עבור לתוכן העמוד
Menu

הגלוי והנרמז ב"נאום הכתר" של המלך עבדאללה

עבדאללה מלך ירדן נשא לפני יומיים את "נאום הכתר" לרגל יום העצמאות של ירדן, והתייחסותו לבעיה הפלסטינית חייבת לעורר את תשומת לבנו. הוא אמר כי פלסטין היא חלק מן הערביות של המהפכה הערבית הגדולה של ההאשמים, והדגיש את מרכזיותו של מסגד אל-אקצא לירדן כאחריות ראשונה במעלה של ההאשמים. המהפכה הערבית הגדולה היא ההצטרפות של ההאשמים […]

עבדאללה מלך ירדן נשא לפני יומיים את "נאום הכתר" לרגל יום העצמאות של ירדן, והתייחסותו לבעיה הפלסטינית חייבת לעורר את תשומת לבנו. הוא אמר כי פלסטין היא חלק מן הערביות של המהפכה הערבית הגדולה של ההאשמים, והדגיש את מרכזיותו של מסגד אל-אקצא לירדן כאחריות ראשונה במעלה של ההאשמים. המהפכה הערבית הגדולה היא ההצטרפות של ההאשמים לצד הבריטי במלחמת העולם הראשונה שסיימה את החליפות העות'מאנית והקימה את הלאומיות הערבית על חורבותיה.

הוא התעלם משאיפת הפלסטינים למדינה, וכן מן הלאומיות הפלסטינית בכלל, וקבע כי פלסטין היא חלק מן הערביות- כלומר: אין בה מיוחדות פלסטינית.

image003
עבאס והמלך עבדאללה בימים יפים יותר

נאום הכתר מגיע לאחר הידרדרות רצופה ביחסי ירדן והרשות הפלסטינית עד כדי נתק בין המלך לבין ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. זה התחיל לפני שנתיים כאשר הפלסטינים הכריחו את נציגת ירדן במועצת הביטחון להגיש הצעת החלטה הנוגדת את עמדת ירדן בעניין ירושלים, המשיך בגירושם המחפיר של בכירי ראשי הדת של ירדן ממסגד אל-אקצא, בכישלון ירדן להרכיב מצלמות אבטחה על הר הבית, ולאחרונה הפרת הסכם חתום בין ירדן לרשות הפלסטינית שירדן מייצגת את ירושלים באונסקו. כזכור, הפלסטינים הצליחו להעביר באונסקו החלטה השוללת את ההיסטוריה היהודית על הר הבית.

ירדן, עבדאללה
1921 , פגישה גורלית. שר המושבות וינסטון צ'רצ'יל עם תומאס אדוארד לורנס, ("איש ערב") והמלך עבדאללה הראשון. בפגישה זו הוחלט על מתן שלטון עצמי בעבר הירדן המזרחי לשושלת ההאשמית בניגוד למנדט

 

ברקע המשבר בין ירדן לרשות הפלסטינית עומדת האפשרות שירדן תחסום את גשרי הירדן על פי דגם חסימת מעבר רפיח בידי מצרים. ירדן איימה לעשות זאת אחרי גירוש אנשיה ממסגד אל-אקצא, ואיום זה עדיין מונח על השולחן. זהו הרקע למשלחת של סוחרי חברון לירדן שנועד ליצור קשרי מסחר נפרדים בין חברון לירדן שלא יכללו בחסימת הגשרים, ומשלחת גדולה של כפרי הר חברון לירדן מתארגנת בימים אלה.