עבור לתוכן העמוד
Menu

הקואליציה הצבאית האיסלאמית – תעלול יחצ"ני?

הקואליציה הצבאית האסלאמית למלחמה בטרור שעל הקמתה הכריזה סעודיה באחרונה ממשיכה לעורר גלים של ביקורת בעולם הערבי והאסלאמי. מאז שהודיע שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן על הקמתה בתחילת החודש לא נעשו שום צעדים מעשיים, מעבר להודעות באמצעי התקשורת, ליישם בשטח פעילות כלשהי הקשורה לקואליציה החדשה דבר שמעורר ביקורת קשה על סעודיה כי מדובר בתעלול […]

הקואליציה הצבאית האסלאמית למלחמה בטרור שעל הקמתה הכריזה סעודיה באחרונה ממשיכה לעורר גלים של ביקורת בעולם הערבי והאסלאמי.

מאז שהודיע שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן על הקמתה בתחילת החודש לא נעשו שום צעדים מעשיים, מעבר להודעות באמצעי התקשורת, ליישם בשטח פעילות כלשהי הקשורה לקואליציה החדשה דבר שמעורר ביקורת קשה על סעודיה כי מדובר בתעלול של יחסי ציבור שנועד לשפר את תדמיתה בעיני המערב ובמיוחד בעיניו של הנשיא האמריקני ברק אובאמה.

עד עכשיו לא נקבעו המשימות של הקואליציה החדשה ולא הוגדרו מיהם ארגוני הטרור שיש להילחם בהם.

הקואליציה האסלאמית החדשה כוללת 34 מדינות והיא בנויה על טהרת האסלאם הסוני, אולם אחת מנקודות החולשה שלה הינה כי הורחקו ממנה מראש מדינות מוסלמיות בעלות משקל כמו פקיסטאן, אפגניסטאן, אינדונזיה, עיראק, איראן, עומאן וסוריה.

לחלק מהמדינות שנכללו בקואליציה נודע על חברותן מאמצעי התקשורת הערביים. אף בכיר סעודי לא התייעץ עם ראשיהן לגבי צירופן לרשימת המדינות החברות בקואליציה.

מדינה חשובה כמו אלג'יריה, שיש לה ניסיון חשוב וארוך מלחמה בטרור, לא נכללה בקואליציה מסיבה לא ידועה.

 

הצביעות של סעודיה

מי שתקף את סעודיה על הקואליציה שהקימה  למלחמה בטרור היה סגן ראש המועצה המבצעת של חזבאללה, השיח' נביל קאוק, בנאום שנשא ב-27 בדצמבר במהלך אזכרה בעיירה נבטיה שבלבנון כינה קאוק את הפעילות הצבאית של סעודיה בתימן "כטרור העולה עשרות מונים על המצור של ישראל על רצועת עזה".

השיח' קאוק הצביע על מערכת החינוך הסעודית כמערכת המעודדת טרור  ואמר "הדבר הראשון שסעודיה צריכה לעשות כדי לשנות את מדיניותה בתמיכה בטרור הג'יהאדיסטי היא לסגור את עשרות אלפי בתי הספר הג'יהאדיסטים..".

ואכן, יש צדק בדבריו של השיח' קאוק , סוד גלוי בעולם הערבי הוא ש "ראש הנחש" של האסלאם הקיצוני נמצא בסעודיה המאפשרת לאסכולה הווהאבית באסלאם, שממנה צמח ארגון אלקאעדה, להפיץ את השנאה כלפי כל מי שאיננו מוסלמי באמצעות בתי הספר שלה המכונים "מדרסות" הפרוסים ברחבי הממלכה.

סעודיה גם תומכת בכסף ובציוד צבאי ביחד עם קטאר וטורקיה בכמה ארגוני מורדים הנלחמים בסוריה נגד משטרו של בשאר אסד ובראשם ארגון "ג'בהת אלנוצרה" הנחשב לשלוחה של ארגון אל-קאעדה בסוריה.

 

"פלסטין" חברה בקואליציה החדשה

גם מדינת "פלסטין" הוכללה על ידי הסעודים כחברה בקואליציה החדשה למלחמה בטרור כאילו שאכן קיימת מדינה כזו בפועל שכוחותיה נלחמים בטרור ומערכת הלימוד שלה ואמצעי התקשורת שלה אינם מסיתים לאלימות וטרור.

מי שמתח ביקורת על הצטרפות "פלסטין" לקואליציה הזו היה מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי רמאדאן שלח, כזכור הארגון הזה נתמך על ידי איראן, אויבתה הגדולה של סעודיה.

עפ"י דיווח בעיתון "ראי אליום" מה-24 בדצמבר בנאום טלוויזיוני ששודר בכנס של הארגון בעזה לרגל חג הולדת הנביא מחמד אמר רמדאן שלח:

"אנו מגנים את ההחלטה לשרבב את השם פלסטין בקואליציות אזוריות תחת הכינוי "טרור", העמדה הנכונה צריכה להיות שאין לשלב את השם פלסטין בשום קואליציות אזוריות, העמדה הזו תגרום לפלסטין לשלם "חובות" ללא צורך".

בתגובה לביקורת של הג'יהאד האסאלמי הזדרזה הרש"פ להודיע באמצעות אחד מבכיריה כי "השתתפות פלסטין בקואליציה באה לאחר התייעצות פלסטינית-סעודית תוך התחשבות בצורך להשיג ביטחון ויציבות לעמים ולאומה הערבית-אסלאמית".

נראה כי אכן סעודיה מתקשה ליצוק תוכן אמיתי לקואליציה החדשה שעליה הכריזה וכי אכן מדובר בגימיק סעודי שנועד להפיס את דעתו של הנשיא אובאמה אשר מתח באחרונה ביקורת על המדינות הסוניות ועל סעודיה על כך שאינן נלחמות ברצינות בטרור.

מי שלא היסס לחשוף את הבלוף הסעודי באמצעות מעשה היה נשיא רוסיה פוטין. בסוף השבוע שעבר חיסלו מטוסי חיל האוויר הרוסי בהפצצה מהאוויר בסוריה כמה ממנהיגי ארגוני המורדים הנתמכים על ידי סעודיה ובראשם את זהראן עלוש ראש ארגון "ג'יש אלאסלאם" הנתמך על ידי סעודיה.

אמנם מדובר בארגון המתון יותר בעמדותיו מארגוני דאע"ש ו"ג'בהת אלנוצרה" אך בעיני הרוסים הוא נחשב לארגון טרור אשר בין היתר תקף בפצצות מרגמה את השגרירות הרוסית בדמשק.