עבור לתוכן העמוד
Menu

מתיחות בין טורקיה לעיראק

טורקיה הודיעה ב-9 בדצמבר כי היא מפנה את אזרחיה מכל רחבי עיראק, להוציא את אזור כורדיסטאן, מחשש כי יותקפו או יחטפו בעקבות המתיחות החדשה בינה לבין עיראק בימים האחרונים. הרקע הרשמי למתיחות הוא סירובה של טורקיה לפנות כוח של כ-300 חיילים טורקים, מתוגבר בטנקים, שהגיע בתחילת השבוע לאזור מחנה זליקאן מצפון מזרח לעיר מוסול בעיראק. […]

טורקיה הודיעה ב-9 בדצמבר כי היא מפנה את אזרחיה מכל רחבי עיראק, להוציא את אזור כורדיסטאן, מחשש כי יותקפו או יחטפו בעקבות המתיחות החדשה בינה לבין עיראק בימים האחרונים.

הרקע הרשמי למתיחות הוא סירובה של טורקיה לפנות כוח של כ-300 חיילים טורקים, מתוגבר בטנקים, שהגיע בתחילת השבוע לאזור מחנה זליקאן מצפון מזרח לעיר מוסול בעיראק. ראש ממשלת טורקיה דאוטולו אמר ב-9 בדצמבר כי מטרת הכוח היא להגן על המחנה המרוחק כ-20 ק"מ ממוסול והמצוייד בנשק קל בלבד.

גורמים טורקים טוענים כי מי שהזמין את צבא הטורקי הוא מושל המחוז לשעבר את'יל אלנג'יפי שעומד בראש שמונת אלפים עיראקים מקרב השבטים הערבים באזור כדי לקבל הגנה מפני דאע"ש.

ארגון דאע"ש שולט על האזור ועפ"י מקורות שונים כוחות הצבא הטורקי אמורים להעביר לתושבים המקומיים אימונים בנשק.

ממשלת עיראק טוענת כי מדובר בהפרת ריבונותה ונתנה ארכה של 48 שעות לצבא הטורקי לסגת מהשטח שאליו נכנס, הטורקים לא נסוגו אך הודיעו שלא ישלחו כוחות נוספים לאזור.

שר החוץ העיראקי אברהים אלג'עפרי זימן את שגריר טורקיה בבגדאד למשרד החוץ ומסר לו מחאה רשמית ודרישה לנסיגה מיידית של הכוח הצבאי הטורקי  מאזור מוסול אך נראה שטורקיה איננה מתרגשת מהאיומים העיראקים ומפגינה נחישות להישאר בשטח ככל שיידרש.

ב-9 בדצמבר  קיבל הפרלמנט העיראקי החלטה המגנה את המעורבות הטורקית בעיראק והפרת ריבונותה והסמיך את הממשלה לקבל את ההחלטות המתאימות בנושא. עיראק שוקלת לגרש את השגריר הטורקי מבגדאד, לפנות בתלונה למועצת הביטחון של האו"ם ולנקוט סנקציות בתחום המסחר בין שתי המדינות.

מאחורי המשבר בין טורקיה ועיראק עומדות רוסיה ואיראן שהחליטו, בעקבות תקרית הפלת המפציץ הרוסי ע"י חיל האוויר הטורקי, לנסות ולדחוק את רגליה של טורקיה מכל מעורבות אפשרית בשטחי סוריה ועיראק.

הטורקים מנסים לרצות את העיראקים, ראש ממשלת טורקיה אחמד דאוטולו הודיע כי ברצונו לבקר בבגדאד, להרגיעה ולהסביר את מאמצי ארצו להילחם בטרור של דאע"ש. אך מאחורי הקלעים פועלות רוסיה ואיראן ומפעילות לחץ על עיראק להסלים את המשבר עם טורקיה.

ההסלמה ביחסי טורקיה עם עיראק היא חלק בלתי נפרד מהעימות הגדול יותר בין רוסיה לטורקיה שהולך ומחריף מבלי שנראה לו פיתרון באופק.

הנשיא פוטין נחוש ללמד את נשיא טורקיה ארדואן לקח שאותו לא ישכח לעולם ולהחזיר לרוסיה את כבודה הלאומי. ארדואן לעומתו ממשיך להתבצר בעמדתו ומסרב להתנצל.

בשטח עצמו ממשיכים הרוסים בהפצצות המסיביות  של מעוזי הטורקמנים, המזוהים עם טורקיה, מצפון ללאד'קיה שבסוריה.

ראש ממשלת טורקיה דאוטלו האשים ב-9 בדצמבר את רוסיה כי היא מנסה לבצע "טיהור אתני" של הטורקמנים והסונים באזור לאד'קיה כדי להקים אזור ביטחון שיגן על בסיסיהם הצבאיים.

הוא טען כי רוסיה נלחמת בפלגי האופוזיציה הסורית ולא בארגון דאע"ש ובכך מחזקת בעצם את דאע"ש.

המשבר בין רוסיה לטורקיה נמצא במגמת הסלמה והוא גם התפשט לעיראק. ממשלת עיראק מוגבלת בדרישתה מטורקיה להסיג את כוחותיה נוכח המעורבות האיראנית הגדולה בעיראק וההודעה האחרונה של וושינגטון כי בכוונתה לשלוח כוחות לעיראק שיסיעו במלחמה נגד דאע"ש. היא צפויה להיתקל בקשיים בזירה הבינלאומית בהסברת עמדתה המתנגדת לנוכחות של צבא טורקי שנלחם בדאע"ש ומאמן את האזרחים העיראקים להתגונן מפניו.

לא ברור כיצד יסתיים המשבר הזה והאם טורקיה תסכים בסופו של דבר להסיג את חייליה מאזור מוסול והאם תעשה זאת ללא הצבת תנאים.

נראה כי המפתח להפגת המתיחות הזו נמצא בידיהן של רוסיה ואיראן ובעיקר בידיו של הנשיא פוטין אשר החליט ללכת עד הסוף ולהעניש את טורקיה על הפלת המטוס הרוסי, הוא זה שיקבע את העיתוי להפגת המתיחות.