עבור לתוכן העמוד
Menu

חידוש הפעילות הפלסטינית נגד ישראל באו"ם

בסוף השבוע שעבר הופצו שמועות בשטחים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקה באירוע מוחי והובהל לבית חולים בעמאן. אח"כ הופצה שמועה נוספת כי יו"ר הרש"פ נפטר. דוברו של ראש הרש"פ, נביל אבו רודיינה מיהר להכחיש ידיעות אלה ופרסם ב-2 בדצמבר הודעה שבה נאמר כי "מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס הינו טוב" וכי "הידיעות האלה הן […]

בסוף השבוע שעבר הופצו שמועות בשטחים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקה באירוע מוחי והובהל לבית חולים בעמאן. אח"כ הופצה שמועה נוספת כי יו"ר הרש"פ נפטר. דוברו של ראש הרש"פ, נביל אבו רודיינה מיהר להכחיש ידיעות אלה ופרסם ב-2 בדצמבר הודעה שבה נאמר כי "מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס הינו טוב" וכי "הידיעות האלה הן מעוותות, מזויפות וחשודות ואין להן קשר למציאות".

כדי להזים את השמועות האלה הודיעה סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית ב5  בדצמבר כי יו"ר הרש"פ ישא היום בערב נאום חשוב בבית לחם במסגרת חגיגות חג המולד.

העיתון "אלקודס אל ערבי" דיווח ב-6 בדצמבר כי מקור השמועה על מותו של מחמוד עבאס בלחץ שמפעילות ישראל וכמה מדינות ערביות לפתור את בעיית רצועת עזה ולאפשר את חזרתו לשטחים של מחמד דחלאן שגורש מתנועת פת"ח.

השמועות המופצות בשטחים על מצבו של מחמוד עבאס מעידות על תחושת חוסר הוודאות ברחוב הפלסטיני והואקום המנהיגותי בעקבות כישלונם של הפלסטינים להשיג הישגים מדיניים.

 

חידוש הפעילות במועצת הביטחון

הרשות הפלסטינית מקיימת בימים האחרונים התיעצויות עם סעודיה, מצרים ומדינות ערביות נוספות לקראת כוונתה להגיש עוד החודש כמה הצעות החלטה למועצת הביטחון של האו"ם נגד ישראל. יו"ר הרש"פ נועד לפני יותר משבוע עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ואילו מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף יצא אתמול למצרים להתייעצויות עם ההנהגה המצרית והליגה הערבית.

הרש"פ מתוסכלת מהעובדה ש"אינתיפאדת הסכינים" לא הביאה בתום שלושה חודשים לשום הישג מדיני ומכך שהנושא הפלסטיני ירד מראש סדר היום הבינלאומי. עפי" סקרי דעת הקהל האחרונים שעשו מכוני מחקר פלסטינים יש שחיקה גדולה במעמדו של מחמוד עבאס בקרב הציבור הפלסטיני.
הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא מכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) למרות הבטחותיו וקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ התחדש ביתר שאת.

נראה כי הרש"פ רוצה לנצל כעת את השינויים בהרכבה של מועצת הביטחון של האו"ם כדי לחדש את הפעילות נגד ישראל.

למועצת הביטחון הצטרפו באחרונה מצרים, אוקראינה, אורגוואי, סנגל ויפאן שהחליפו את ירדן, צ'אד, ניגריה, צ'ילה וליטא.

מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, סאיב עריקאת הודיע ב-5 בדצמבר כי הרש"פ החליטה רשמית לנתק את כל הקשרים עם ישראל בצורה הדרגתית.

"ההחלטה לנתק את הקשרים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים עם ישראל התקבלה ואין חזרה ממנה, יש תמיכה ערבית גדולה לצעד החדש של הרש"פ" הבהיר עריקאת.

עריקאת הודיע כי "הרש"פ תתחיל במערכה הבינלאומית נגד ישראל בחודש הזה והיא תגיש כמה הצעות החלטה חשובות למועצת הביטחון לטובת הבעיה הפלסטינית".

חבר הוועד הפועל של אש"ף, וואסל אבו יוסף, אמר ב-5 בדצמבר לעיתון "אלקודס אלערבי" כי הרש"פ ממשיכה להשתחרר מההסכמים הבטחוניים והכלכליים עם ישראל והיא תגיש בקרוב הצעות החלטה למועצת הביטחון לסיום הכיבוש הישראלי".

 

אפשרות קריסתה של הרש"פ

הפלסטינים מודאגים מהידיעות שפורסמו באמצעי התקשורת הישראלים בימים האחרונים אודות הדיונים בקבינט הביטחוני בישראל על אפשרות קריסתה של הרש"פ והצורך של ישראל להיערך בהתאם.

הם קושרים את הפרסומים האלה לכוונתם להתנתק מהסכמי אוסלו ולחדש את הפעילות נגד ישראל במועצת הביטחון.

מקורות ברש"פ טוענים כי מדובר באיום ישראלי עקיף על הפלסטינים.

משרד החוץ הפלסטיני פרסם ב-5 בדצמבר הודעה רשמית שבה נאמר כי "מדובר בניסיון להסיח את דעתה של הקהילה הבינלאומית וכי מדובר בהמשך למסע השקר והההסתה המתוכנן של נתניהו נגד העם הפלסטיני".

 

בכל מקרה, נראה כי האינתיפאדה המקרטעת, המצב הכלכלי הקשה, היעדר אופק מדיני והביקורת האישית ההולכת וגוברת על מחמוד עבאס ברחוב הפלסטיני הניעו את ההנהגה הפלסטינית ליזום מהלכים חדשים נגד ישראל בניסיון לשפר את תדמיתה של הרש"פ שסופגת ביקורת נוקבת על כך שהאסטרטגיה שלה מול ישראל נכשלה כישלון חרוץ.