עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס תומך באינתיפאדת הסכינים

בסוף השבוע נערך ברמאללה הכינוס ה-16 של המועצה המהפכנית של פת"ח ביוזמתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהינו גם ראש תנועת פת"ח. בתום יומיים של דיונים הופצה לאמצעי התקשורת ב-4 במרץ, הודעה רשמית של המועצה, המסכמת את הדיונים וההחלטות שהתקבלו בהם. עפ"י ההודעה, יו"ר הרש"פ מסר בפני המועצה סקירה מדינית שממנה עולה כי הוא מצדיק […]

בסוף השבוע נערך ברמאללה הכינוס ה-16 של המועצה המהפכנית של פת"ח ביוזמתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהינו גם ראש תנועת פת"ח.
בתום יומיים של דיונים הופצה לאמצעי התקשורת ב-4 במרץ, הודעה רשמית של המועצה, המסכמת את הדיונים וההחלטות שהתקבלו בהם.

עפ"י ההודעה, יו"ר הרש"פ מסר בפני המועצה סקירה מדינית שממנה עולה כי הוא מצדיק את גל האלימות והטרור הנוכחי נגד ישראל ותומך בו.
בנוסח ההודעה נעשה שימוש במילה הערבית "הבה" שפירושה הוא "התעוררות" והיא מילה מקבילה למונח אינתיפאדה שבה משתמשים הפלסטינים כדי לתאר את גל הטרור הנוכחי.

בהודעה נאמר: "האח, הנשיא(מחמוד עבאס) הדגיש בפתח דבריו כי ההתעוררות העממית (אינתיפאדה) היא חלק מההתנגדות העממית בדרכי שלום שאותה אמצו הפלסטינים במסגרת החוק והלגיטימיות הבינלאומית ודחיית הכיבוש היא העמדה הטבעית של עם הנתון תחת כיבוש".

מחמוד עבאס התייחס בסקירתו לסיבות שהביאו לפריצת גל הטרור ושוב חזר על טענתו כי הסיבה העיקרית הינה המצב בהר הבית ואמר: "הסיבה העיקרית להתעוררות (אינתיפאדה) היא ההתנהלות והפגיעה במקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות ובראשם מסגד אלאקצא', התקיפה של אזרחים באמצעות הוצאות להורג בשטח, התרת רכושם של האזרחים..".

ואילו המועצה המהפכנית של פת"ח קראה בהחלטותיה לציבור הפלסטיני הרחב להשתתף בגל  האלימות הנוכחי נגד ישראל.

בפעם הראשונה רומזת תנועת פת"ח לישראל בהודעה רשמית כי גל הטרור הנוכחי עלול להתרחב לכלל אינתיפאדה עממית כוללת.

כך נאמר בהודעתה:

"המועצה קוראת לכל המגזרים של עמנו להשתתף בהתעוררות (אינתיפאדה)ההמונית ולהפגין נוכחות עממית גדולה נגד הכיבוש ותוכניותיו ולדחות את כל צעדיו העויינים ולפעול למען הגנת עמנו מכנופיות המתנחלים הפושעות… המועצה מדגישה כי המניע העיקרי לההתעוררות הנוכחית, שיכולה להתפתח לידי אינתיפאדה עממית רחבה, הינו המשך הכיבוש הישראלי של שטחי מדינת פלסטין…" .

מחמוד עבאס שולט שליטה מלאה במועצה המהפכנית של פת"ח  ובהחלטותיה, כל החלטה המתקבלת במועצה מחייבת אישור שלו.

עפ"י מקורות בפת"ח, עבאס השתתתף בדיונים באופן פעיל והוא שהוביל את נוסח ההחלטות.

דבריו של מחמוד עבאס בכינוס וההחלטות שהתקבלו שוב מעידים על כפל הלשון שבו הוא נוקט והמסרים הכפולים שהוא משדר לבני עמו מחד גיסא ולישראל והקהילה הבינלאומית מאידך גיסא, מאז תחילת גל הטרור לפני חמישה חודשים הוא לא גינה, אפילו פעם אחת, את הפיגועים נגד ישראל.

חוסיין אלשיח', השר ממונה על העניינים האזרחיים מסר דיווח למועצה המהפכנית של פת"ח כי הוא עמד בראש משלחת שכללה את ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, הגנרל מאג'ד פרג' וזיאד הב אלריח, שנפגשה באחרונה עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב(פולי) מרדכי והזהירה באמצעותו את ישראל כי הרש"פ עומדת לבצע את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף לקביעה מחדש של הקשר עם ישראל.

המועצה המרכזית של אש"ף החליטה לפני יותר מחצי שנה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל וביטול חלקים מהסכמי אוסלו כמו ההסכם הכלכלי המכונה "הסכם פאריז", אך החלטותיה לא בוצעו עד היום.

המועצה המהפכנית של פת"ח המשיכה בהחלטותיה את הכיוון הזה להגדרה מחדש של הקשר של הרש"פ עם ישראל ואף איימה, בפעם הראשונה, לבטל את ההכרה הרשמית של אש"ף בישראל שנעשתה במסגרת הסכם אוסלו.

בהודעתה נאמר: "המועצה המהפכנית קוראת לביצוע דחוף של החלטות המועצה המרכזית (של אש"ף) בקשר לקביעת הקשר עם עם שלטון הכיבוש ולאור העובדה שהוא הכשיל את ההסכמים החתומים והתכחש לכולם… בהסתמך על כך יש להפסיק כל קשר עם שלטונות הכיבוש עפ"י ההסכמים, עד שהם ימלאו את ההסכמים, המועצה קוראת לדון בתועלת שבביטול ההכרה במדינת הכיבוש (ישראל) ".

 

אולם יש להמתין ולראות אם אכן החלטות המועצה המהפכנית של פת"ח, כמו ההחלטות הקודמות של המועצה המרכזית של אש"ף, מהוות תשלום "מס שפתיים" בלבד לציבור הפלסטיני מכיוון שמחמוד עבאס חושש מלבצע אותן.

לפני כעשרה ימים נועד מחמוד עבאס בעמאן, בהתאם לבקשתו, עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועפ"י מקורות פלסטינים הזהיר אותו קרי שלא להחריף את היחסים עם ישראל.

גם מדינות ערב המתונות כמו מצרים וירדן הבהירו למחמוד עבאס כי הן מתנגדות להחרפת היחסים בין הרש"פ לבין ישראל דבר שעלול לערער גם את היציבות הביטחונית אצלן.

מחמוד עבאס במצוקה גדולה, לפני כעשרה ימים העבירה לו ישראל סכום של 500 מיליון ש"ח, עפ"י הסכם פאריז. חלק מכספי המיסים היא גובה עבור הרש"פ כדי שיוכל לשלם את המשכורות של פקידי הרשות.

כיצד הוא יוכל להתנתק מהסכם המממן את פעילות הרש"פ שאותה הוא רוצה לשמר?

מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים עד כה בשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל עפ"י הנחיותיו ובינתיים  מסתפק מחמוד עבאס בהצהרות  והחלטות שאותן הוא מתקשה לבצע בפועל.

כדבר הפתגם הערבי הידוע "לא משלמים מיסים על דיבורים".