עבור לתוכן העמוד
Menu

יוזמה פלסטינית בכסות צרפתית

שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס הודיע בסוף השבוע כי צרפת מתכוונת לנסות ולכנס ועידת שלום בינלאומית בשבועות הקרובים כדי להתניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים והוסיף כי אם היוזמה תיכשל, צרפת תכיר במדינה פלסטינית. ההודעה הצרפתית איננה מפתיעה, היא תואמה מראש עם הרש"פ. שה"ח החוץ הצרפתי פאביוס עומד לסיים בתוך כמה חודשים את […]

שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס הודיע בסוף השבוע כי צרפת מתכוונת לנסות ולכנס ועידת שלום בינלאומית בשבועות הקרובים כדי להתניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים והוסיף כי אם היוזמה תיכשל, צרפת תכיר במדינה פלסטינית.

ההודעה הצרפתית איננה מפתיעה, היא תואמה מראש עם הרש"פ. שה"ח החוץ הצרפתי פאביוס עומד לסיים בתוך כמה חודשים את תפקידו והוא מנסה עתה את הניסיון האחרון לסייע למחמוד עבאס.

עקב הדחייה הישראלית המיידית של הצעתו והסתייגות אמריקנית ממנה ייתכן בהחלט שגורל ההצעה הצרפתית החדשה יהיה כגורל היוזמה הצרפתית מדצמבר 2014.

אז ניסתה צרפת לקדם החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שתגדיר עקרונות לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני אולם היא נכשלה בגלל התנגדות ישראלית ואמריקנית וסירובם של הפלסטינים להסכים לנוסח פשרה.

גם תנועת חמאס דחתה את היוזמה הצרפתית ואחד מבכירי התנועה, אסמעיל רדואן, הזהיר את הרש"פ "שלא לקבל נוסחה שתגרע מזכויותיהם של הפלסטינים".

ברש"פ בירכו כצפוי על היוזמה הצרפתית "החדשה" שהיא למעשה מבית מדרשו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר בנאום שנשא ב-30 בינואר באדיס אבבה לרגל כינוס מדינות אפריקה כי לא ניתן לקבל את המשך המצב הקיים והפלסטינים לא ישובו לנהל משא ומתן רק לשם המשא ומתן.

בשבועות הקרובים ינסו הפלסטינים לקדם את היוזמה במסדרונות מועצת הביטחון של האו"ם באמצעות צרפת שהיא אחת החברות הקבועות במועצת הביטחון ובאמצעות מצרים שהצטרפה באחרונה כחברה למועצת הביטחון.

גם מדינות ערב אמורות לסייע לפלסטינים במאמץ הזה, יו"ר הרש"פ תיאם עימם את המהלך בחודש האחרון לאחר שהחליט לשנות את האסטרטגיה שלו מול ישראל.

נראה כי מדובר באחד מהכדורים האחרונים שנותרו במחסנית המדינית של מחמוד עבאס לאחר ש"אינתיפאדת הסכינים" לא הביאה לו עד כה, בחלוף ארבעה חודשים לתחילתה, שום השיגים מדיניים.

מדובר ביוזמה ישנה מאוד שישראל התנגדה לה בתקיפות ובאופן עקבי לאורך כל השנים מכיוון שהיא איננה תחליף ראוי למשא ומתן ישיר ומטרתה לגייס מנוף לחץ בינלאומי כדי לכופף את עמדותיה המדיניות של ישראל.

מחמוד עבאס מנסה לשלב ביוזמה הישנה-חדשה הזו, ביחד עם צרפת מנגנון משא ומתן חדש בהשתתפות המעצמות(חמש פלוס אחד) כפי שנוהל המשא ומתן בין המעצמות לאיראן על הסכם הגרעין.

ההסתייעות של הרש"פ בצרפת בזירת האו"ם אינה חדשה ואיננה מפתיעה, מחמוד עבאס מנסה עוד דרכים להעלות את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום הבינלאומי לאחר שנדחקה לקרן זווית.

יו"ר הרש"פ מנסה ליצור מראית עין של אסטרטגיה פלסטינית חדשה בעקבות הביקורת הקשה הנמתחת עליו בקרב בני עמו, בעיקר על ידי בני הדור הצעיר, כי האסטרטגיה שלו לא הביאה אותם לשום מקום וההתדרדות הקשה במעמדו כפי שבאה לידי ביטוי בסקרי דעת הקהל הפלסטינים שנעשו לאחרונה בשטחים.

יו"ר הרש"פ העלה מחדש את רעיון כינוס הועידה הבינלאומית בנאום שנשא ב-7בינואר בבית לחם במהלך חגיגות חג המולד, באותו הנאום היא הציג נדבך נוסף באסטרטגיה החדשה שלו כי יש לשמור בכל מחיר על הרשות הפלסטינית מכיוון שהיא מהווה "הישג לאומי".

לפתע פתאום, לאחר איומים מצדו של מחמוד עבאס, שנמשכו כמה שנים כי הוא יפרק את הרש"פ וימסור את המפתחות לישראל, הוא שינה את דעתו והרש"פ הפכה עבורו ל"הישג לאומי" בדרך למדינה שיש לשמור עליו בכל מחיר.

מחמוד עבאס מנסה לשמור את הראש מעל פני המים, דרכו המדינית, לאחר עשר שנים של שלטון, רצופה כישלונות מדיניניים מהדהדים, הוא לא הצליח להביא הישגים לבני עמו והוא נאחז כעת בצרפת כטובע הנאחז בקש על פני המים.

הרחוב הפלסטיני אדיש לידיעות על היוזמה הצרפתית החדשה, אף פלסטיני לא מאמין שייצא ממנה משהו לטובתם של הפלסטינים ולאחר שהיא תיכשל באופן סופי הכישלון יזקף לחובתו של מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ מנסה להתנחם בהבטחה של צרפת שאם תיכשל היוזמה היא תכיר ברש"פ כמדינה בגבולות 67, זה המקסימום שמחמוד עבאס יכול להשיג במצב שאליו הוא תמרן את הפלסטינים.