עבור לתוכן העמוד
Menu

קטאר וטורקיה חוששות לאבד את השפעתן על חמאס

המאבק בין הסונה לשיעה מגיע גם לרצועת עזה. קטאר וטורקיה חוששות מלאבד את השפעתן על הנהגת תנועת חמאס שהינה גורם אזורי חשוב ומנסות להבטיח את בחירתו מחדש של ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, לקדנציה נוספת שתבטיח את המשך השמירה על האינטרסים שלהן ברצועת עזה ובמחנה הסוני. לא מן הנמנע שמה שהאיץ את התהליך […]

המאבק בין הסונה לשיעה מגיע גם לרצועת עזה. קטאר וטורקיה חוששות מלאבד את השפעתן על הנהגת תנועת חמאס שהינה גורם אזורי חשוב ומנסות להבטיח את בחירתו מחדש של ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, לקדנציה נוספת שתבטיח את המשך השמירה על האינטרסים שלהן ברצועת עזה ובמחנה הסוני.

לא מן הנמנע שמה שהאיץ את התהליך של הניסיון להבטיח את הישארותו של ח'אלד משעל בתפקידו היתה ההצעה שהעבירה באחרונה איראן לח'אלד משעל לחדש את הסיוע הכספי לחמאס ולהסדיר את יחסיו עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי בתמורה לתמיכה באיראן נגד עמדתה של סעודיה.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ב-8 בפברואר כי שליחים מקטאר וטורקיה ביקרו באחרונה ברצועת עזה כדי לשכנע את חברי "מועצת השורא" של תנועת חמאס להסכים לבחירתו מחדש של ח'אלד משעל לקדנציה נוספת בטענה כי בתקופה הנוכחית הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד.

עפ"י הדיווח, קטאר וטורקיה מוכנות להעניק סיוע של כמיליארד דולר לתנועת חמאס בתמורה להישארותו של ח'אלד משעל בתפקידו, סכום שאמור לפצות אותה על הפסדיה כתוצאה  מירידת ההכנסות הדרמטית שהייתה לה מתעשיית ההברחות דרך המנהרות אשר הופסקה לחלוטין בעקבות אזור החיץ שהקימה מצרים על גבול רצועת עזה. בנוסף הן מתחייבות להמשיך ולתמוך מדינית בתנועת חמאס.

ההצעה של קטאר וטורקיה סותרת את התקנון הפנימי של תנועת חמאס הקובע שניתן להאריך את כהונתו של יו"ר הלשכה המדינית רק פעמיים רצופות, ח'אלד משעל משמש כיו"ר הלשכה המדינית של חמאס מאז 1996.

תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הינו תפקיד חשוב ביותר מכיוון שהוא נחשב לחלק מההנהגה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שיש לה תפקיד חשוב בעולם הסוני במיוחד נוכח התעצמותה והתחזקותה של איראן השיעית לאחר החתימה על הסכם הגרעין.

גם מבחינה אזורית נחשב יו"ר הלשכה המדינית ל "בעל הבית" של הישות המדינית והצבאית שהקימה חמאס ברצועת עזה מאז 2007 הגובלת עם מצרים וישראל , מנהלת מאבק צבאי נגד מדינת ישראל ונושאת את דגל הג'האד ו"ההתנגדות הפלסטינית נגד הכיבוש הישראלי".

אין זו הפעם הראשונה שקטאר בוחשת במה שקורה בהנהגת חמאס, בשנת 2012 שכנעה קטאר את אסמעיל הניה שלא להתמודד מול ח'אלד משעל על ראשות התנועה בתמורה לסיוע כספי  של 450 מיליון דולר לממשלת חמאס ברצועה. אסמעיל הניה התרצה בזמנו והסתפק בתואר סגן יו"ר הלשכה המדינית.

קטאר וטורקיה חוששות מההתנגדות הפנימית בתוך תנועת חמאס להמשך כהונתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית. על משעל נמתחה ביקורת פנימית כי הוא איננו מסוגל לנהל את התנועה כראוי בגלל שהוא שוהה מחוץ לרצועת עזה בניגוד למשל לסגנו, ד"ר מוסא אבו מרזוק, שעבר במהלך השנה האחרונה להתגורר בעיר עזה.

משעל ביקר לראשונה בחייו ברצועת עזה בדצמבר 2012 לכמה ימים ומאז לא פקד אותה.

את ההתנגדות למשעל מוביל הדור הצעיר של התנועה וגם חבר הלשכה המדינית ד"ר מחמוד א-זהאר, מתומכיה המובהקים של איראן ברצועה, אשר אינו מרוצה מהתנהלותו של ח'אלד משעל כלפי איראן.

עפ"י גורמים בחמאס, גם מחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס זועם על כך  שהתנועה איבדה את תמיכתה של איראן בגלל המדיניות של ח'אלד משעל בנושא מלחמת האזרחים בסוריה שהביאה למשבר ביחסי התנועה עם איראן וסוריה ב2011 והעברתה של מפקדת חמאס מדמשק לדוחא שבקטאר.

סביר להניח שטורקיה וקטאר יצטרכו לרכך את עמדתו של מחמד דף בכל הקשור לתמיכתו בהמשך כהונתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית בתמורה להבטחת תקציבים גדולים לזרוע הצבאית של התנועה שהוא עומד בראשה.

המאבק על ההנהגה תוך תנועת חמאס הינו חשוב מכיוון שלח'אלד משעל יש גם מעורבות במשבר הפוקד את תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ובירדן. ההנהגות שלה במדינות אלה מסוכסכות ומפוצלות.

בירדן הצליח המלך עבדאללה לפצל את התנועה ולהחלישה ואילו במצרים הוציא הנשיא א-סיסי את התנועה מחוץ לחוק ואסר את בכירי מנהיגיה ובראשם הנשיא המודח מחמד מורסי.

החלק האחר של הנהגת התנועה נאלץ לברוח אל מחוץ לגבולות המדינה וקיבל מקלט מדיני בקטאר ובטורקיה.

ח'אלד משעל מעורב בניסיונות למצוא פתרון למחלוקות בפנימיות בתוך תנועת "האחים המוסלמים", בימים אלה עומדת על הפרק יוזמה חדשה של השיח' יוסף קרדאווי, מבכירי ההנהגה עולמית של התנועה שהציע לפתור את המשבר בהנהגת התנועה במצרים באמצעות שינוי התקנון הפנימי של התנועה ועריכת בחירות פנימיות מקיפות בכל הדרגים של התנועה.

ההערכה בקרב גורמים בחמאס היא כי מאמציהן של קטאר וטורקיה ישאו פרי והן יצליחו להביא להארכת כהונתו של ח'אלד משעל נוכח המשבר שבו נתונה התנועה, במיוחד המשבר הכספי החמור וההתחיבויות של הזרוע המדינית בתנועה לזרוע הצבאית להשיג את התקציבים הדרושים לאימונים הצבאים ולהמשך התעצמותה באמצעות חפירת מנהרות וייצור רקטות ואמצעי לחימה לקראת הסיבוב הבא במלחמה נגד ישראל.