עבור לתוכן העמוד
Menu

האסטרטגיה המדינית-הפלסטינית מול ישראל

ההנהגה הפלסטינית מעוניינת ליצור מציאות מדינית חדשה בה הסכסוך נמשך מגבולות 1967 המעניקים לפלסטינים עמדה משופרת מול ישראל בדרישתם לממש את מה שהם מכנים "זכות השיבה", שהיא שם קוד להביא לחורבנה של מדינת ישראל. בשיחה עם נציגי תקשורת ערביים (8 בפברואר 2016), הדגיש יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) את חשיבות כינוס ועידה בינלאומית לשלום כדי ליצור מכאניזם בינלאומי בדומה למנגנונים שהוקמו על מנת […]

ההנהגה הפלסטינית מעוניינת ליצור מציאות מדינית חדשה בה הסכסוך נמשך מגבולות 1967 המעניקים לפלסטינים עמדה משופרת מול ישראל בדרישתם לממש את מה שהם מכנים "זכות השיבה", שהיא שם קוד להביא לחורבנה של מדינת ישראל.

בשיחה עם נציגי תקשורת ערביים (8 בפברואר 2016), הדגיש יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) את חשיבות כינוס ועידה בינלאומית לשלום כדי ליצור מכאניזם בינלאומי בדומה למנגנונים שהוקמו על מנת ליישב סכסוכים.

אבו מאזן הוסיף, כי הפלסטינים מקיימים מגעים עם מספר מדינות בעלות השפעה כדי להביא לכינוסה של הוועידה הבינלאומית.

הוא חזר על כוונתו לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי שתקבל התומכת בהפסקת ההתנחלות המאיימת על "פתרון שתי המדינות", ולדרוש הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני ולפרק את המתנחלים מנשקם.

אנחנו דבקים בהסכמים שנחתמו עם הצד הישראלי כל עוד הצד הישראלית בהם ומבצעם. קיימ החלטה ברורה של המועצה המרכזית (של אש"ף) בנוגע ליישום ההסכמים עם ישראל", אמר אבו מאזן.

החלטות המועצה המרכזית של אש"ף בישיבתה ברמאללה ב-5 במרץ 2015 מהוות אבן יסוד במדיניותה של הרשות הפלסטינית. להלן הקטע הרלבנטי בהחלטות המועצה המרכזית העוסקת ב"קשר עם רשות הכיבוש 'ישראל'"2

"המועצה המרכזית החליטה כדלהלן:

"הטלת האחריות המלאה על רשות הכיבוש 'ישראל' בנוגע לעם הפלסטיני הנמצא במדינת פלסטין הכבושה בהיותה (של ישראל) רשות כיבוש בהתאם לחוק הבינלאומי.

הפסקת התיאום הביטחוני על כל היבטיו עם רשות הכיבוש הישראלית לאור אי דבקותה בהסכמים החתומים בין הצדדים.

הדגשה כי כל החלטה חדשה של מועצת הביטחון חייבת להבטיח דבקות בהחלטות הלגיטימיות הבינלאומית בנוגעות לבעיה הפלסטינית ולסכסוך הפלסטיני ישראל,באופן שיבטיח קביעת תקרת זמן לסיום הכיבוש ולאפשר למדינת פלסטין לממש את ריבונותה על אדמתה הכבושה משנת 1967 ופתרון בעית הפליטים בהתאם להחלטה 194 תחת מטרייה של וועידה בינלאומית בה תשתתפנה המדינות החברות הקבועות, מדינות בריקס ומדינות ערביות, והוועד הפועל יפעל עם הוועדה הערבית למימוש הדבר.

התנגדות לרעיון המדינה היהודית והמדינה בגבולות זמניים, ולכל נוסח שעניינו הותרת נוכחות צבאית או התנחלותית ישראלית כלשהי בשטח כלשהו של אדמת מדינת פלסטין.

