עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת האש השברירית בסוריה

הפסקת האש בסוריה שאמורה להימשך שבועיים ימים, נכנסה לתוקף בסוף השבוע. מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אותה והביעה בה תמיכה ושליח האו"ם המיוחד סטיבן דה מיסטורה הודיע כי אם הצדדים ינצרו את נשקם ויתאפשר להעביר סיוע הומניטארי לנזקקים הוא יחדש ב-7 במרץ את המשך שיחות תהליך "ועידת ז'נבה 3" שהופסקו. הסכם הפסקת האש אינו חל […]

הפסקת האש בסוריה שאמורה להימשך שבועיים ימים, נכנסה לתוקף בסוף השבוע. מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אותה והביעה בה תמיכה ושליח האו"ם המיוחד סטיבן דה מיסטורה הודיע כי אם הצדדים ינצרו את נשקם ויתאפשר להעביר סיוע הומניטארי לנזקקים הוא יחדש ב-7 במרץ את המשך שיחות תהליך "ועידת ז'נבה 3" שהופסקו.

הסכם הפסקת האש אינו חל על שני ארגוני הטרור הגדולים הנלחמים בסוריה, דאע"ש ו "ג'בהת אלנוצרה" שהינו השלוחה של אל-קאעדה בסוריה, שלא היו שותפים לו כלל ומבחינתם המלחמה נמשכת.

אבו אחמד אלג'ולאני, מנהיג "ג'בהת אלנוצרה" קרא בסוף השבוע לכל ארגוני האופוזיציה הסורית להתנגד להסכם הפסקת האש ואמר כי מדובר ב"קונספירציה להשאיר על כנו את המשטר הסורי" וכי זוהי "תרמית של המערב ואמריקה".

גם טורקיה הודיעה כי תמשיך להפגיז את "גורמי הטרור" הכורדים בשטח סוריה. עם זאת רוסיה הפסיקה את ההפצצות האויריות שלה בסוריה ביום הראשון להסכם הפסקת האש כדי לתמוך בו.

למעשה מדובר בהסכם בין ארה"ב לרוסיה שנכפה על כמה מהצדדים בשטח. המטרה המוצהרת של הפסקת האש היא להגיע להסכם הפסקת אש כולל בכל סוריה, בניית אמון בין הצדדים וחידוש שיחות השלום לקראת הסדר מדיני בסוריה. כפי שהדברים נראים בשטח כיום מדובר בחלום באספמיה.

ארגוני האופוזיציה הסורית ומשטרו של בשאר אסד הסכימו להפסקת האש, אולם הביקורת של האופוזיציה הסורית על ההסכם היא גדולה.

לטענת גורמי האופוזיציה הסורית ההסכם נותן משמעות רחבה למושג "המלחמה בטרור", הוא איננו קובע באילו אזורים בדיוק תחול הפסקת האש והוא מאפשר לרוסיה להמשיך בהתקפותיה האוויריות.

כמו כן אין בהסכם הפסקת האש סעיף המבטיח הגנה על אזרחים חפים מפשע והוא מאפשר את המשך הפגיעה בריכוזי אוכלוסיה ובתי חולים.

החשש של ארגוני האופוזיציה הסורית הוא כי הנשיא בשאר אסד יחפש תירוצים להפר את הסכם הפסקת האש ולהשתלט על שטחים נרחבים נוספים, בסיוע איראני ורוסי, כדי לקבוע עובדות חדשות בשטח שיסייעו לו במיקוח המדיני על גורלו.

העובדה שבשאר אסד הודיע על עריכת בחירות לפרלמנט בחודש אפריל מעידה שאין לו שום כוונה לוותר על השלטון.

מה תעשהאז ארצות הברית? האם יש לה דרכים לאכוף על בשאר אסד את הסכם הפסקת האש?

כנראה שלא, רק סוריה יכולה להשפיע עליו.

 

PLAN B

גם לממשל האמריקני יש ספקות גדולים לגבי הסיכויים שהפסקת האש אכן תצליח. אין שום גוף שיפקח על הפסקת האש, בשטחי הלחימה יש בין 200 ל300 ארגוני אופוזיציה סורים ובכמה אזורים הגבולות מטושטשים ביניהם.

שר החוץ ג'ון קרי הודיע כי לארצו יש תוכנית חלופית היה ותיכשל הפסקת האש והאפשרות להגיע להסדר מדיני.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-27 בפברואר מפי גורמים בבית הלבן כי הנשיא אובאמה מקיים דיונים על האפשרות שהפסקת האש תיכשל.

התוכנית החלופית של ממשל אובאמה כוללת אפשרות להציב כוחות מיוחדים אמריקנים בסוריה, הגברת הסיוע לכוחות האופוזיציה הסורית והאימונים שלהם.

כמו כן נשקלת הקמת אזור אסור לטיסה ואזור ביטחון לפליטים כדי שמשטרו של בשאר אסד לא יפגע באזרחים.

גם סעודיה וטורקיה נערכות לאפשרות שיאלצו לשלוח כוחות צבא לתוך סוריה במקרה שהפסקת האש תקרוס, במסווה של "מלחמה נגד דאע"ש". סעודיה כבר הציבה מטוסים בבסיס חיל האוויר הטורקי באינג'רליק.

אחד התרחישים האפשריים הוא חלוקתה של סוריה ומקורות סעודים מדברים על כך שסעודיה מעוניינת בהקמת ישות סונית חדשה בסוריה באזור רקה-דיר אזור-חסכה.

שאלת המפתח שנשארת בשלב הזה ללא תשובה ברורה היא האם הסכם הפסקת האש הוא תחנה בדרך לחידוש התהליך המדיני ויישום מפת הדרכים שאושרה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם בעניין ההסדר המדיני בסוריה או שהוא שלב בדרך לחלוקתה בפועל של סוריה והקמת ישויות מדיניות שונות בשטח הזה.

בדיוק מאה שנה חלפו מאז הסכם סייקס פיקו בין בריטניה לצרפת ואי אפשר לשלול לגמרי כעת את האפשרות שסוריה תחולק מחדש.