עבור לתוכן העמוד
Menu

המניע האמיתי לשיחות הפיוס בין חמאס לפתח

בקטאר שוב מתנהלים שיחות פיוס בין פתח לחמאס והן זוכות למשיכת כתף, מכיוון שכל סבבי הפיוס עד כה נסתיימו בכישלון, ואין לצפות לתוצאה אחרת עכשיו. למרות שהשיחות מן הסתם שוב יסתיימו בלא כלום, יש בכל זאת לשים לב לרקע של קיום השיחות. הסיבות לחידוש המגעים הפעם, שונות. קדמו לשיחות האלה פגישות בין חאלד משעל ואנשיו […]

בקטאר שוב מתנהלים שיחות פיוס בין פתח לחמאס והן זוכות למשיכת כתף, מכיוון שכל סבבי הפיוס עד כה נסתיימו בכישלון, ואין לצפות לתוצאה אחרת עכשיו.

למרות שהשיחות מן הסתם שוב יסתיימו בלא כלום, יש בכל זאת לשים לב לרקע של קיום השיחות. הסיבות לחידוש המגעים הפעם, שונות.

קדמו לשיחות האלה פגישות בין חאלד משעל ואנשיו בתורכיה על רקע שיחות ההשלמה בין תורכיה לישראל. ישראל כידוע דרשה מתורכיה לסלק מתחומה את הטרוריסטים של משעל שתכננו פיגועים ביהודה ושומרון. תורכיה לא יכולה למלא דרישה זאת. אדרבא היא דורשת השפעה בתוך עזה- ולכך יש התנגדות מצד ההנהגה הפרו איראנית של עזה. לפיכך היא התחילה מהלך של פיוס בתוך חמאס, ועניין זה נגרר לחידוש מאמצי הפיוס בין חמאס לפתח, וקטאר נחלצה לסייע לתורכיה – בעלת בריתה באחים המוסלמים.

לתוך מאמץ זה נשאבו ראשי התנזים בגדה שהסתכסכו עם מנהיג אשף, אבו מאזן, ורוצים לזרז את תהליך פרישתו. על פי מקורות פתח הם מנסים לשכנע את חמאס להסכים לבחירות שיסיימו את עידן אבו מאזן, ועניין זה נדון בקטאר שאמורה לתת לאבו מאזן פרישה בתחומה אחרי הבחירות. קטאר מעוניינת בבחירות, המקורות אומרים, כי היא צופה ניצחון של חמאס בהם.

כל אלה סיבות טובות מדוע דבר לא ייצא מן השיחות בקטאר, אבל כאשר מבינים את המניע לשיחות אפשר להעריך מה עשויים או עלולים להיות המהלכים הבאים.