עבור לתוכן העמוד
Menu

השפעתה האמיתית של ועידת איפא"ק

ועידת איפא"ק למדיניות 2016 – 22-20 במרס 2016, וושינגטון ועידת איפא"ק (AIPAC – הוועד האמריקני-ישראלי לענייני ציבור) הסתיימה רשמית ב‑22 במרס 2016; אך השפעתה תהיה ניכּרת הרבה מעבר ל-18,000 הנציגים מ-50 מדינות שהתאספו לשמוע את דברי המועמדים המובילים לנשיאות ארצות הברית. המסרים ממפגש "השדולה האמריקנית הפרו‑ישראלית" יהיו בעלי משמעויות לאומיות ואפילו בין-לאומיות. הבה נז‏כור שבקיץ […]

ועידת איפא"ק למדיניות 2016 – 22-20 במרס 2016, וושינגטון

ועידת איפא"ק (AIPAC – הוועד האמריקני-ישראלי לענייני ציבור) הסתיימה רשמית ב‑22 במרס 2016; אך השפעתה תהיה ניכּרת הרבה מעבר ל-18,000 הנציגים מ-50 מדינות שהתאספו לשמוע את דברי המועמדים המובילים לנשיאות ארצות הברית. המסרים ממפגש "השדולה האמריקנית הפרו‑ישראלית" יהיו בעלי משמעויות לאומיות ואפילו בין-לאומיות.

הבה נז‏כור שבקיץ 2015, איפא"ק התנגדה בתוקף למסע התעמולה של הנשיא אובמה בדבר העִסקה הגרעינית עם אירן. התעמתות עם הנשיא בוויכוח על מדיניות חוץ היא תמיד מטלה כמעט בלתי אפשרית. איפא"ק למדה זאת על בשרה בקרב המיתולוגי של מכירת מטוסי הביון מסוג AWACS, לבקרה והתרעה מוקדמת, לערב הסעודית ב-1981. מומחים אחדים אפילו ניבאו ב‑2015 שאיפא"ק תתרסק בעקבות 'תאונה' זאת. מפגן העוצמה של איפא"ק השבוע, על הנוכחות חסרת התקדים ועל הסיקור העיתונאי הנרחב, הוכיח שאיפא"ק יצאה מן הוויכוח על אירן חזקה ובטוחה בעצמה. ההתנהגות הלוחמנית של אירן מאז ההסכם הצדיקה בוודאי את התנגדותה של איפא"ק.

היום, חברי קונגרס משני צִדי הבית שוקלים סנקציות חדשות נגד המשטר האירני. למרות הצלחתו של הבית הלבן בשיסוי דמוקרטים נגד רפובליקנים ביולי 2015, החקיקה העכשווית תהיה משותפת לשתי המפלגות. שמונה עשרה אלף השתדלנים הפרו-ישראלים נפגשים עתה עם הסנטורים והצירים שלהם בגבעת הקפיטול, ויעבירו את המסר גם לקהילותיהם.

ועידת איפא"ק מוכיחה כי למרות מאמציהם המרביים של משמיצי ישראל בממשל, באמצעי התקשורת ההמוניים, בשדולה האמריקנית-היהודית ג'יי סטריט ובמועצה הלאומית האירנית‑אמריקנית (NIAC), הרי שלפי סקרים לאומיים, התמיכה בישראל איתנה מאוד בוושינגטון וברחבי המדינה; אין כל כרסום בה. נאומי ההלל לישראל מצד המועמדים לנשיאות נסקרו בין-לאומית, וזכו לשידורים חיים של הרשתות CNN, FOX, C-SPAN וערוצי וידאו רבים להזרמת מדיה. הגינויים האחידים של אירן, חיזבאללה והטרור הפלסטיני נשמעו גם בטהרן, בביירות, ברמאללה, ובכל הבירות האירופיות. בקרוב יהיה עליהם להפנים את דבריו של ביל קלינטון ב-21 במרס 2016 בעיר ספוקיין שבמדינת וושינגטון: "עלינו להותיר מאחורינו את המורשת האיומה של שמונה השנים האחרונות".1

הופעתם של המועמדים לנשיאות, וכן נוכחותם של מועמדים לקונגרס בוועידת איפא"ק, מעידות גם הן על מאמציהם להשיג קולות ותרומות כספיות. בעוד שהאוכלוסייה היהודית בארצות הברית היא מזערית, השתתפותם של היהודים בבחירות הייתה תמיד גבוהה ביותר ולכן בעלת משקל אלקטורלי רב; בכמה מדינות מפתח (כגון פלורידה, מרילנד וניו-יורק) היא עשויה להיות קריטית. זאת ועוד, רבים מן הנוכחים בוועידת איפא"ק היו תומכים נוצרים של הארגון, בעלי השפעה בקהילותיהם ובכנסיותיהם.

