עבור לתוכן העמוד
Menu

שפל חסר תקדים ביחסי איראן וסעודיה

מדיניותו של מלך סעודיה נגד איראן והשיעה עלולה לערער את יציבות שלטונו. היחסים בין איראן לסעודיה התדרדרו לשפל חסר תקדים בעקבות החלטתה של סעודיה ב-3 בדצמבר לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם איראן לאחר שמפגינים איראנים תקפו את השגרירות הסעודית בטהרן ואת הקונסוליה הסעודית במשהד. הרקע המיידי למתיחות בין שתי המדינות היה החלטתה של סעודיה להוציא […]

מדיניותו של מלך סעודיה נגד איראן והשיעה עלולה לערער את יציבות שלטונו.

היחסים בין איראן לסעודיה התדרדרו לשפל חסר תקדים בעקבות החלטתה של סעודיה ב-3 בדצמבר לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם איראן לאחר שמפגינים איראנים תקפו את השגרירות הסעודית בטהרן ואת הקונסוליה הסעודית במשהד.

הרקע המיידי למתיחות בין שתי המדינות היה החלטתה של סעודיה להוציא להורג ב-2 בדצמבר את המטיף השיעי נמר באקר אלנמר ושלושה מתומכיו בגלל פעילות חתרנית נגד השלטון.

בעקבות החלטתה של סעודיה פרץ גל מחאות בעולם השיעי בלבנון, עיראק ואיראן והמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי איים על סעודיה כי "היא תשלם מחיר יקר ותהיה בה נקמה אלוהית".

מועצת השורא האסלאמית באיראן דרשה ממשרד החוץ האיראני להנמיך את דרג היחסים עם סעודיה אך סעודיה הקדימה את איראן והודיעה על ניתוק היחסים עמה.

נראה שאיראן לא הייתה מעוניינת בהסלמה הזו והיא ניסתה להכיל את האירועים. נשיא איראן חסן רוחאני הורה לעצור את תוקפי השגרירות הסעודית בטהרן  אך ההחלטה הסעודית על ניתוק היחסים עם איראן הגיעה במפתיע.

באחרונה היה ניסיון ליצור דיאלוג בין איראן לסעודיה כדי להפחית את המתיחות ביניהן על רקע הנסיונות למצוא הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בתימן, אך הניסיון לא צלח.

היחסים בין איראן לסעודיה הוחרפו במהלך השנה האחרונה על רקע דתי לאחר שמאות איראנים, ובהם השגריר לשעבר של איראן בלבנון, נמחצו למוות בעת העליה לרגל למכה שבסעודיה. איראן האשימה את סעודיה כי טייחה את החקירה. קודם לארוע הזו מנעה סעודיה ממטוס איראני עם 250 עולי רגל לנחות בסעודיה בטענה כי אין לו את האישורים הדרושים.

 

דאגה בעולם הערבי

כל בנות הברית של סעודיה בעולם הסוני התייצבו לצדה של סעודיה וגינו את ההתקפה של ההמון האיראני על שגרירות סעודיה בטהרן. גם מזכ"ל הליגה הערבית נביל אלערבי פרסם הודעה האומרת כי הליגה הערבית "מתייצבת לצדה של סעודיה  במאמציה להילחם בטרור".

אולם, מרוקו פרסמה ב-3 בדצמבר הודעה שבה היא מביעה את חששה, שמקיף גם מדינות ערביות נוספות, כי "העניינים יצאו מידי שליטה ביחסים בין איראן לסעודיה" לאחר השמעת האיומים של איראן כי סעודיה תשלם "מחיר יקר" על הוצאתו להורג של השיח' אלנמר.

 

מדוע הוצא השיח אלנמר להורג?

סעודיה מכחישה כי החלטתה נבעה משיקולים עדתיים, היא טוענת כי עיתוי ההוצאות להורג נובע מתום ההליכים המשפטיים נגד הנאשמים וכי ביצוע העונש הוא למטרות הרתעה במסגרת המלחמה בטרור ההולך וגובר בממלכה מאז 2003 ועד היום.

הפרשנים הסעודים הוזעקו על ידי בית המלוכה להגן על ההחלטה וקו ההסברה הרשמי הוא כי "הביטחון הסעודי הוא מעל לכול".

הדעה הרווחת בעולם הערבי היא כי הוצאתם להורג של 46 הסונים המשתייכים לארגון אל-קאעדה נועדה לחפות על המטרה האמיתית והיא הוצאתו להורג של המטיף השיעי נמר בכר אל-נמר שהואשם בהסתה לקיום הפגנות בדרישה לדמוקרטיה ושמירה על זכויות האדם.

