עבור לתוכן העמוד
Menu

בלון הניסוי של הרש"פ

למרות שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה כבר בחודש מרץ 2015, לפני פרוץ "אינתיפאדת הסכינים", את ההחלטות להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהתנתק מחלקים בהסכמי אוסלו, משהה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את ביצוע ההחלטות בגלל הלחצים הכבדים של ארה"ב ומדינות ערב וחששו כי הדבר יביא לקריסתה של הרש"פ. אולם, הדבר איננו מונע ממנו לנסות ולהשתמש […]

למרות שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה כבר בחודש מרץ 2015, לפני פרוץ "אינתיפאדת הסכינים", את ההחלטות להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהתנתק מחלקים בהסכמי אוסלו, משהה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את ביצוע ההחלטות בגלל הלחצים הכבדים של ארה"ב ומדינות ערב וחששו כי הדבר יביא לקריסתה של הרש"פ.

אולם, הדבר איננו מונע ממנו לנסות ולהשתמש מידי פעם באיומים האלה כ"ספין תקשורתי" כדי להלך אימים על ישראל ולהראות לציבור הפלסטיני כי איננו חושש מלהתעמת עם ישראל.

ייתכן שהסיפור הבא ממחיש את התנהלותו של יו"ר הרש"פ עבאס בתחום המדיני והביטחוני והיחס שלו לישראל ולראש הממשלה נתניהו.

הד"ר מחמד א-שתיה, חבר הוועדה המרכזית של תנועת פת"ח ששמו הוזכר גם כיורש אפשרי למחמוד עבאס, הודיע ב-26 בינואר בראיון שהעניק לרדיו "קול פלסטין" כי הועדה המרכזית של פת"ח החליטה לשגר משלחת ביטחונית לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

המשלחת אמורה הייתה לכלול, לדבריו, את חוסיין א-שיח', השר לענייינים אזרחים ברש"פ, הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני והגנרל זיאד אבו אלריח ראש מנגנון הביטחון המסכל בגדה ומטרתה להבהיר לראש הממשלה נתניהו את החלטות המועצה המרכזית של אש"פ שיבוצעו אם תמשיך ישראל את מדיניותה הנוכחית כלפי הפלסטינים.

אולם, מייד לאחר הודעתו של ד"ר א-שתיה החלו בכירים פלסטינים אחרים בהכחשתה, השר חוסיין א-שיח' הודיע כי "הדברים אינם נכונים" ואילו הגנרל עדנאן דמירי, דובר כוחות הביטחון הפלסטינים הכחיש את דבר פגישה קרובה בין המשלחת הפלסטינית לראש הממשלה נתניהו.

גורמים בכירים בפת"ח אישרו את דבריו של ד"ר א-שתיה כי אכן התקבלה החלטה כזו בישיבה האחרונה של הועדה המרכזית של פת"ח, בתחילה הוצע כי המשלחת הפלסטינית תיפגש עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב מרדכי אך אח"כ הוחלט לשגרה לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו.

ההחלטה שהתקבלה הייתה על דעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שניהל את הישיבה.

אולם, למרות ההחלטה, הרש"פ עדיין לא פנתה באופן רשמי לישראל בבקשה לקיום הפגישה.

נראה כי הדלפת הסיפור הינה בלון ניסוי פלסטיני שנועד לשדר לישראל אזהרה, שכן, עפ"י מקורות בפת"ח אמורים ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים להבהיר לראש הממשלה נתניהו כי אם תמשיך ישראל במדיניותה הנוכחית  של הרג צעירים פלסטינים ו "הוצאות להורג" עלול הדבר להביא לאינתיפאדה חמושה בשטחי הגדה ולפיגועים בתוך ישראל עצמה.

פרשנים פלסטינים מפרשים את הדלפת הסיפור לכך שהרש"פ רוצה להראות לציבור הפלסטיני שהיא זו ששולטת בשטחי הגדה לאור הידיעות כי תנועת חמאס חידשה את בניית התשתיות שלה בגדה לקראת ביצוע פיגועי התאבדות וגם כדי לחזק את עמדותיה לקראת המשא ומתן בדוחא שבקטאר עם נציגי חמאס על פיוס, הקמת ממשלת אחדות לאומית וקביעת מועדים לבחירות לנשיאות ולפרלמנט.

לא מן הנמנע כי הרש"פ ניסתה שוב  לאותת לארה"ב ולקהילה הבינלאומית , באמצעות הדלפת הסיפור, עד כמה שברירי המצב הביטחוני בשטחי הגדה ואת הדחיפות בכינוס ועידה בינלאומית שתפרוץ את המבוי הסתום בערוץ המשא ומתן הישראלי פלסטיני.

 

בפועל, הרש"פ איננה "ממהרת לשבור את הכלים" עם ישראל, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מתגובה ישראלית קשה אם ייושמו ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"פ ופעילות צבאית ישראלית תקיפה נגד התנזים של הפת"ח בגדה, במקרה של הסלמה ביטחונית מצד הפלסטינים, דבר שעלול מבחינתו רק לחזק את כוחה של תנועת חמאס בגדה.

נראה כי הסטטוס קוו המדיני הנוכחי יימשך, ברש"פ טוענים גם כי מחמוד עבאס דחה דרישה ישראלית לגנות את הפיגועים שנעשו בארבעת החודשים האחרונים מאז פרצה האינתיפאדה. האסטרטגיה המדינית של הרש"פ נכשלה והיא עסוקה בעשיית "הפגנות שרירים" באמצעי התקשורת והפרחת בלוני ניסוי מדי פעם לחלל האוויר.