עבור לתוכן העמוד
Menu

המשחק הכפול של סעודיה

נשיא ארצות הברית ברק אובאמה מתח לפני כשבועיים ביקורת על סעודיה על תרומתה להפצת הטרור ועל יריבותה עם איראן. בכתבה שפרסם העיתונאי ג'ף גולדברג בעיתון "אטלנטיק" תחת הכותרת "דוקטרינת אובאמה" האשים הנשיא האמריקני את סעודיה בהפצת הרעיונות הוואהביים למדינות מוסלמיות מתונות כמו אינדונזיה, דבר שיביא להפצת הטרור והמלחמות העדתיות בתימן, עיראק וסוריה. אובאמה התייחס גם […]

נשיא ארצות הברית ברק אובאמה מתח לפני כשבועיים ביקורת על סעודיה על תרומתה להפצת הטרור ועל יריבותה עם איראן.

בכתבה שפרסם העיתונאי ג'ף גולדברג בעיתון "אטלנטיק" תחת הכותרת "דוקטרינת אובאמה" האשים הנשיא האמריקני את סעודיה בהפצת הרעיונות הוואהביים למדינות מוסלמיות מתונות כמו אינדונזיה, דבר שיביא להפצת הטרור והמלחמות העדתיות בתימן, עיראק וסוריה.

אובאמה התייחס גם למאבק בין סעודיה לאיראן וצוטט במילים: "סעודיה חייבת ללמוד לחלוק את האזור עם יריבתה השנואה איראן, הסעודים חייבים למצוא את הדרך לייצר מעין שלום קר".

בעקבות הדברים החלה מתקפה תקשורתית חריפה על הנשיא האמריקני באמצעי התקשורת הסעודיים, כמה מהכותבים הביעו את כעסם על דבריו של אובאמה וראו בכך תקיעת סכין בגבה של סעודיה לאחר עשרות שנים של ברית אסטרטגית ושת"פ בין שתי המדינות.

סעודיה רואה בדבריו של אובאמה תחילתה של מגמה מסוכנת שמטרתה להכשיר את הקרקע לממשלים הבאים בארצות הברית לקראת נטישתה של סעודיה ותמיכה באיראן במיוחד לאחר החתימה עמה על הסכם הגרעין.

ראש המודיעין הסעודי לשעבר, הנסיך תורכי אל-פייצל פרסם מאמר שבו מתח ביקורת נוקבת על הנשיא אובאמה ואמר: "אנחנו איננו אלה שרוכבים על גבם של האחרים כדי להגיע למטרותיהם" ברומזו להתנהגותו של הנשיא אובאמה כלפי הנשיא המצרי לשעבר חוסני מובארכ.

הנשיא אובאמה אמור לבקר בחודש הבא בסעודיה ולהשתתף בועידת הפסגה של המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ ואין ספק שההתבטאויות שלו על סעודיה מעיבות על הביקור הצפוי.

קיימת אפשרות כי הביקור יידחה ויתכן שסעודיה מסלימה את ההתקפות נגדו בתקשורת כדי להביע את מורת רוחה וליצור אווירה שלילית שתאלץ אותו לבטל את ביקורו.

ברור כי הנשיא אובאמה פועל על פי האינטרסים של ארצות הברית שהחליטה בחודשים האחרונים להעביר את כובד המשקל של התמיכה שלה לאיראן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות וליצור מדינות מאוזנת יותר מבחינתה במזרח התיכון.

אולם, מה לה לסעודיה להלין על הנשיא אובאמה?

הרי גם היא משחקת משחק כפול בהתאם לאינטרסים שלה, מאז עלייתו לשלטון של המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לפני יותר משנה היא שינתה את היחס שלה בנושא המלחמה בטרור. תנועת חמאס, שהיא ארגון טרור לכל דבר ועניין שהיא גם תנועת הבת של תנועת "האחים המוסלמים", שהייתה מוגדרת בסעודיה בתקופתו של המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז כארגון טרור, הוצאה למעשה מרשימת הארגונים התומכים בטרור והפכה מקורבת למלך הסעודי החדש.

המלך סלמאן אירח בסעודיה בקיץ שעבר משלחת רמת דרג של חמאס בראשות ח'אלד משעל, הוא הפעיל את השפעתו על הנשיא המצרי א-סיסי כדי שהמודיעין המצרי יקבל את משלח חמאס לפני שבועיים בקהיר ובימים הקרובים אמורה לצאת שוב לסעודיה משלחת בכירה של חמאס לפגישה עם הנהגה הסעודית.

בימים אלה שבהם הטרור הג'יהאדיסטי מכה קשות באירופה באמצעות פיגועי התאבדות או "פיגועי הקרבה"  כדאי להיזכר מה אמרו מנהיגי חמאס ו"האחים המוסלמים" על פיגועי ההתאבדות וכיצד הצדיקו אותם.

השיח' יוסף קרדאוווי מהמנהיגים הבכירים של "האחים המוסלמים" אמר כבר ב2001 כי "פיצוץ הנפש נגד הכובשים הינו התנגדות חוקית והוא אחד מסוגי הג'יהאד הגדולים ביותר למען אללה, מדובר במעשה גבורה יותר מאשר התאבדות".

ואילו מחמוד א-זהאר, מבכירי תנועת חמאס ברצועה, התייחס למחבלים המתאבדים ואמר "אנחנו לא מתארים אותם כמתאבדים אלא כמטילי אימה על האויב וכמשיבים להם כגמולם בדרך לניצחון".

סעודיה מנסה להטעות את המערב ומציגה עצמה כמי שנלחמת בטרור, לפני כמה חודשים היא הודיעה בקול תרועה רמה על "הקמת קואליציה צבאית אסלאמית למלחמה בטרור" כדי להוכיח בעיקר לארצות הברית כי היא נלחמת בטרור.

מאז לא עשתה הקואליציה הזו , שחברות בה כמה מדינות ערביות ואסלאמיות, שום פעולה ממשית נגד הטרור, הנושא ירד מסדר היום התקשורתי לאחר כמה ימים ונעלם לתהום הנשיה.

סעודיה נלחמת בטרור האסלאמי רק כשזה מסכן את האינטרסים שלה ומאיים על בית המלוכה הסעודי, סעודיה פעלה בליגה הערבית כדי שתכריז על חזבאללה כארגון טרור רק בגלל הקשר שלו לאוייבתה איראן ובגלל החתרנות שלו נגדה ונגד  מדינות המפרץ, היא תומכת בכמה ארגוני אופוזציה סורים הנחשבים לארגוני טרור, כמו ארגון "ג'יש אלאסלאם", רק בגלל שהם פועלים נגד בשאר אסד בן בריתה של איראן והיא מוכנה לפעול צבאית נגד דאע"ש בגלל שהוא מאיים להפיל את השלטון הסעודי.

המלך סלמאן שינה את המדיניות של סעודיה כלפי תנועות חמאס ו"האחים המוסלמים" בגלל שהוא זקוק להן, הוא רוצה להקים גוש סוני גדול כדי לבלום את התפשטותה של איראן במזרח התיכון וכל הדרכים כשרות בעיניו להשיג את המטרה הזו כולל חידוש הקשרים עם תנועות שהוגדרו עד לא מזמן בסעודיה כתנועות טרור.

הכל עניין של אינטרסים.