עבור לתוכן העמוד
Menu

הבנות ראשוניות בין מצרים לחמאס

בימים האחרונים מתרבים הסימנים כי תנועת חמאס ומצרים הגיעו להבנות ראשוניות לגבי היחסים ביניהן מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ולאחר תקופה ארוכה של מתיחות שבמהלכה האשימה מצרים את התנועה בפעילות טרור בשטח מצרים בשיתוף עם תנועת "האחים המוסלמים" וארגון דאע"ש בצפון חצי האי סיני. בסוף השבוע שעבר שבה לרצועת עזה משלחת של בכירי חמאס […]

בימים האחרונים מתרבים הסימנים כי תנועת חמאס ומצרים הגיעו להבנות ראשוניות לגבי היחסים ביניהן מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ולאחר תקופה ארוכה של מתיחות שבמהלכה האשימה מצרים את התנועה בפעילות טרור בשטח מצרים בשיתוף עם תנועת "האחים המוסלמים" וארגון דאע"ש בצפון חצי האי סיני.

בסוף השבוע שעבר שבה לרצועת עזה משלחת של בכירי חמאס בתום סבב שיחות נוסף עם נציגי המודיעין הכללי המצרי בקהיר. קודם לכך קיימה המשלחת התייעצויות עם הנהגת חמאס בקטאר בראשותו של יו"ר הלשכה המדינית ח'אלד משעל.

אסמעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר בדרשת יום השישי ב-1 באפריל כי הפגישות בקהיר "היו חיוביות". הוא טען ישנם עוד נושאים שנותרו לטיפול והדגיש כי תנועתו איננה מתערבת בענייניה הפנימיים של מצרים ואין לה שום תפקיד צבאי או ביטחוני בסיני או בכל מקום אחר במצרים.

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס שהשתתף בפגישות עם נציגי המודיעין המצרי העריך בראיון לערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא" ב-2 באפריל כי המגעים עם מצרים  יביאו להקלת המצור על רצועת עזה במיוחד בכל הקשור לפתיחת מעבר רפיח.

משלחת חמאס תשוב למצרים לסבב נוסף של שיחות לקראת סוף החודש. נראה כי מצרים איננה ממהרת להתפייס עם תנועת חמאס והיא רוצה להעמידה במבחן המעשה לפני שתנקוט צעדים ממשיים בשטח להקלת המצור על הרצועה. בינתיים הפסיקו אמצעי התקשורת המצריים לתקוף את חמאס ואילו במקומות שונים ברצועת עזה הורדו שלטים וסיסמאות שהבליטו את הקשר של חמאס לתנועת "האחים המוסלמים".

העיתון "אלג'רידה" היוצא לאור במפרץ דיווח ב-2 באפריל כי במהלך הפגישות של משלחת חמאס בקהיר נחתם הסכם כתוב בין התנועה למצרים המגדיר את היחסים ביניהן וכי סוכם כי יחסיה של תנועת חמאס עם טורקיה ואיראן לא יבואו על חשבון יחסיה עם מצרים.

מהידיעות שפורסמו באמצעי התקשורת הערביים בימים האחרונים ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי ההבנות הראשוניות שהושגו בין חמאס למצרים קשורות לאבטחת הגבול של רצועת עזה עם מצרים שבמסגרתן התחייבה תנועת חמאס שלא  להבריח דרך המנהרות נשק ואמצעי לחימה לשטחה של מצרים ולא לבצע בשטח מצרים שום פעילות הפוגעת בביטחון הלאומי המצרי.

 

הקשר של חמאס עם שלוחת דאע"ש בסיני

מצרים מוטרדת מאוד מהקשר של תנועת חמאס לארגון של דאע"ש בצפון סיני הנקרא "ויליאת סינאא" (מחוז סיני) שבא לידי ביטוי בהברחות נשק וסיוע של חמאס לארגון כולל העברת אימונים צבאיים על ידי פעילי הזרוע הצבאית עז א-דין אלקסאם והענקת טיפול רפואי לפצועי הארגון בבתי החולים ברצועה.

בסוף השבוע גילה ד"ר מחמוד א-זהאר, מבכירי תנועת חמאס, כי שלטונות מצרים ביקשו ממשלחת חמאס לרסן את פעילות הארגונים הסלפים ברצועת עזה.

לארגונים האלה יש, לטענת מצרים, קשר לשלוחת דאע"ש בסיני.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-2 באפריל כי כוחות הביטחון של חמאס עצרו לחקירה כמה מחברי הארגונים האלה והזהירו אחרים שלא לבצע פעילות עויינת  וזאת כדי לרצות את מצרים, כמו כן הוגברו הסיורים הליליים של הזרוע הצבאית של חמאס ברחובות הרצועה כדי למנוע מעשי חבלה. בעבר טענה חמאס כי הארגונים הסלפים הם האחראים להטמנת מטעני חבלה במכוניותיהם של פעיל הזרוע הצבאית של התנועה.

 

ספק רב אם הפעילות הזו של חמאס נגד הארגונים הסלפים בתוך רצועת עזה תספק את המצרים, הדרישה המצרית היא כי חמאס תנתק כל קשר לשלוחה של דאע"ש בסיני שהינה מסוכנת מאוד והמבצעת על בסיס יומי פיגועים נגד הצבא והמשטרה המצריים באזורי רפיח, שיח' זוויד ואלעריש.

עפ"י מקורות בחמאס, ח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ביקש מהזרוע הצבאית של חמאס לנתק את הקשר עם שלוחת דאע"ש בסיני בגלל הפגיעה ביחסיה של התנועה עם מצרים אך בקשתו נדחתה.

היחסים בין הזרוע הצבאית של חמאס לבין ח'אלד משעל מתוחים מאוד והיא מנסה לשמור על עצמאותה, על מקורות המימון שלה ועל קשריה המבצעיים מבלי שתהייה תלויה בחסדי ההנהגה המדינית של התנועה.

עפ"י גורמי הביטחון בישראל רק באחרונה מינתה הזרוע הצבאית של חמאס את מחמד אבו שאוויש שהנו מפקד שטח בכיר, כאיש קשר לשלוחת דאע"ש בסיני.

אבו שאוויש שוהה בסיני ומתחזה כעריק של חמאס שהצטרף לשורות דאע"ש אך בפועל הוא מתאם את פעילות ההברחות המשותפות של חמאס ודאע"ש.

מצרים הסכימה לנסות וליישר את ההדורים עם חמאס בעקבות לחץ של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז על הנשיא א-סיסי מכיוון שהוא רוצה את חמאס בתוך הציר הסוני כדי למנוע את התפשטותה של איראן.

אולם, סביר להניח כי מצרים לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה ותפתח דף חדש עם חמאס רק בגלל שסעודיה ביקשה ממנה לעשות זאת, אם תנועת חמאס תמשיך בשיתוף הפעולה עם השלוחה של דאע"ש בסיני היא תתקל בתגובה מצרית הולמת.

לכן, למרות כל ההצהרות האופטימיות שמפזרים בכירי חמאס בימים האחרונים על שיפור ביחסים עם מצרים צריך להתייחס לדברים בזהירות, זו הסיבה שמצרים איננה משתתפת בחגיגה התקשורתית של חמאס.