עבור לתוכן העמוד
Menu

פוטין לא מוותר על אסד

השיחות בין נציגי האופוזיציה הסורית  לבין נציגיו של הנשיא הסורי בשאר אסד עלו על שרטון עוד לפני תחילתן שנקבעה ל-25 בינואר בגלל מחלוקות קשות על הרכב המשלחת של האופוזיציה הסורית. רוסיה מפגינה עמדה נוקשה ודורשת לשנות את ההרכב של משלחת האופוזיציה הסורית כדי שלא לאבד את השפעתה על הדיונים ולטרפד את התוכנית של הציר טורקיה-סעודיה-קטאר […]

השיחות בין נציגי האופוזיציה הסורית  לבין נציגיו של הנשיא הסורי בשאר אסד עלו על שרטון עוד לפני תחילתן שנקבעה ל-25 בינואר בגלל מחלוקות קשות על הרכב המשלחת של האופוזיציה הסורית. רוסיה מפגינה עמדה נוקשה ודורשת לשנות את ההרכב של משלחת האופוזיציה הסורית כדי שלא לאבד את השפעתה על הדיונים ולטרפד את התוכנית של הציר טורקיה-סעודיה-קטאר להדיח את הנשיא בשאר אסד מתפקידו.

העמדה הרוסית הזו קשורה ישירות למלחמה בשטח. רוסיה הודיעה בסוף השבוע כי הצבא הסורי נטל לידיו את יוזמת הלחימה בשטח, ויש לו הישגים צבאיים, כמו למשל באזור צפון לאד'קיה, והוא תוקף ב-15 חזיתות שונות.

לקראת הדיונים, שיתקיימו בהתאם להחלטת מועצתהביטחון 2254 שאימצה את מפת הדרכים למציאת הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה, גוברת גם המלחמה הפסיכולוגית נגד סוריה. העיתון הבריטי "פיינשל טיימס" דיווח ב-22 בינואר, מפי מקורות מודיעין במערב, כי הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שיגר בשנה שעברה שליח לדמשק וביקש מהנשיא בשאר אסד לפרוש מתפקידו, אולם רוסיה הכחישה את הדיווח.

העמדה הרוסית התקיפה כעת על הרכב  משלחת האופוזיציה הסורית לשיחות על ההסדר המדיני מעידה על כך שהנשיא פוטין לא שינה את עמדתו בקשר להישארותו של הנשיא אסד על כסאו. האינטרס הרוסי לא השתנה במיוחד נוכח המתיחות בין רוסיה לטורקיה על רקע הפלת המטוס הרוסי והמשבר בין סעודיה לאיראן.

 

הקרב על הרכב משלחת האופוזיציה הסורית

בראש משלחת האופוזיציה הסורית לשיחות עומד אסעד אלזועבי ולצדו מוחמד עלוש שהינו אחד המפקדים הבכירים של ארגון "ג'יש אלאסלאם" שרוסיה מחשיבה כארגון טרור ואף חיסלה את מנהיגו זהראן עלוש בהתקפה אווירית בסוריה לפני כחודש.

המשלחת הזו נתמכת על ידי הציר סעודיה-טורקיה קטאר שמסרב להכניס בו שינויים או להוסיף שמות נוספים למשלחת.

סעודיה דחתה את בקשתו של שליח האו"ם המיוחד סטיבן דה מיסטורה להתחשב בעמדה של רוסיה ולהכניס שינויים בהרכב המשלחת, דבר שאילץ אותו לפרסם הודעה בסוף השבוע שבה האשים את סעודיה בטרפוד השיחות שאמורות להיפתח בז'נווה.

רוסיה מצדה הגישה לשליח האו"ם דה מיסטורה רשימה של 15 נציגים שאותם היא דורשת לכלול במשלחת האופוזיציה הסורית לשיחות. ברשימה יש שמות של נציגים מהאופוזיציה הכורדית, כמו צאלח מסלם, ראש "מפלגת האיחוד הלאומי הכורדי", שטורקיה מגדירה אותו כארגון טרור, ואישים נוספים מהאופוזיציה הסורית הנחשבים למקורבים למשטרו של בשאר אסד.

רוסיה הבהירה כי היא מתנגדת לכך שבדיונים ישתתפו "פושעי מלחמה" כמו מוחמד עלוש ממפקדי ארגון "ג'יש אלאסלאם" שלדבריה תקף ורצח אזרחים סורים.

 

הרכב המשלחת מטעם בשאר אסד

הנשיא בשאר אסד העמיד בראש המשלחת שלו לשיחות את פייצל מקדאד, סגן שר החוץ הסורי ולצדו את בשאר אלג'עפרי, נציג סוריה באו"ם.

נראה כי לנשיא הסורי אין ציפיות גדולות מהמשא ומתן הצפוי, בדיונים הקודמים של מפגש ז'נווה 2  עמד שר החוץ הסורי ווליד מועלם בראש המשלחת הסורית.

 

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושליח האו"ם דה מיסטורה קיימו בסוף השבוע מגעים אינטסיביים עם רוסיה וסעודיה כדי למצוא מוצא למשבר שיאפשר את  תחילת המשא ומתן במסגרת וועידת ז'נווה 3 בנושא סוריה. גם אם תמצא הנוסחה שתאפשר את תחילת הדיונים, נראה כי חלק מהצדדים מעוניין בהמשך ניהול הסכסוך בסוריה ולא בהגעה לפיתרון וגיבוש הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים בסוריה.

האסטרטגיה של הנשיא פוטין ברורה, הוא מנסה להכניס צד נוסף לדיונים, הנחשב מקורב למשטר הסורי, כדי להשפיע על הדיונים בנושא גורלו של הנשיא בשאר אסד בעוד שבשטח מנסה הצבא הסורי, בעזרת חיל האוויר הרוסי, לקבוע עובדות חדשות בשטח.

מי שמרוויח מהמצב הוא שוב הנשיא הסורי בשאר אסד. למעשה מפת הדרכים שאומצה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם אילצה את האופוזיציה הסורית לשבת לשולחן הדיונים עמו וככל שמתארכים הדיונים וגוברות המחלוקות הוא ממשיך לשבת על כסאו בתמיכה רוסית ואיראנית.

יש לזכור כי האופוזיציה המוגדרת כ"טרוריסטית", השולטת בחלקים גדולים של סוריה, כלל איננה משתתפת בשיחות, דהיינו ארגון דאע"ש וארגון ג'בהת אלנוצרה, שהינו השלוחה של ארגון אלקאעדה בסוריה.

ארגון דאע"ש מתעלם לחלוטין מהמגעים הבינלאומיים למציאת הסדר מדיני בסוריה, כאילו אינם קיימים ואילו ארגון ג'בהת אלנוצרה כבר הודיע כי כל נציגי האופוזיציה הסורית שהשתתפו ב"וועידת ריאד" הינם "בוגדים" ואיים לחסל אותם.

כפי שהדברים נראים יש לנשיא בשאר אסד סיבות להיות מרוצה, הוא יישב על כסאו עוד זמן רב.