עבור לתוכן העמוד
Menu

חודשיים של טרור – תמונת מצב

גל פיגועי הטרור הפלסטיני נמשך אך ישנה ירידה בהיקף הפרות הסדר בגדה ובעוצמת החיכוך עם צה"ל. ייעול הצעדים למלחמה בטרור והחוסן הלאומי של ישראל ישפיעו על הפחתת המוטיבציה של הפלסטינים לטרור ואלימות.   "אינתיפאדת הסכינים" הפלסטינית נכנסת היום לחודש השלישי שלה ואין שום סימנים באופק שהיא עומדת להיפסק. פיגועי הדקירה והדריסה נמשכים בערים בישראל ובשטחי […]

גל פיגועי הטרור הפלסטיני נמשך אך ישנה ירידה בהיקף הפרות הסדר בגדה ובעוצמת החיכוך עם צה"ל.
ייעול הצעדים למלחמה בטרור והחוסן הלאומי של ישראל ישפיעו על הפחתת המוטיבציה של הפלסטינים לטרור ואלימות.

 

"אינתיפאדת הסכינים" הפלסטינית נכנסת היום לחודש השלישי שלה ואין שום סימנים באופק שהיא עומדת להיפסק.
פיגועי הדקירה והדריסה נמשכים בערים בישראל ובשטחי הגדה.

גורמי הביטחון הישראלים מעריכים שיידרש עוד זמן עד לרגיעה מלאה, אולי עוד כמה חודשים, הפלסטינים טוענים שלא ברור כלל מתי היא תסתיים.

מבחינתם, אין אופק מדיני, היאוש והתסכול גוברים וישראל ממשיכה להשתלט על שטחי הגדה באמצעות מדיניות ההתנחלויות.

אסמעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס טוען שהאינתיפאדה הנוכחית עדיין לא מיצתה את כל האפשרויות שלה.

למרות המשך פיגועי הסכינאות ופיגועי הדריסה, הייתה בחודש האחרון ירידה בהיקף פעילות ההפגנות  של הפלסטינים במוקדי החיכוך עם צה"ל בגדה.

הדבר נובע מהתמודדות מושכלת של צה"ל עם ההפגנות האלה וגם מפעילות של כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית שפועלים בתיאום עם צה"ל.

התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ נמשך בכל הקשור לסיכול פיגועים ,יו"ר הרש"פ מבין שהתחזקות של החמאס בגדה תוביל להפלת שלטונו מכיוון שתנועת חמאס פועלת להשתלט על הגדה.

מחמוד עבאס גם מונע את הצטרפות התנזים של תנועת הפת"ח ומנגנוני הביטחון לגל הטרור כפי שכבר קרה בעבר במהלך האינתיפאדה השנייה.

 

רגיעה במצב בהר הבית

הסיכום שהשיג שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בין ישראל לירדן בעניין הצבת מצלמות בהר הבית הפתיע את הרשות הפלסטינית שלא הייתה בסוד העניינים. הפלסטינים הבינו שעבדאללה מלך ירדן מעונין בהרגעת המצב בהר הבית וכי הוא לא ישתף עמם פעולה בניסיונות להתסיס את השטח.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נאלץ להפסיק את ההסתה האישית שלו בעניין הר הבית בגלל לחץ ישראלי ובינלאומי.

המצלמות הירדניות עדיין לא הוצבו בהר הבית אך ישראל נקטה שורה של צעדים בהר הבית עצמו להפחתת החיכוך בין המבקרים הישראלים בהר לבין המתפללים המוסלמים כמו קביעת מכסת הישראלים שמותר להם להיכנס מדי יום לביקור במקום.

בחודשים הקרובים לא חלים חגים יהודים או חגים מוסלמים בסמיכות זמנים שעלולה ליצור חיכוך בהר הבית, משטרת ישראל גם ביטלה את ההגבלות על כניסת מוסלמים לתפילות יום השישי דבר שמפחית את המתיחות במקום.

גם לצעדי הביטחון שישראל נקטה בהר הבית כמו הרחקת מסיתים מהמקום וההוצאה מחוץ לחוק של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשות השיח' ראא'ד צלאח הייתה השפעה על חזרת הרגיעה להר הבית.

