עבור לתוכן העמוד
Menu

מפנה במלחמה בתימן

עפ"י כמה מקורות ערביים שונים, חל בימים האחרונים מפנה חשוב במלחמה בתימן בין הקואליציה הערבית בראשות סעודיה לבין המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח. לראשונה מאז תחילת המבצע הצבאי המכונה "סופת הנחישות", לפני כשנה, הסכימה סעודיה לנהל משא ומתן ישיר עם המורדים החות'ים(שיעים( בניסיון להגיע לרגיעה והסכם שיסיים את […]

עפ"י כמה מקורות ערביים שונים, חל בימים האחרונים מפנה חשוב במלחמה בתימן בין הקואליציה הערבית בראשות סעודיה לבין המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח.

לראשונה מאז תחילת המבצע הצבאי המכונה "סופת הנחישות", לפני כשנה, הסכימה סעודיה לנהל משא ומתן ישיר עם המורדים החות'ים(שיעים( בניסיון להגיע לרגיעה והסכם שיסיים את המלחמה. עד כה היו למטוסי הקואליציה הערבית כ8000 גיחות הפצצה בשמי תימן ומספר הרוגיה הגיע לכ3000 חיילים.

משלחת של המורדים החות'ים כבר נפגשה על אדמת סעודיה עם נציגים סעודים והמגעים אמורים להימשך בימים הקרובים בעמאן בירת ירדן.

ייתכן שההתפתחות הזו קשורה גם להפסקת האש החלקית שהושגה בסוריה או לאיומים של איראן לשגר יועצים צבאיים לתימן לצידם של המורדים החות'ים, דבר שעלול להסלים עוד יותר את המלחמה ולסבכה.
נראה כי סעודיה איננה מעוניינת בכך והיא החליטה לשנות את האסטרטגיה שלה לאחר קיפאון של כארבעה חודשים במאמצי האו"ם להשיג הסדר בתימן.

ערוץ הטלוויזיה "רוסיה אליום" דיווח ב-8 במרץ כי המשא ומתן הישיר בין סעודיה למורדים החות'ים יעבור לעמאן בהשתתפות נציגים אירופים וכי הדיונים יעסקו בנושא אבטחת הגבולות בין סעודיה לתימן, הנחשבת ל"חצר האחורית" של סעודיה, בתמורה להפסקת ההפצצות האוויריות של סעודיה והכרה של המורדים החות'ים בלגיטימיות של הנשיא "החוקי" עבד רבו מנצור האדי הנתמך על ידי סעודיה.

עוד יעסקו הדיונים בהקמת ממשלת אחדות לאומית ועריכת משאל עם על החוקה.

 

השינוי בעמדה הסעודית

נראה כי בצמרת ההנהגה הסעודית החלה לחלחל ההכרה כי אין מנוס מפתרון מדיני בתימן מכיוון שלא ניתן להגיע להכרעה במלחמה בדיוק כפי שאי אפשר להגיע להכרעה צבאית שתסיים את מלחמת האזרחים בסוריה, זאת לאחר שהיא סירבה לרעיון הזה במשך תקופה ארוכה.

סעודיה עשתה ויתור גדול ונראה כי הסיבה העיקרית לכך היא התחזקותם של ארגוני אלקאעדה ודאע"ש בתימן כתוצאה מהיחלשותם של המורדים החות'ים בעקבות ההתקפות האוויריות המסיביות של מטוסי הקואליציה הערבית דבר שעלול להשפיע על הביטחון בגבולות הממלכה ולהביא לחדירתם של גורמים אסלאמיים ג'יהאדסטיים לשטח סעודיה כדי לערער את יציבותה.

גם ארצות הברית חוששת מהאפשרות שארגון דאע"ש יצליח להקים בתימן אמירות אסלאמית שתאיים על השיט הבינלאומי באזור באב אלמנדב.

המלחמה בתימן הפכה למלחמת התשה ללא הכרעה, במדינות ערב יש ביקורת על סעודיה על המלחמה, הנחשבת למיותרת, מכיוון שברור כי היא לא תביא להפסקת המעורבות האיראנית בתימן, הדרך ההגיונית ביותר היא לנסות ולהגיע להסדר מדיני כדי לשמור על האינטרסים של שני הצדדים.

לסעודיה יש הוצאות כספיות גדולות במימון המלחמה, ההשלכות הקשות של ההפצצות האוויריות של הקואליציה הערבית על המצב ההומניטארי בתימן הביאו לכך שהפרלמנט האירופי החל לדרוש להטיל סנקציות על סעודיה שיכללו איסור מכירת נשק לצבאה.

בימים האחרונים יש רגיעה מסויימת בזירות הלחימה בתימן אולם יש לשים לב כי המשא ומתן הישיר הוא בין סעודיה לבין המורדים החות'ים וכי היא השאירה את בן בריתם, הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח, מחוץ לתמונת המשא ומתן.

הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח הינו פוליטיקאי מנוסה וממולח ואי אפשר יהיה להגיע להסדר מדיני בתימן מבלי שהוא יהיה מעורב בו.

ייתכן שההסכמה הסעודית למשא ומתן ישיר עם המורדים החות'ים נועדה לנסות ולתקוע טריז בין בין המורדים החות'ים לבין נאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח.

מה שחשוב הוא שבצמרת הסעודית נפל האסימון כי הכרעה צבאית במלחמה בתימן איננה אפשרית, סעודיה הסכימה לראשונה למשא ומתן ישיר עם המורדים החות'ים דבר שעשוי להוביל בטווח הקרוב להפוגה במלחמה וקידום הבנות מדיניות אפילו אם יהיו חלקיות בלבד.