עבור לתוכן העמוד
Menu

קרב ההישרדות של מחמוד עבאס

פרסום פרשת המרגל הישראלי בלשכתו של ד"ר סאיב עריקאת שהעביר את סודות צוות המשא ומתן הפלסטיני למפעיליו בישראל היווה מכה נוספת לתדמיתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שסקרי דעת הקהל הפלסטינית האחרונים העידו כבר לפני כחודש על השחיקה הגדולה במעמדו בחברה הפלסטינית ובמיוחד בקרב בני הדור הצעיר. לפני שלושה חודשים, לאחר שנשא את נאומו בעצרת […]

פרסום פרשת המרגל הישראלי בלשכתו של ד"ר סאיב עריקאת שהעביר את סודות צוות המשא ומתן הפלסטיני למפעיליו בישראל היווה מכה נוספת לתדמיתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שסקרי דעת הקהל הפלסטינית האחרונים העידו כבר לפני כחודש על השחיקה הגדולה במעמדו בחברה הפלסטינית ובמיוחד בקרב בני הדור הצעיר.

לפני שלושה חודשים, לאחר שנשא את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם שבו איים להתנתק מההסכמים עם ישראל ולאחר פריצת "אינתיפאדת הסכינים" במלוא עוזה, היה מחמוד עבאס באופוריה, הוא חש כי הקו המדיני המיליטנטי החדש שלו שמלווה באינתיפאדה חדשה יהווה מנוף לחץ חדש ויעיל על ישראל והוא יצליח ממרום 82 שנותיו להשיג הישגים מדיניים שישפרו את מעמדו ואת מעמדה של הרש"פ.

אולם, בתוך זמן קצר התברר ליו"ר הרש"פ כי התכנון האסטרטגי שלו נתקל בקשיים גדולים. האינתיפאדה החדשה, המכונה גם "אינתיפאדת הבודדים", לא הצליחה להכניע את ישראל, כוחות הביטחון של ישראל נקטו צעדי ביטחון חדשים, נעשו שינויי חקיקה כדי להגביר את ההרתעה מפעולות טרור וגם העונשים כמו הריסת בתי המחבלים בוצעו יחסית בתוך פרק זמן קצר בהשוואה לעבר, הציבור הישראלי הפגין חוסן לאומי והתמודד עם גל הטרור מבלי שהדבר יפר באופן משמעותי את שגרת חייו.

הרש"פ איבדה כל השפעה על הדור הצעיר שהוביל את "אינתיפאדת הסכינים" בדיוק כמו שהפלגים הפלסטינים האחרים ובראשם חמאס לא הצליחו לרתום את בני הדור הצעיר למטרותיהם, המצב הכלכלי בתחומי הרש"פ החמיר והחלה להישמע ביקורת חריפה בקרב הפלסטינים על כישלון האסטרטגיה של ההנהגה הפלסטינית והצורך באימוץ אסטרטגיה חדשה לאלתר לצורך המאבק בישראל.

לכך יש להוסיף את הדיונים בישראל על הצורך להתכונן לאפשרות קריסתה של הרשות הפלסטינית בטווח הזמן הקרוב.

 

הקלף החזק של מחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ היה בטוח שהוא מחזיק בידיו קלף מדיני חזק שהוא ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל ונסיגה חד צדדית מההסכם הכלכלי (הסכם "פאריז") שהינם חלק מהסכמי אוסלו.

להערכתו, מהלך כזה מהווה מנוף לחץ חזק על ישראל שהיה גם משפר את תדמיתו והפופולאריות שלו בקרב בני עמו.

מחמוד עבאס הכין את האופציה הזו מראש לכל צרה שלא תבוא, כבר לפני כחצי שנה הוא העביר את ההחלטות האלה במועצה המרכזית של אש"ף אך לא יישם אותן.

