עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס מלקקת את פצעיה

עפ"י מקורות ברצועת עזה, הנהגת תנועת חמאס ברצועה מודאגת מאוד מההתפתחויות האחרונות ביחסיה עם מצרים. זאת לאחר הודעת שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר שהאשים אותה בשבוע שעבר בסיוע לתנועת "האחים המוסלמים" להתנקש בחייו של התובע הכללי המצרי השאם ברכאת. חששה של הנהגת התנועה מבידודה של רצועת עזה, שמצרים מחזיקה את המפתח אליה באמצעות מעבר […]

עפ"י מקורות ברצועת עזה, הנהגת תנועת חמאס ברצועה מודאגת מאוד מההתפתחויות האחרונות ביחסיה עם מצרים. זאת לאחר הודעת שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר שהאשים אותה בשבוע שעבר בסיוע לתנועת "האחים המוסלמים" להתנקש בחייו של התובע הכללי המצרי השאם ברכאת.

חששה של הנהגת התנועה מבידודה של רצועת עזה, שמצרים מחזיקה את המפתח אליה באמצעות מעבר רפיח, התגבר עוד יותר לאחר שהתברר בימים האחרונים כי המגעים לנורמליזציה ביחסי ישראל טורקיה הגיעו למבוי סתום.

משמעות הדבר לגבי חמאס היא כי לא יהיו שום הקלות במצור על רצועת עזה ולא ייבנה שום נמל ימי שאותו תכננה חמאס להציג ביחד עם טורקיה כהישג מדיני חשוב שהינו תוצאה ישירה של מבצע "צוק איתן".

תנועת חמאס נזהרת עתה מאוד שלא לתקוף את מצרים בעקבות הודעת שר הפנים המצרי כדי שלא להחריף את המתיחות עוד יותר, היא מהלכת בין הטיפות וטוענת כי ההאשמות המצרים נובעות מיריבויות בין משרד הפנים המצרי לבין המודיעין הכללי המצרי שמקפיד על שמירת קשר רציף עם תנועת חמאס גם בעיתות משבר.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-10 במרץ כי הנהגת חמאס פועלת לרצות את מצרים מחשש כי היא תגביר את החנק על הרצועה כדי לערער את יציבות שלטונה. בכירי התנועה בקטאר היו בימים האחרונים בקשר עם בכירי המודיעין הכללי המצרי בקהיר והפצירו בהם לשמוע את הסברי התנועה לגבי ההתנקשות בחיי התובע המצרי הכללי השאם ברכאת.

ואכן, ב12 במרץ יצאה משלחת של חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית וחברים נוספים בהנהגה כמו מחמוד א-זהאר, ח'ליל אלחיה, עמאד אלעלמי ונזאר עוודאללה, למצרים לפגישה עם  בכירי המודיעין המצרי כדי לדון עמם בהאשמות על חלקה של חמאס בהתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי.

 

מתיחות עם תנועת פת"ח

בתוך כך גובר המתח בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח בעקבות איומיו האחרונים של בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב על תנועת חמאס וההחלטות האחרונות של המועצה המהפכנית של פת"ח בעניין רצועת עזה.

פת"ח מאשימה את חמאס בהכשלת שיחות הפיוס ביניהן שהתקיימו בדוחא ומאיימת בנקיטת צעדים חריפים נגדה.

אחת האפשרויות הנדונות כעת בצמרת פת"ח היא כי הרש"פ תכריז על רצועת עזה כ "מחוז מורד" דבר שיעניק לה לגיטימציה לקרוא לתושבי הרצועה להפיל בכוח את שלטון חמאס.

חמאס חושדת כי התבטאויות בכירי פת"ח נגדה מתואמות עם השלטון המצרי.

עזאם אלאחמד, בכיר פת"ח האחראי על תיק הפיוס עם חמאס, גילה, לפני כמה ימים, כי הוא הזהיר את הנהגת חמאס במהלך השיחות בדוחא מפני הכוונה המצרית להאשים את התנועה בהשתתפות בהתנקשות בתובע הכללי המצרי.

בחמאס טוענים כי העובדה כי ידע על כך מראש מעידה על שת"פ של פת"ח עם מצרים נגד חמאס.

בחמאס זועמים על כך שבכירים מתנועת פת"ח אצו לאמצעי התקשורת המצריים, מיד לאחר שפורסמו האשמותיו של שר הפנים המצרי, גינו את התנהגותה של תנועת חמאס ודרשו ממצרים לנקוט סנקציות נגדה.

בחמאס רואים בכך נסיון ציני של פת"ח לנצל את מצוקתה כדי לבודדה מבחינה מדינית באמצעות מדינה ערבית גדולה כמו מצרים.

 

יחסי חמאס עם הליגה הערבית

הגיבוי שנתנה הליגה הערבית בקהיר בסוף השבוע למדינות המפרץ, כשאימצה את ההחלטה להכריז על ארגון חזבאללה כארגון טרור, מדאיגה מאוד את חמאס, היא חוששת שמצרים תיזום בליגה מהלך דומה כלפיה.

חששה של חמאס גובר בעקבות בחירתו ב-10 במרץ של אחמד אבו אלע'יט, שר החוץ המצרי לשעבר למזכ"ל החדש של הליגה הערבית במקומו של ד"ר נביל אלערבי.

אחמד אבו אלע'יט, שהיה נאמנו של הנשיא חוסני מובארכ במשך שנים רבות, מוכר בעולם הערבי כמתנגד גדול של תנועת "האחים המוסלמים" ושל חמאס.

בחירתו של אבו אלע'יט לתפקיד מהווה מכה נוספת לחמאס, לתנועת "האחים המוסלמים" ולקטאר התומכת בהן ושגם התנגדה למינויו לתפקיד המזכ"ל.

בעבר התבטא אבו אלע'יט בחריפות נגד חמאס, לאחר שפעילי חמאס מוטטו את גדר הגבול עם מצרים ב 2008 הצהיר אבו אלע'יט כי "מצרים תקטע את רגליו של כל מי שינסה לפרוץ את גבולותיה".

אבו אלע'יט גם הגן פומבית על ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נגד החמאס בעזה ב2008  כשהודיע כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה".

בתנועת חמאס, שהינה גורם אזורי חשוב, חוששים כי אבו אלעי'ט שייכנס לתפקידו ב-1 ביולי ינצל אותו כדי לחסל עמה חשבונות בזירת הליגה הערבית.

 

ההתפתחויות האחרונות מגבירות את מצוקתה של תנועת חמאס והן עלולות להחריף את המתיחות לאורך גבול רצועת עזה עם ישראל.

אם תנועת חמאס תרגיש שהיא עומדת עם גבה אל הקיר וכי היא מתקשה לתמרן מבחינה מדינית היא עלולה ליזום פיגועים משטח הרצועה או ירי רקטות כדי להסיט את תשומת הלב ממצוקתה ולנסות לפרוץ באלימות את המבוי הסתום המדיני בכל הקשור להסרת המצור ושיקומה המקרטע של רצועת עזה.