עבור לתוכן העמוד
Menu

חלוקתה של סוריה – עניין של זמן?

חלוקת סוריה: בשולי הפסקת האש בסוריה, שעדיין מוקדם מאוד לברך בה על המוגמר, הודיע סגן שר החוץ הרוסי הודעה חשובה בה ציין כי מוטב לסוריה לעבור למשטר פדראלי. הדברים עולים בקנה אחד עם ההתקרבות בין רוסיה לPYD, המפלגה הכורדית הסוציאליסטית, עד כדי פתיחת נציגות כורדית במוסקבה, תוך התנגדות קולנית של תורכיה הרואה ב-PYD אירגון טרור […]

חלוקת סוריה: בשולי הפסקת האש בסוריה, שעדיין מוקדם מאוד לברך בה על המוגמר, הודיע סגן שר החוץ הרוסי הודעה חשובה בה ציין כי מוטב לסוריה לעבור למשטר פדראלי. הדברים עולים בקנה אחד עם ההתקרבות בין רוסיה לPYD, המפלגה הכורדית הסוציאליסטית, עד כדי פתיחת נציגות כורדית במוסקבה, תוך התנגדות קולנית של תורכיה הרואה ב-PYD אירגון טרור הקשור ב-PKK, המפלגה הכורדית-תורכית הנלחמת נגד ארדוואן ועוסקת בפיגועי טרור בתוך תורכיה.

למהלכים האלה של רוסיה יש חשיבות גדולה מבחינתה של ישראל, מכיוון שהם סותרים את האידאולוגיה הפאן ערבית של אסד והפאן איסלאמית של ידידי תורכיה וארה"ב כמו נוסרה והאחים המוסלמים, שכבר הודיעו על התנגדותם לחלוקת סוריה, אפילו לא לסוריה מאוחדת תחת משטר פדרטיבי. עמדת ארה"ב איפוא, לא ברורה – עד כה היא התנגדה לכך, ושר החוץ ג'ון קרי הזהיר מפני חלוקתה של סוריה, אבל יש החושדים בו כי בעצם הכשיר את הקרקע לפתרון כזה.

אסד, למרות שהוא נלחם על חייו, לא ויתר על החזרת כל חלקי סוריה שנשמטו מידיו, מכיוון שהוא נטוע עמוק באידאולוגיה הפאן ערבית, וזכה על כך למקלחת צוננין מפי מגיניו הרוסים.

האם זה טוב או רע לישראל?
חלוקת סוריה טובה לישראל מסיבות רבות, אבל אם זה יעשה תחת חסות רוסית יש לחשוש שאיראן היא אשר תזכה להזדמנות חדשה לשמור על הקשת השיעית – דרך המיעוטים.

אם כבר סוריה הולכת לקראת חלוקה, עדיף שלא דרך רוסיה ובעלי בריתה האיראנים.