סעודיה ותורכיה, מקבלים התפתחות זאת בשיוויון נפש, ועוצמת המאבקים בסוריה ובעיראק רק תחריף.

 

המאמר בישראל היום – http://www.israelhayom.co.il/opinion/378121