השיח' נמר באקר אל-נמר בן 56, היה ידוע כאחד ממבקריו הבולטים של השלטון הסעודי, הוא קרא בעבר לפתוח בהפגנות לא אלימות ועקב כך נעצר על ידי השלטונות ב2012.

ארגוני זכויות אדם ומזכ"ל האו"ם באן קי מון התגייסו למאמץ להביא לשחרורו אך ללא הועיל, הוא היה מסומן על ידי השלטון הסעודי כמי שהיה לו תפקיד מרכזי בהפגנות של השיעים נגד השלטון שפרצו כחלק מתופעת "האביב הערבי" ב2011.

בסעודיה יש מיעוט שיעי המרוכז בצפון מזרח המדינה.

סעודיה שקועה עד צווארה במלחמה נגד המורדים החות'ים (שיעים) בתימן ומעורבת גם באופן אינטנסיבי במלחמת האזרחים בסוריה והיא תומכת בארגוני המורדים הפועלים להפלת שלטונו של בשאר אסד. לא ברור מה הניע אותה בדיוק להוציא לפועל דווקא בעיתוי הנוכחי את ההוצאות להורג ובמיוחד את הוצאתו להורג של השיח' אל-נמר.

יתכן שהמלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז ניסה בצעד הזה לשחרר את התסכול שלו ולנקום באיראן ובשיעה על חוסר הצלחותיה של סעודיה בתימן ובסוריה. המלחמה שלה בתימן מקרטעת והמורדים החות'ים מאיימים על גבולה הדרומי עם תימן ואילו בסוריה מצבם של הנשיא בשאר אסד והצבא הסורי השתפר בעקבות התמיכה הצבאית המסיבית של רוסיה והלחימה של חזבאללה והמליציות השיעיות לצד הצבא הסורי.

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, עלה לפני כשנה לשלטון ומייד החל בנקיטת מדיניות תקיפה נגד התפשטותה של איראן במזרח התיכון.

המהלך הראשון שלו היה פתיחה במבצע צבאי שנקרא "סופת הנחישות" שמטרתו לנסות ולעצור את השתלטות המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח על תימן.

 

משמעויות

היחסים בין איראן לסעודיה נכנסים לשלב חדש שיהיו לו השלכות על מצב המתיחות באזור כולו. איראן היא מנהיגת העולם השיעי וסעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני, לשתי המדינות יש השפעה ומעורבות פעילה במוקדי הסכסוך במזרח התיכון כמו מלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בתימן.

ליחסים ביניהן יש גם השפעה על היציבות השלטונית במדינות המפרץ במיוחד בבחריין ובכווית.

השלב החדש במתיחות בין שתי המדינות יגביר את השנאה בין הסונים לשיעים במזרח התיכון.

סעודיה ניתקה את היחסים עם איראן כדי להפגין את נחישותה במלחמה נגד ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון והניסיון לערער את היציבות במדינות המפרץ והיא מצפה שמדינות סוניות נוספות ילכו בעקבותיה.

בהחלט ייתכן שההערכה הסעודית כי עונש ההוצאה להורג ירתיע את כל מי שרוצה להתגייס לפעולות טרור בשטחה תשיג דווקא תוצאה הפוכה.

גל המחאות נגד סעודיה באיראן, עיראק ולבנון  מעיד על הזעם הרב נגד החלטתה בעניין ביצוע ההוצאות להורג.

המהלך הסעודי נתפס כחיסול חשבונות עם איראן והשיעה דבר שעלול להביא לגל של פיגועי נקמה מצד ארגון אל-קאעדה על הריגת פעיליו וגם מצד איראן, חזבאללה וגורמים שיעים אחרים שירצו לנקום בסעודיה על מותו של השיח' נמר באקר אל-נמר.

אולם, העימות של סעודיה כעת עם איראן נעשה מעמדת נחיתות.
איראן מחוזקת מבחינה בינלאומית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות, רוסיה המעצמה הגדולה תומכת במדיניות האיראנית ובנשיא בשאר אסד, מחירי הנפט צונחים וארצות הברית  נוקטת מדיניות של רפיסות בכל הקשור להתפתחויות במזרח התיכון.

בעיני השיעה ההוצאות להורג בסעודיה מסמלות את הדיקטטורה הסעודית, למרות ההחלטה האחרונה לאפשר לנשים להשתתף בבחירות המקומיות, ואת המשך רדיפת המיעוט השיעי בתוך סעודיה שסובל שנים רבות מאפליה ודיכוי.

ההחלטה הסעודית להוציא להורג בעיתוי הנוכחי את פעילי אלקאעדה והמטיף השיעי השיח' נמר בכר אלנמר עלולה להתברר כחפוזה ומוטעית, היא עלולה להביא לערעור היציבות בממלכה ולהבעיר  עוד יותר את המלחמה העדתית בין הסונים לשיעים.