עבור לתוכן העמוד
Menu

האם סעודיה תתערב צבאית במלחמה בסוריה?

בעוד "ועידת ז'נווה 3 " למציאת הסדר מדיני בסוריה תקועה במבוי סתום, הודיע הגנרל אחמד אלעסירי, יועצו של שר ההגנה הסעודי, ב-4 בפברואר כי סעודיה מוכנה לשגר כוחות צבא לסוריה כדי להילחם בארגון דאע"ש אם יהיה בכך צורך. זאת במסגרת הקואליציה הבינלאומית שמובילה ארה"ב נגד הטרור. קודם לפרסום ההודעה היו חילופי האשמות באמצעי התקשורת בין […]

בעוד "ועידת ז'נווה 3 " למציאת הסדר מדיני בסוריה תקועה במבוי סתום, הודיע הגנרל אחמד אלעסירי, יועצו של שר ההגנה הסעודי, ב-4 בפברואר כי סעודיה מוכנה לשגר כוחות צבא לסוריה כדי להילחם בארגון דאע"ש אם יהיה בכך צורך. זאת במסגרת הקואליציה הבינלאומית שמובילה ארה"ב נגד הטרור.

קודם לפרסום ההודעה היו חילופי האשמות באמצעי התקשורת בין טורקיה לרוסיה. רוסיה האשימה את טורקיה כי היא מרכזת כוחות כדי לפלוש לסוריה ואילו טורקיה הכחישה את הדברים והאשימה את רוסיה כי היא זו שפלשה לסוריה.

ההודעה של סעודיה, התומכת בכסף ובנשק בכמה ארגוני אופוזיציה סורים ביחד עם טורקיה וקטאר, הייתה מפתיעה ונשאלת השאלה האם מדובר בהצעה רצינית או במס שפתיים.

נראה כי אין מדובר בספין תקשורתי אלא במהלך מתואם גם עם ארצות הברית שכן הפנטגון והבית הלבן מיהרו לברך על היוזמה הסעודית ולהודיע כי היא תיבחן.

שרי החוץ של ברית נאט"ו אמורים להתכנס בבריסל כדי לדון בהצעתה של סעודיה ובמציאות הצבאית החדשה המתהווה בסוריה.

עפ"י מקורות אמריקנים גם שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר אמור להיפגש בבריסל עם שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן כדי לבחון את הנושא.

סעודיה וטורקיה מודאגות מאוד מהתקדמות הצבא הסורי בזירות הלחימה באזורי חלב ודרעא בימים האחרונים ומהעובדה שהניסיון להגיע להסדר מדיני בסוריה כשל, למעשה מדובר מבחינתן בחזרה לנקודת המוצא.

ההחלטה הסעודית החדשה היא ניסיון להתמודד עם המציאות החדשה בסוריה שבאה בעקבות ההתערבות הצבאית הרוסית המסיבית של רוסיה, כדי לסייע לנשיא בשאר אסד ועם השינוי במאזן הכוחות לטובת המשטר הסורי.

סעודיה גם מודאגת מהמשך ההפצצות האוויריות הרוסיות על מעוזי ארגוני האופוזיציה הסורית שנועדו להחלישם, מסתבר כי רוסיה ממקדת את הפצצותיה בארגונים האלה הנתמכים על ידי הציר סעודיה-טורקיה-קטאר ולא במעוזי דאע"ש.

להערכת פרשנים במפרץ, ההצעה הסעודית היא חלק מתוכנית שנרקמה בשבועות האחרונים בין הציר הסעודי-טורקי- קטארי לבין וושינגטון כדי לתמוך באופוזיציה הסורית המתונה ולנסות למנוע את החלשתה כתוצאה מההתקפות של חיל האוויר הרוסי.

ההערכה במדינות ערב היא כי אם אכן תשלח סעודיה כוחות יבשה לקרבות בסוריה לא יהיה זה כדי שילחמו בארגון דאע"ש אלא כדי לסייע לארגוני האופוזיציה הסורית ולמנוע את נפילתה של העיר חלב, הבירה הכלכלית של סוריה, לידיו של בשאר אסד ולחזק את קואליצית המורדים "ג'יש פתח" ואת ארגון "ג'יש אלאסלאם" שמנהיגו זהראן עלוש חוסל לפני כחודש בהפצצה של חיל האוויר הרוסי.

לעומת זאת גורמים סעודים מכחישים כי סעודיה מתכוונת להילחם בצבא הסורי ובכוחות חזבאללה וטוענים כי אם אכן תשלח סעודיה כוחות צבא לסוריה הם ילחמו נגד כוחות דאע"ש מכיוון שמטבע הדברים היחלשות דאע"ש תחזק את ארגוני האופוזיציה הסורית המתונים.

התסכול בסעודיה מהתחזקותה של איראן באזור בעקבות החתימה על הסכם הגרעין הוא רב, עכשיו חוששת סעודיה שאיראן תחזק את מעמדה בסוריה בזכות המעורבות הצבאית הרוסית והנשיא בשאר אסד יישאר על כסאו.

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז שמוביל מדיניות תקיפה נגד התפשטותה של איראן מאז שעלה לשלטון לפני שנה נחוש להמשיך במדיניות הזו.

זו הסיבה ששר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר חזר ואמר בחודשים האחרונים מספר פעמים כי בשאר אסד יילך הבייתה בדרך מדינית או צבאית.

סעודיה הסתבכה במלחמה בתימן לאחר שפתחה במבצע צבאי נגד המורדים החות'ים(שיעים) ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח לפני 11 חודשים, אין לה הישגים והמלחמה הפכה למעין מלחמת התשה.

למרות זאת המלך סלמאן לא מוותר וממשיך במדיניותו נגד איראן מחשש העולם הסוני יובס על ידי איראן השיעית.

סעודיה עלולה להסתבך גם במלחמה יבשתית בסוריה אך נראה שהמלך סלמאן חש כי אין לו מה להפסיד והוא החליט ללכת עד הסוף בתיאום עם טורקיה וקטאר ובתמיכה אמריקנית.

המשטר הסורי מודאג מההודעה הסעודית ומזריקת העידוד שהיא רוצה לתת לאופוזיציה הסורית, לכן הוא מיהר להזהיר בסוף השבוע את סעודיה מהתערבות צבאית בנעשה בשטחה, שה"ח הסורי ווליד מועלם כינס ב-6 בפברואר מסיבת מעיתונאים שבה  הודיע כי "כל התערבות בסוריה ללא הסכמת ממשלתה נחשבת לתוקפנות" וכי "התוקפנים יחזרו לארצם בארונות עץ".

התערבות צבאית סעודית בסוריה רק תסבך את מלחמת האזרחים בסוריה עוד יותר, היא נועדה אמנם לטרפד את הפיתרון שמנסים לכפות רוסיה ואיראן אך מי שימשיך לשלם את המחיר יהיה העם הסורי.