עבור לתוכן העמוד
Menu

האינתיפאדה מחפשת כיוונים חדשים

"אינתיפאדת הסכינים" הפלסטינית נכנסת לחודשה החמישי וההערכה של הפלסטינים והישראלים כאחד היא כי היא תימשך במאפייניה הנוכחיים של דקירות סכינים, פיגועי דריסה ואירועי ירי ספורדים תוך ניסיון של בודדים פלסטינים לייעל את הפגיעה באזרחים ישראלים ובחיילי צה"ל בדרכים חדשות כדי לשמור על המומנטום של האינתיפאדה. בתום ארבעה חודשים של אלימות ניתן לומר בבירור כי הצטמצמה […]

"אינתיפאדת הסכינים" הפלסטינית נכנסת לחודשה החמישי וההערכה של הפלסטינים והישראלים כאחד היא כי היא תימשך במאפייניה הנוכחיים של דקירות סכינים, פיגועי דריסה ואירועי ירי ספורדים תוך ניסיון של בודדים פלסטינים לייעל את הפגיעה באזרחים ישראלים ובחיילי צה"ל בדרכים חדשות כדי לשמור על המומנטום של האינתיפאדה.

בתום ארבעה חודשים של אלימות ניתן לומר בבירור כי הצטמצמה מאוד תופעת ההפגנות וההתפרעויות של צעירים פלסטינים סמוך למחסומי צה"ל בגדה בעיקר בשל הפעילות המונעת של מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

הקו המאפיין את הפיגועים האלה הוא היעדר המידע המודיעיני על הכוונה לבצע פיגועים וההתראה מראש. למרות שגורמי הביטחון של ישראל עוקבים אחרי הפעילות הפלסטינית ברשתות החברתיות, ישראל מתקשה לסכל את הפיגועים ונאלצת לנקוט בפעילות הגנתית של הגברת אמצעי האבטחה כדי להתמודד עימם.

על פי נתוני הפלסטינים עד כה נהרגו באינתיפאדה 169 פלסטינים לעומת 30 אזרחים ישראלים וישראל מחזיקה עדיין ב10 גופות של פלסטינים שעשו פיגועים, במהלך האירועים עד היום נעצרו כ 4000 פלסטינים על ידי גורמי הביטחון של ישראל.

 

חדירה לישובים ישראלים

אחד המאפיינים החדשים של האינתיפאדה בחודש האחרון היה חדירה להתנחלויות ישראליות בגדה לצורך ביצוע פיגועים.

עד כה היו פיגועים כאלה או ניסיונות פיגוע בהתנחלויות סלעית,עותניאל, תקוע, ענתות ובית חורון.

בחלק מהפיגועים פגעו המחבלים הפלסטינים בנשים ישראליות חסרות ישע שאחת מהן אף הייתה בהריון.

המפגעים הפלסטינים מנצלים את העובדה שאינם צריכים לעבור דרך מחסומי צה"ל כדי להגיע להתנחלויות שחלקן מהן גם איננו מוקף בגדר ביטחון.

הפגיעה במתנחלים ישראלים נחשבת בעיני מרבית הפלסטינית כ"לגיטימית" ויש עליה מעין קונסנזוס.

המפגעים הפלסטינים אינם פועלים העובדים למחייתם בהתנחלויות אלא צעירים שהגיעו מכפרים סמוכים, הפועלים הפלסטינים אינם נוטלים חלק באינתיפאדה מחשש לאבד את פרנסתם ולכן ישראל נוקטת מדיניות זהירה שמטרתה היא לא להגדיל את מעגל העימות ואיננה מטילה עליהם מגבלות מאז החלה "אינתיפאדת הסכינים".

 

פיגוע הירי ברחוב דיזינגוף בתל אביב

למרות שאת פיגוע הירי בבר הסימטה ברחוב דיזינגוף בתל אביב ביצע המחבל נשאת מלחם שהוא אזרח ישראלי, "אימצו" הפלסטינים את הפיגוע והם מחשיבים אותו כחלק מהאינתיפאדה הנוכחית.

תנועת חמאס קראה לפלסטינים לחקות אותו וללכת בעקבותיו של נשאת מלחם.