הוועדה המרכזית תעקוב אחר פעילות הוועדה הלאומית העליונה למעקב אחר פעילות בין הדין הפלילי הבינלאומי כדי לרדוף (משפטית) את פשעי המלחמה הישראליים ולמצות את הדין עם האחראים עליהם, ובפרט בכל הקשור לפשע ההתנחלות ופשעי המלחמה שבוצעו במסגרת התוקפנות נגד רצועת עזה. כמו כן, (הוועדה המרכזית) תפעל להתאים את החוקים והחקיקה בהתאם להתחייבויות שחלות עלינו כתוצאה מהצטרפות מדינת פלסטין למספר אמנות בינלאומיות.

המועצה המרכזית מדגישה את המשך קמפיין החרם על המוצרים הישראליים… וקוראת להמשיך הצטרפות מדינת פלסטין לאמנות, למוסדות, לחוזים ופרוטוקולים בינלאומיים.

בנאומו בפני עצרת האו"ם (30 בספטמבר 2015) הציג אבו מאזן את האסטרטגיה הפלסטינית בהתבסס על החלטות המועצה המרכזית כמובא להלן:3

"לא ניתן להשלים עם המשך המצב הנוכחי… לא נסכים לפתרונות זמניים או למדינונות קטנות חצויות… נדרש למצוא מטריה בינלאומית שתפקח על סיום הכיבוש הזה בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית ועד אז אני דורש מהאו”ם, מהמזכיר הכלל, ונשיא העצרת הכללית, לספק מכאניזם של הגנה בינלאומית לעמנו הפלסטיני בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. אנו מבקשים את הגנתכם, אנו מבקשים הגנה, אנו זקוקים להגנה בינלאומית, איננו יכולים להמשיך במצב הזה, שכן ההתקפות מגיעות מכל כיוון, אנו מבקשים, אנו זקוקים להגנה בינלאומית".

"ממשלת ישראל מתעקשת להמשיך בדרך של הריסת פתרון שתי המדינות וקיבוע שני משטרים בשטח,משטר אפרטהייד בו המשמש כיום בשטחי מדינת פלסטין הכבושה כלפי הפלסטינים מצד אחד, ומשטר אחר שלו הטבות נרחבות למתנחלים הישראלים מצד שני…

"אנו מודיעים כי לא נוכל להמשיך לדבוק בהסכמים אלה וכי על ישראל לשאת באחריותה המלאה כשלטון כיבוש, משום שהמצב הקיים אינו יכול להימשך, והחלטות המועצה המרכזית הפלסטינית מחודש מרץ האחרון ברורות ומחייבות…

"מדינת פלסטין בגבולות ה-4 ביוני 1967 ובירתה ירושלים המזרחית היא מדינה תחת כיבוש… המצב הקיים אינו יכול להימשך ואנו נתחיל ביישום ההכרה בה בדרכי שלום ובאמצעים חוקיים כדי שהרשות הלאומית הפלסטינית תהיה גשר עבור העם הפלסטיני לכיבוש לעצמאות או שישראל תישא באחריות של הכיבוש, באחריותה המלאה".

האטסטרגיה הפלסטינית מתמקדת אפוא בחתירה להשיג מנוף לחץ בינלאומי אפקטיבי על ישראל באמצעות מועצת הביטחון והקהילה הבינלאומית שתכפה עליה נסיגה משטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים מבלי הפלסטינים נדרשים לתמורה מדינית כלשהי או מתחייבים לוותר בסוגיות המהות של הסכסוך או לחילופי שטחים היכולים להבטיח גבולות בני הגנה מינמלית עבור ישראל. במילים אחרות, ההנהגה הפלסטינית מעוניינת ליצור מציאות מדינית חדשה בה הסכסוך נמשך מגבולות1967 המעניקים לפלסטינים עמדה משופרת מול ישראל בדרישתם לממש את מה שהם מכנים "זכות השיבה", שהיא שם קוד להביא לחורבנה של מדינת ישראל.