בנאום שנשא מחמוד עבאס בבית לחם ב-7 בינואר, בעת חגיגות חג המולד, הוא הודיע כי "ההחלטות האלה הן קדושות ואין דיון עליהן"

התכנון של מחמוד עבאס היה לכנס מיד לאחר הנאום את הוועדה המרכזית של פת"ח (הפוליטבירו) ואת הועד הפועל של אש"ף כדי להורות על ביצוע מיידית של ההחלטות ומתן ההנחיות המתאימות לראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ובכך לטרוף את הקלפים מחדש בנסיון להכתיב כללי משחק חדשים ביחסים עם ישראל.

אולם , בפועל אירעו כמה התפתחויות בלתי צפויות שגרמו למחמוד עבאס לדחות את הדיונים בנושא ולהשהות את ההחלטות.

לחץ מארה"ב ומדינות ערב – ממשל אובאמה הבהיר למחמוד עבאס באופן חד משמעי כי הוא מתנגד למהלך שתכנן וכי אם ינקוט במהלך הזה הוא ייכנס לעימות ישיר עמו. לעמדה הזו הצטרפו מדיניות ערביות נוספות כמו סעודיה, מצרים וירדן שלחצו על עבאס שלא לנקוט במהלך הזה.

לחץ מצד בכירים בפת"ח- עפ"י מקורות בתנועת פת"ח, כמה בכירים בתנועה הזהירו את מחמוד עבאס כי המהלך הזה יביא להפסד התמיכה האמריקנית והאירופית ברש"פ, הוא עלול לפגוע בסיוע הכספי שהרש"פ מקבלת מהמדינות התורמות ולגרום לכך שארצות הבית תטיל וטו על שורה של החלטות שהפלסטינים מתכוונים להביא בשבועות הקרובים למועצת הביטחון של האו"ם.

 

התוצאה הייתה בלתי נמנעת, מחמוד עבאס התקפל בפני הלחצים האלה.

עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של תנועת פת"ח חשף ב-10 בינואר טפח מהלחצים שהפעילה ארצות הברית על הרש"פ.

בהופעה בכנס בירדן לציון יום השנה להקמת ארגון פת"ח גילה עבאס כי ארצות הברית שיגרה איומים לבכירי תנועת הפת"ח כי היא תסגור את משרדי אש"ף בארה"ב ותכליל את תנועת פת"ח ובכיריה ברשימת ארגוני הטרור אם יפעלו נגד מנהיגי ישראל כדי להעמידם לדין בבית המשפט הבינלאומי הפלילי בהאג.

הקלף המדיני החזק של מחמוד עבאס נוטרל לפי שעה. כניעתו של מחמוד עבאס ללחצים שהופעלו עליו ו"הזגזוגים" שלו יפגעו עוד יותר בתדמיתו ברחוב הפלסטיני.

חלק מבכירי הפת"ח כמו ג'בריל רג'וב ותוופיק טיראווי כבר מותחים בגלוי ביקורת חריפה על מחמוד עבאס ומנהיגותו הרופסת.

יו"ר הרש"פ מנהל כעת קרב הישרדות מדיני בעיקר בזירה הבינלאומית וקרב על דעת הקהל הפלסטינית כדי להפגין נחישות בעיני בני עמו ובניסיון להוכיח כי אין בכוונתו לוותר על המאבק בישראל ל"השגת הזכויות הפלסטיניות" למרות האינתיפאדה המקרטעת והלחצים הבינלאומיים והערביים המופעלים עליו ש"לא לשבור את הכלים" במגעים עם ישראל.

המאבק הפלסטיני שוב חוזר לזירת האו"ם שם יגישו בפלסטינים בקרוב  כמה הצעות חדשות למועצת הביטחון יחד עם הדרישה לכינוס וועידה בינלאומית והקמת מנגנון חדש למשא ומתן עם ישראל בהשתתפות המעצמות (חמש פלוס אחד) בדיוק כפי שהקהילה הבינלאומית ניהלה משא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין.

מחמוד עבאס נמצא כעת בשעתו הקשה, לאחר יותר מעשר שנות שלטון כיו"ר הרש"פ הוא נתפס בעיני בני עמו ככישלון חרוץ שלא הביא להם שום הישג במאבק מול ישראל, הוא זקוק לנס משמים כדי לשפר את מצבו הפוליטי.