עבור לתוכן העמוד
Menu

אינתיפאדה בהמתנה לבאות

אי אפשר שלא לשים לב לירידה הניכרת בשבועות האחרונים ברמת האלימות הפלסטינית במסגרת מה שמכונה "אינתיפאדת הסכינים". ישנם כמה גורמים שהביאו לירידה הזו, ברור שלצעדים הביטחוניים החמורים והענישה הכבדה שנקטה ישראל היה חלק חשוב בהפחתת האלימות אבל ידוע גם שההסתה הפלסטינית נגד ישראל לא פסקה אפילו לרגע אחד ובכל זאת ישנה ירידה משמעותית ברמת האלימות […]

אי אפשר שלא לשים לב לירידה הניכרת בשבועות האחרונים ברמת האלימות הפלסטינית במסגרת מה שמכונה "אינתיפאדת הסכינים".

ישנם כמה גורמים שהביאו לירידה הזו, ברור שלצעדים הביטחוניים החמורים והענישה הכבדה שנקטה ישראל היה חלק חשוב בהפחתת האלימות אבל ידוע גם שההסתה הפלסטינית נגד ישראל לא פסקה אפילו לרגע אחד ובכל זאת ישנה ירידה משמעותית ברמת האלימות הפלסטינית.

הפלסטינים מסבירים את התופעה החדשה בכך שהאינתיפאדה נכנסה למצב של המתנה לבאות. לטענתם, היא איננה ניזונה רק מהפעילות בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות. היא קשובה לאווירה הציבורית הכללית, להלכי הרוח ברחוב הפלסטיני ועוקבת אחר ההתפתחויות המדיניות.

נראה שהאינתיפאדה מאזינה גם ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר נתן את "האור הירוק" ליציאת האינתיפאדה השלישית לדרכה בנאום שנשא בעצרת הכללית של האו"ם באוקטובר 2015. רק באחרונה שינה מחמוד עבאס את יחסו ל "אינתיפאדת הסכינים" לאחר שהגיע למסקנה שהיא איננה משרתת את המטרות המדיניות שלו ואף גורמת להן נזק.

להנחיות שלו למנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה לעצור את תופעת הסכינאות והיציאה הפומבית שלו באמצעי התקשורת הישראליים והפלסטיניים נגד התופעה הייתה השפעה חשובה שתרמה להרגעה זמנית של גל הטרור והאלימות שאותו מכנה מחמוד עבאס במילה "הבה" בשפה הערבית, שפירושה "התלקחות".

האינתיפאדה האלימה ממתינה להתפתחויות המדיניות בכל הקשור לשתי יוזמות חדשות להנעת התהליך המדיני הנמצאות על הפרק והן היוזמה הצרפתית והיוזמה המצרית.

ההנהגה הפלסטינית מעבירה את המסר, בדרכים שלה, כלפי השטח כי התקפות הסכינים בעת הזו עלולות לפגוע קשה במאמצים המדיניים של ההנהגה הפלסטינית.

הרש"פ יצרה אווירה ברחוב הפלסטיני כי הפלסטינים נמצאים ערב כינוס ועידה בינלאומית שעשויה לאמץ את היוזמה הצרפתית ושתביא לפריצת דרך מדינית, בניגוד לעמדתה של ישראל, שתסייע בהשגת המטרות הלאומיות של הפלסטינים.

הרחוב הפלסטיני, שעוקב באדיקות אחר הנעשה בישראל, נמצא בעמדת המתנה. גם הוא לא יודע עדיין איך לעכל את מינויו של חבר הכנסת אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון ואת ההשלכות על אופן ההתמודדות של צה"ל בשטח עם תופעת "אינתיפאדת הסכינים", הוא צריך עדיין להפנים את הדברים, להגיע לתובנות ולהחליט לפני שהוא מחדש את האלימות.

בשטחי הגדה עצמם, במיוחד במזרח ירושלים, יש התדרדרות קשה במצב הכלכלי בעקבות האינתיפאדה הנמשכת כבר כמה חודשים. חודש הרמדאן מתקרב ולציבור הפלסטיני קשה להתמודד עם המצב הכלכלי. ההערכה של הפלסטינים עצמם היא כי במהלך חודש הרמדאן תשמר הרגיעה, זה יהיה גם פרק זמן לחשבון נפש והערכת מצב לקראת ההמשך.

אולם אסור לטעות, המצב הביטחוני בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים הוא שברירי והוא עלול להתלקח בכל רגע אם כוחות הביטחון של ישראל יעשו טעויות ויפגעו בפלסטינים חפים מפשע. מערכת ההסתה הפלסטינית ממשיכה לחפש אחר אירועים חריגים כדי ללבות את היצרים ולהלהיט את האווירה.

למרות ההתנגדות המאוחרת של מחמוד עבאס ל "אינתיפאדת הסכינים" הוא לא נסוג בו מהאסטרטגיה שלו של מה שהוא מכנה "התנגדות עממית בדרכי שלום" שתלווה באופן קבוע את ההתפתחויות המדיניות.

לכן, לא מן הנמנע שהוא ינסה ליישם אותה ככל שיתקרב מועד העיסוק האינטנסיבי ביוזמה הצרפתית וביוזמה המצרית.

ב-3 ביוני אמורה להתכנס בפאריז הוועידה המכינה ל "יוזמה הצרפתית" בהשתתפות 30 שרי חוץ ממדינות שונות, ישראל והפלסטינים לא ייקחו חלק בדיונים.

ישנם גם גורמים מצרים בכירים שמאמצים את האסטרטגיה של מחמוד עבאס.

הגנרל המצרי מחמד אברהים, מבכירי המודיעין המצרי ושר הפנים לשעבר, פרסם ב-28 במאי מאמר בעיתון "אל-אהראם", הנחשב לשופרו של השלטון המצרי, שבו הציע דרך לשבור את מעגל הקסמים בין ישראל לפלסטינים וכך הוא כתב:

"לדעתי שינוי המשוואה מצריך עמדה ערבית (לא בהכרח קולקטיבית) שתוביל מצרים ושתאמץ גישה מדינית אחת, כמו היוזמה הערבית לשלום, והיא תקודם ברצינות ותשווק לעולם ולישראל עצמה באמצעות מנגנונים ריאליים.

הטעות הגדולה היא שנשאיר לישראל לבצע את מדיניותה בעצמה ונסתפק רק בגינוי שלה, עלינו להפעיל מקסימום לחצים עליה באמצעות משא ומתן נמשך, אפילו אם לא ישיג תוצאות בשלביו הראשונים, כל זאת עם הפעלה של ההתנגדות הפלסטינית בדרכי שלום, מכיוון שבסופו של דבר אנו נמצאים בפני מערכה מדינית שבה ינצח מי שיש לו את אורך הנשימה הארוך ושיכול להשתמש בכלים שלו גם אם הם מוגבלים".