עבור לתוכן העמוד
Menu

המניע האמיתי לקיום הבחירות בסוריה

הנשיא הסורי בשאר אסד ממשיך להפגין ביטחון עצמי רב למרות מלחמת האזרחים הנמשכת בארצו כבר חמש שנים, ועל פי הנחייתו החל ב-13 באפריל תהליך ההצבעה בבחירות לפרלמנט הסורי. הבחירות לפרלמנט הכולל 250 נציגים התקיימו למרות לחצים של מדינות המערב לבטלן ועל אפה וחמתה של האופוזיציה הסורית אשר הביעה התנגדות נחרצת לקיום הבחירות. הנשיא הסורי זכה […]

הנשיא הסורי בשאר אסד ממשיך להפגין ביטחון עצמי רב למרות מלחמת האזרחים הנמשכת בארצו כבר חמש שנים, ועל פי הנחייתו החל ב-13 באפריל תהליך ההצבעה בבחירות לפרלמנט הסורי.

הבחירות לפרלמנט הכולל 250 נציגים התקיימו למרות לחצים של מדינות המערב לבטלן ועל אפה וחמתה של האופוזיציה הסורית אשר הביעה התנגדות נחרצת לקיום הבחירות.

הנשיא הסורי זכה לגיבוי מלא מרוסיה לקיים את הבחירות. משרד החוץ הרוסי פרסם הודעה כי "הבחירות בסוריה הינן גורם מייצב שנועד להשגת יציבות במדינה".

הבחירות התקיימו בתהליך קצר ללא השתתפותם של כשישה מיליון אזרחים סורים, שכתוצאה ממלחמת האזרחים הפכו לפליטים החיים באירופה בכמה מדינות ערביות כמו ירדן לבנון ועיראק, ללא אפשרות לתעמולת בחירות וללא פיקוח בינלאומי.

במצב הזה ניתן להעריך בסבירות גבוהה שטוהר הבחירות לא יישמר ושמפלגת הבעת' שהיא מפלגת השלטון תזכה ברוב המושבים בפרלמנט. מפלגות אחרות שירצו להכניס את נציגיהן לפרלמנט, יזדקקו להסכמתו של הנשיא אסד.

הבחירות התקיימו ערב פתיחת הסבב השלישי של השיחות בז'נווה שנועדו להשיג הסדר מדיני בסוריה בעוד הפסקת האש הזמנית בסוריה נמשכת באופן רופף, דבר שמעיד על כך שלנשיא בשאר אסד אין שום בעיה להתעלם מהמאמצים הבינלאומיים להשגת הסדר. הוא ממשיך בקו שלו הגורס כי את המלחמה ניתן לסיים רק בהכרעה צבאית וכי מי שמנהל את המשא ומתן האמיתי על עתיד סוריה אינם ארגוני האופוזיציה אלא המדינות המממנות אותן שהן סעודיה, טורקיה וקטאר.

נראה כי הבחירות לפלמנט הסורי נועדו לקבוע עובדות בשטח ולטרפד את הדרישה המרכזית של האופוזיציה הסורית בשיחות ז'נווה להקים גוף מיוחד זמני או ממשלת מעבר בעלת סמכויות ביצועיות ולדון בגורלו של הנשיא בשאר אסד.

הנשיא הסורי דוחה על הסף את הדרישה הזו שנועדה להדיחו מן השלטון. סגן שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד אמר ב-13 באפריל לרשת ABC האמריקנית כי  "מדובר בניסיון הפיכה"  והאשים כי המחלוקות בקרב האופוזיציה הסורית הופכות את המשא ומתן בז'נווה לבלתי אפשרי.

במקביל לקיום הבחירות לפרלמנט ממשיך הצבא הסורי בהפעלת הלחץ בשטח על ארגוני האופוזיציה הסורית, הוא לא מקפיד על כללי הפסקת האש ומונע הגעת סיוע הומניטארי לאזורי המורדים.

עפ"י מקורות ערביים, בקרב משלחת האופוזיציה הסורית לשיחות ז'נווה התגלעו בקיעים. נציגי הכורדים דורשים להחליף את ראש המשלחת אסעד אלזועבי בגלל התבטאויותיו נגד הכורדים.

קיום הבחירות לפרלמנט הסורי הוא דוגמא להמשך התנהלותו של הנשיא אסד באופן מנותק מהמציאות בשטח. בשאר אסד מעודד מההצלחות של צבאו בשטח וממשיך להתנהג כאילו הוא בעל הבית בסוריה.

אסד עצמו הצהיר, כשיצא להצביע באחת הקלפיות בדמשק, כי "הטרור לא הצליח להשיג את מטרתו העיקרית שהיא הפגיעה בתשתית החברתית והזהות הלאומית הסורית".

למרות שהבחירות לפרלמנט לא התקיימו בכל השטח של סוריה אלא רק בחלקו, בגלל השליטה של דאע"ש וארגוני האופוזיציה האחרים על שטחים נרחבים של המדינה, מנסה הנשיא בשאר אסד להפגין באמצעות עריכת הבחירות האלה כי המשטר שלו הוא יציב וכי העם הסורי משתף עמו פעולה בתהליך "הדמוקרטי".

קיום הבחירות לפרלמנט בסוריה למרות התנגדות הקהילה הבינלאומית והאופוזיציה הסורית הינו סטירת לחי מצלצלת של הנשיא הסורי למאמצי האו"ם להשיג הסדר מדיני ולתהליך ז'נווה.

הוא מעיד גם על המשך התמיכה הרוסית החד משמעית בבשאר אסד. כפי שהדברים נראים הדרך להסדר מדיני בסוריה שיסיים את מלחמת האזרחים העקובה מדם היא ארוכה מאוד.

בינתיים הנשיא אסד ממשיך בשלו מתוך תקווה שהמחלוקות הפנימיות בתוך האופוזיציה הסורית יפוררו אותה ויטרפדו את תהליך ז'נווה והוא יכריע את המלחמה באופן צבאי שיבטיח את המשך שלטונו.