 

הדיפת מאמצי מסע החרם על ישראל באוניברסיטאות (BDS)

כ-4,000 סטודנטים ממכללות ב-50 מדינות בארצות הברית – יהודים ולא יהודים, סטודנטים ממיעוטים שונים, נשיאי אוניברסיטאות – התכנסו בוועידת איפא"ק כדי ללמוד מן המומחים על המזרח התיכון, על ארגון פוליטי ועל הדיפת מתקפותיה של ה-BDS. סטודנטים קיבלו זריקת עידוד למאמציהם לבלום את מסע החרם של ה-BDS, המסלים לעתים עד כדי אנטישמיות והפחדה פיזית [ב-21 במרס 2016 דיווח עיתון הסטודנטים באוניברסיטת נוטר-דאם: "סטודנטים בנוטר-דאם משיקים מועדון של ידידי ישראל".2]

ג'יימס זוֹגבי (Zogby), נשיא 'המכון הערבי האמריקני', זילזל במסעה של איפא"ק נגד ה-BDS. הוא הכריז ב-19 במרס כי "מתפתחת תנועה לאומית כוללת, עם יוזמות הנתמכות על ידי איפא"ק, לא רק בקונגרס אלא גם בשני תריסרים של בתי מחוקקים מדינתיים". זוגבי צודק. המסר נגד BDS נשמע ברמה מפי הנהגת הקונגרס ומפי פקידים רשמיים בממשלי המדינות.

יש לשים לב שזוגבי צוין על ידי המועמד ברני סנדרס כאחד מיועציו בענייני מדיניות חוץ. "דיברנו עם אנשים כמו ג'ים זוגבי, ועם חברים בג'יי סטריט כדי להשיג מבט רחב על המזרח התיכון", אמר סנדרס בתכנית "פגוש את העיתונות" של ה-NBC (7 בפברואר 2016).3 העצה שקיבל הייתה אולי אחד הגורמים להחלטה לדלג על 'יום המועמדים' של איפא"ק.

עיתונאים אחדים ניסו לגרום לסערה במדיה החברתית בדבר החלטתו של נתניהו שלא להשתתף באירוע של איפא"ק. בהתחשב בהתמודדות הפוליטית הלוהטת המתרחשת עתה בוושינגטון, הייתה זאת החלטה נכונה. המסר שלו הקורא למדינה יהודית דמוקרטית חזקה ועצמאית נשמע מפיהם של מרבית הדוברים.

 

האם כל הנאומים הללו הם משמעותיים?

לעולם אין לנסות ולפדות את ההבטחות הניתנות בעונת בחירות – בשום מדינה דמוקרטיות. ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל הסביר זאת כך: "דברים שרואים מכאן, לא רואים משם". אכן, אם היינו מאמינים לכל נאום ולכל מצע פוליטיים אמריקניים, הרי השגרירות האמריקנית הייתה נבנית בירושלים כבר 20 פעם במשך שני העשורים האחרונים.

ובכן, אינכם מאמינים לו או לה? למעשה, נאומים אלה חשובים מאוד להצגת עמדותיהם של המועמדים ושל יועציהם. צוות כותבי נאומים כותב על פי דעותיו המוצהרות של המועמד, למרות שייתכנו מקרים שבהם למועמד אין דעה מוגדרת או שהוא פשוט אינו דובר אמת.

הנאומים חשובים מכיוון שהם מסמנים את מה שהמועמד מאמין – באותו זמן. סימנים אלה משמשים כנקודות התייחסות עתידית ליועצים, לכתבים ולתומכים. נאומיהם של המועמדים לנשיאות קובעים את אמות המידה לכל הפוליטיקאים במפלגה, כולל המועמדים לקונגרס. אילו הנאומים היו חסרי משמעות, מדוע היה כתב אנטי-ישראלי באתר האינטרנט Salon כותב  בכעס: "נאומו של קלינטון היה רצוף סילופים, תוקפנות ותמיכה בלתי מבוקרת בישראל?".4

במשך כארבעים שנות היכרותי עם איפא"ק נשאלתי לעתים קרובות, במיוחד על ידי ישראלים, אם פעילותם הפוליטית של גורמים יהודיים ושל איפא"ק גורמים לאנטישמיות. אני יכול להשיב בבטחה שפעילותם של פעילים פרו-ישראלים בפוליטיקה האמריקנית ובאוניברסיטאות משמשת כהגנה הטובה ביותר נגד אנטישמיות.

 

לני בן-דוד הוא מנהל הפרסומים של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. במשך 25 שנה שירת בלשכת איפא"ק בוושינגטון, ופתח את משרד איפא"ק בירושלים ועמד בראשו במשך 15 שנים. הוא השתתף ביותר מ-30 ועידות מדיניות של איפא"ק. לאחר סיום עבודתו באיפא"ק ופתיחת חברת ייעוץ פרטית, הוא התבקש לשמש בתפקיד ניהולי בשגרירות ישראל בוושינגטון.

 

1 Donavan Slack, USA Today,

www.usatoday.com/story/news/polutics/onpolitics/2016/03/21/bill-clinton-knocks-obamas-awful-legacy/82094792/

2 Andrea Vale, The Notre Dame Observer, March 21, 2016.

http://ndsmcobserver.com/2016/03/notre-dame-students-launch-friends-israel-club/

3 Meet the Press, February 7, 2016, www.nbcnews/com/meet-the-press/meet-press-february-7-2016-n513266

4 Ben Norton, Salon, March 22, 2016,

salon.com/2016/03/22/she_sounds_like_netanyahu_hillary_clinton_goes_extra_hawkish_in_her_biased_die_hard_pro_israel_aipac_speech/