 

דאע"ש מאפיל על הטרור הפלסטיני

האירועים שקרו בעולם בחודש האחרון, שלהם אחראי ארגון דאע"ש, כמו הפלת המטוס הרוסי בשמי חצי האי סיני, התקפות הטרור בפאריז והמתיחות הנוכחית בין רוסיה לטורקיה על רקע המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני בסוריה ,דחקו שוב לקרן זווית את ההתעניינות הבינלאומית בנושא הפלסטיני.

הממשל האמריקני הרים ידים מאפשרות חידוש התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, ביקורו האחרון של שר החוץ ג'ון קרי בישראל עסק בניסיונות להביא לרגיעה בגל אלימות, ישראל הבהירה כי זהו תנאי לכל דיון בדרכים לפרוץ את המבוי הסתום במשא ומתן.

מגמות ההסתה של הפלסטינים, בעיקר של תנועת חמאס, נמשכות בניסיון לשמור על מומנטום של גל הטרור והאלימות.

גם הרשות הפלסטינית איננה מעוניינת ברגיעה מוחלטת, היא רוצה לשלוט בגובה הלהבות של האלימות כדי שהדבר ישרת אותה ויהווה מנוף להפעלת לחץ מדיני על ישראל.

אופיה של "אינתיפאדת הסכינים" הפלסטינית הוא שהינה עצמאית וספונטנית, היא מוזנת מגלי ההסתה הארסית נגד ישראל ומההצלחות של הפיגועים ואיננה נשמעת לרשות הפלסטינית או להנחיות של הפלגים הפלסטינים השונים.

לאינתיפאדה הזו אין שום חזון או יעדים מדיניים מוגדרים או אפילו תוכנית פעולה להפגנות בשטח ועימותים עם כוחות הביטחון של ישראל דבר שמתסכל את הפלגים הפלסטינים שלא מצליחים  להקים "מפקדה מאוחדת", כפי שהיה באינתיפאדה הראשונה, שתשלוט במצב בשטח ולשמור על המומנטום של הפעילות נגד ישראל.

 

 אופי התגובה הישראלית

החוסן הלאומי של מדינת ישראל בעמידה מול גל הטרור הפלסטיני הוא חשוב, ככל שהפלסטינים יבינו שישראל הסתגלה למצב החדש שנוצר, מייעלת את הדרכים להילחם בטרור ואיננה מתכוונת להיכנע לו הדבר עשוי להפחית את המוטיבציה לטרור.

גם לצעדי התגובה והענישה הישראלים כלפי מבצעי פיגועים ובני משפחותיהם יש השפעה של הרתעה ופגיעה בנכונות של פלסטינים לצאת לפיגועים נגד ישראל, עונש הגירוש הינו כלי יעיל והפעלתו באופן הנכון יכולה לסייע בהפחתת הטרור.

מאזן הנפגעים בשני הצדדים מגל הטרור משקף את יחסי הכוחות, בצד הישראלי 22 הרוגים ועשרות פצועים, בצד הפלסטיני כ80 הרוגים ומאות פצועים, הפלסטינים נזהרים מלעבור לשימוש בנשק חם או פיגועי התאבדות כדי לא לחזור על הטעות של האינתיפאדה החמושה בשנת 2000 שהמיטה עליהם אסון כבד.

בכמה פיגועים, בגל הנוכחי, היה שימוש בנשק חם על ידי בודדים אולם עד כה  אין בשטח תשתיות טרור המפעילות פיגועים מתוכננים נגד ישראל, מלבד התשתית של החמאס  באזור שכם שרצחה את בני הזוג הנקין ז"ל ושנלכדה על ידי כוחות הביטחון של ישראל.

ישראל לא מתמודדת, בשלב הזה, עם גורמים ממוסדים אלא עם הרבה מחבלים בודדים שהמוטיבציה שלהם לאלימות גבוהה, כתוצאה מההסתה, אולם אין מוקד אחד או מספר מוקדים שמפעילים את הטרור.

לכן, במצב הזה, אין כרגע צורך במבצע גדול נגד תשתיות הטרור בגדה בסגנון "חומת מגן" מספר שתיים.