הפיגוע נתפס בעיני הפלסטינים כ"פיגוע איכותי" שמוסיף כבוד למאבק הפלסטיני ומצביע על הצלחתה של האינתיפאדה הפלסטינית לערער את הביטחון בלב ליבה של מדינת ישראל.

 

פיגועים של אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים

מאז תחילת האינתיפאדה ועד היום היו שני פיגועים בודדים של אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

הפיגוע הראשון אירע ב-3 בדצמבר 2015 במחסום חזמה מצפון לירושלים שאותו ביצע מאזן חסן עריבה שהיה קצין במנגנון הביטחון הפלסטיני באזור ירושלים, הפיגוע השני אירע במחסום בית אל סמוך לרמאללה שאותו ביצע אמג'ד אלסוכרי, מאבטח במשרד התובע הכללי הפלסטיני.

בשני הפיגועים נהרגו המחבלים במהלך חילופי הירי עם חיילי צה"ל.

בניגוד לאינתיפאדה השנייה שבה נטלו חלק פעיל מנגנוני הביטחון הפלסטינים בפעולות טרור נגד ישראל, מדובר בתופעה חריגה שהרש"פ מנסה למנוע אותה עפ"י הנחיותיו של מחמוד עבאס.

עם זאת אין להוציא מכלל אפשרות שאנשים נוספים ממנגנוני הביטחון הפלסטינים המצויידים בנשק עלולים לחקות אותה בעתיד.

 

כיתור העיר רמאללה

לראשונה מאז תחילת האינתיפאדה הטילו כוחות הביטחון של ישראל ב-1 בינואר סגר על העיר רמאללה המונה כ300 אלף תושבים ומנעה את יציאתם של אזרחיה למקומות אחרים בגדה במשך כל שעות היום.

גורמי הביטחון של ישראל טענו כי מדובר בצעד מנע שנבע ממידע מודיעיני על כוונות לצאת לפיגועים משטח העיר אך הפלסטינים פירשו זאת כצעד ענישה על הפיגוע שעשה המחבל אמג'ד אלסוכרי נגד חיילי צה"ל במחסום בית אל.

כיתורה של העיר רמאללה הנחשבת כמרכז השלטון הפלסטיני בגדה,מקום מושבם של הנשיאות הפלסטינית והפרלמנט ו"הבירה הפלסטינית" הזמנית נחשב לצעד חריג ומדאיג מאוד את הנהגת הרש"פ.

בצמרת הרש"פ חוששים כי מדובר במסר ישראלי למה שצפוי לפלסטינים אם יתגברו הפיגועים ובהקשר זה מוזכר המצור על המוקאטעה ברמאללה בתקופתו של ערפאת באפריל 2002.

החשש הפלסטיני הוא שישראל רוצה גם לאותת באמצעות המהלך הזה לגבי מה שצפוי בגדה לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית וכי צה"ל מכין את הקרקע לטענה כי בגדה שורר מצב של כאוס ואנרכיה כדי שיוכל לשוב ולכבוש את כל שטחיה.

 

 

למרות שהאינתיפאדה ממשיכה להיות אינתיפאדה של בודדים, ללא אג'נדה מדינית ושאיננה נשמעת להנחיות הרש"פ או הפלגים הפלסטינים, נראה כי יש ניסיונות לחרוג מהמאפיינים האלה, כמה מהפיגועים בוצעו בזוגות ובחלק מהם גם נעשה שימוש בנשק חם ומטעני חבלה מאולתרים.

למרות ההחלטה האסטרטגית של חמאס להעניק מומנטום חדש לאינתיפאדה באמצעות חידוש פיגועי ההתאבדות היא נכשלה בכך עד כה בגלל הפעילות היעילה של השב"כ הישראלי שחשף את התשתית החבלנית הגדולה שהקימה לצורך כך באזור אבו דיס.

גם התיאום הביטחוני עם הרש"פ נמשך בצורה יעילה שמונעת פיגועים אולם עד כה אין סימנים המצביעים כי האינתיפאדה החדשה עומדת על סף דעיכה.