עבור לתוכן העמוד
Menu

הניצחון הזמני של איראן

ההתפתחויות האחרונות בזירת הלחימה בסוריה משקפות את ניצחונה של איראן, לפחות באופן זמני. ניצחון הנובע בעיקר מהתמיכה הצבאית הרוסית המסיבית ששינתה את מאזני הכוחות במלחמת האזרחים בסוריה לטובתו של המשטר הסורי. הניצחון האיראני מהווה מכה כואבת לציר הסוני שאותו מובילות טורקיה, סעודיה וקטאר אשר אינן יכולות להשלים עם מפלתן בסוריה, בשלב הזה, ולחזות  בהתחזקותה של […]

ההתפתחויות האחרונות בזירת הלחימה בסוריה משקפות את ניצחונה של איראן, לפחות באופן זמני. ניצחון הנובע בעיקר מהתמיכה הצבאית הרוסית המסיבית ששינתה את מאזני הכוחות במלחמת האזרחים בסוריה לטובתו של המשטר הסורי.

הניצחון האיראני מהווה מכה כואבת לציר הסוני שאותו מובילות טורקיה, סעודיה וקטאר אשר אינן יכולות להשלים עם מפלתן בסוריה, בשלב הזה, ולחזות  בהתחזקותה של איראן שקיבלה גם רוח גבית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות.

זו הסיבה לצעדים שעושות טורקיה וסעודיה לקראת לחימה יבשתית בסוריה. גם קטאר עושה קולות לקראת כניסה ללחימה בסוריה.

ח'אלד אלעטיה, שר המדינה לענייני הגנה הקטארי הודיע ב-15 בפברואר כי ארצו מוכנה למעורבות צבאית קרקעית בסוריה לצדה של סעודיה ומאע"מ, "אם סעודיה תבקש זאת".

טורקיה הפגיזה ב-14 בפברואר עמדות בסוריה של מפלגת "האיחוד הדמוקרטי" הכורדית.

הנשיא הטורקי ארדואן, שנכשל בהגעה להבנות עם הכורדים בארצו, מתייחס לכורדים בסוריה כאל גורמי טרור שתומכים גם במשטרו של בשאר אסד.

טורקיה חוששת מהכורדים הסורים הפרוסים לאורך הגבול הסורי-טורקי מאזור חסכה עד אדלב, והיא רוצה למנוע מהם להקים מדינונת או אוטונומיה לאורך הגבול. זו הסיבה שהיא דורשת להקים אזור חיץ בתוך סוריה עצמה.

סעודיה עומדת בראש המחנה הסוני שמנסה למנוע את התפשטותה של איראן השיעית במזרח התיכון, סעודיה עומדת בראש קואליציה צבאית שהקימה, הנלחמת כבר כשנה, במורדים החות'ים(שיעים) בתימן ולאחרונה ניתקה את קשריה הדיפלומטים עם איראן בעקבות התקפה על השגרירות שלה בטהרן לאחר שהוציאה להורג את המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר.

סעודיה שיגרה מטוסי קרב לשדה התעופה אינג'רליק בטורקיה כהכנה לכניסה לסוריה.

סעודיה הודיעה כי היא מוכנה לשלוח כוחות צבא קרקעיים שילחמו בדאע"ש. התכנון של סעודיה הוא לשגר כוחות צבא שיסייעו ל "צבא סוריה החופשי" להילחם בדאע"ש וגם להילחם בכורדים בתוך סוריה, ביחד עם יחידות צבא טורקיה, הנחשבים כתומכים במשטרו של בשאר אסד.

המעורבות הטורקית-סעודית החדשה במלחמה בסוריה אמורה להיעשות תחת המטריה של הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש בראשות ארצות הברית דבר שיעניק לה לגיטימציה. זו הסיבה שסעודיה קושרת בין הטרור הג'יהאדיסטי לבין משטרו של בשאר אסד.

שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר כינה לפני כמה ימים את הנשיא בשאר אסד בשם "המגנט של הטרוריסטים" וטען כי  הישארותו של בשאר אסד בשלטון היא הסיבה להצטרפותם של מתנדבים חמושים לשורות דאע"ש בסוריה.

לכן, המדיניות של סעודיה היא להביא להדחתו של בשאר אסד מן השלטון כצעד העיקרי במלחמה בטרור.

מתי יוכנסו כוחות צבא סעודים וטורקים לתוך סוריה עצמה?

שר החוץ הסעודי טוען כי הדבר תלוי בעמדתה של הקואליציה הבינלאומית למלחמה בטרור של דאע"ש. כוונתן של סעודיה וטורקיה לתמוך בארגוני האופוזיציה המתונה הנלחמת בבשאר אסד זוכה לתמיכה של שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר ועכשיו יש מגעים לצרף גם כוחות מנאט"ו לקואליציה נגד דאע"ש בסוריה.

נראה כי איראן ניצחה בסיבוב הזה לפחות באופן זמני, אולם אין פירוש הדבר כי המשחק הסתיים.

העולם הסוני איננו מוכן להשלים עם הניצחון האיראני בסוריה והוא נערך לסיבוב נוסף.

סעודיה העומדת בראש העולם הסוני נחושה לסלק את בשאר אסד מכס השלטון בסוריה בכל מחיר וכתוצאה מכך גם למנוע את השפעתה של איראן בסוריה, לכן צפויה לנו עוד מלחמה ארוכה מאוד ועקובה מדם בסוריה.