עבור לתוכן העמוד
Menu

המצב בסוריה הולך ומסתבך

הלחימה בסוריה צפויה להסלים בקרוב והאפשרות להפסקת אש ומציאת הסדר מדיני נראית רחוקה מתמיד. המתיחות בין רוסיה לטורקיה ויוזמתו של נשיא צרפת למלחמה בדאע"ש ישליכו על המצב בסוריה ויסבכו אותו עוד יותר.   המצב בסוריה רק הולך ומסתבך. התקווה הקלושה, שהחלה לפני חודש ביוזמה רוסית-אמריקנית ונדונה ב "ועידת וינה", לנסות ולמצוא הסדר מדיני למלחמת האזרחים […]

הלחימה בסוריה צפויה להסלים בקרוב והאפשרות להפסקת אש ומציאת הסדר מדיני נראית רחוקה מתמיד.

המתיחות בין רוסיה לטורקיה ויוזמתו של נשיא צרפת למלחמה בדאע"ש ישליכו על המצב בסוריה ויסבכו אותו עוד יותר.

 

המצב בסוריה רק הולך ומסתבך. התקווה הקלושה, שהחלה לפני חודש ביוזמה רוסית-אמריקנית ונדונה ב "ועידת וינה", לנסות ולמצוא הסדר מדיני למלחמת האזרחים הנמשכת כבר חמש שנים, הולכת ומתפוגגת נוכח המתיחות הקשה בין רוסיה לטורקיה, בעקבות הפלתו של המפציץ הרוסי על ידי הטורקים.

סוריה, שהמהפכה העממית בה החלה ב2011, כחלק מתופעת "האביב הערבי", וכוונה נגד משטרו הרודני של בשאר אסד בדרישה לחופש הפכה לזירת מאבקים עדתיים פנימיים, לכר פעולה של האיסלאם הג'יהאדיסטי הסלפי המנסה להשתלט עליה ובאחרונה גם לזירה של המשך המלחמה הקרה בין רוסיה לבין ארה"ב ובנות בריתה.

המתיחות בין רוסיה לטורקיה עלולה להתמשך ולהחמיר עוד יותר את המצב בסוריה. אין שום מאמצי תיווך בין השתיים והמחלוקת הפכה לעניין של יוקרה וגאווה לאומית, מי ימצמץ ראשון.

האם יהיה זה הנשיא הטורקי ארדואן, שנכשל עד כה בכל הנסיונות לפייס את רוסיה, או הנשיא פוטין שמיהר להפעיל סנקציות כלכליות נגד טורקיה?

מדובר בשני מנהיגים עקשנים, הנשיא ארדואן רואה עצמו כסולטן עותמני ומנהיג אסלאמי חשוב, והנשיא פוטין מתנהג כצאר רוסי כריזמתי. עד כה לא נמצאה הדרך  הדיפלומטית שתפיג את המתיחות. נראה כי האיבה האישית בין שני המנהיגים גוברת על השיקולים המדיניים, היא התפתחה לסנקציות כלכליות ועלולה להדרדר גם לעימות צבאי.

רוסיה מאשימה את טורקיה בתמיכה בארגוני טרור בסוריה ובסחר בנפט עם דאע"ש וטוענת כי הפלת המטוס הרוסי נועדה למנוע את הפצצת צירי האספקה של דאע"ש לטורקיה. טורקיה מצדה עומדת על כך שהיא רוכשת את הנפט שלה בדרכים חוקיות.

ברית נאט"ו, שטורקיה חברה בה, שומרת על שתיקה אך נראה כי איננה מעוניינת בעימות צבאי עם רוסיה.

איראן מתייצבת לצדו של פוטין

בעוד המתיחות בין רוסיה לטורקיה נמשכת, מפגינה איראן עמדה כביכול נייטרלית כלפי המשבר שנוצר. נשיא איראן, חסאן רוחאני, אמר בסוף השבוע שעבר כי גם רוסיה וגם טורקיה הן שותפות חשובות של איראן והיא איננה מעוניינת במתיחות ביניהן מכיוון "שהדבר אינו לטובת האזור".
רוחאני קרא לנקוט צעדים זהירים ולמנוע ארועים כמו הפלת המטוס הרוסי.

אולם, אין לטעות בדבריו של נשיא איראן ומהדאגה שהוא מפגין, מדובר במס שפתיים בלבד, למרות יחסי הכלכלה והמסחר הטובים בין איראן לטורקיה, איראן מתייצבת לצדה של רוסיה במשבר הנוכחי שלה עם טורקיה.

מייד לאחר הפלת המפציץ הרוסי התקשר שר החוץ האיראני ג'וואד זריף לעמיתו הרוסי סרגיי לברוב והדגיש את הצורך להילחם בארגוני הטרור בסוריה.

רק בשבוע שעבר ביקר הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בטהרן, נפגש עם צמרת ההנהגה האיראנית ותיאם עמה את הפעילות המשותפת בסוריה.

איראן היא בת ברית פוליטית ואסטרטגית של רוסיה במזרח התיכון, ופוטין מנסה להדק את יותר את הקשרים עמה לאחר החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעליה כדי להרוויח גם מהבחינה הכלכלית.

האיראנים לא מתרשמים מטיעוניו של הנשיא הטורקי ארדואן בכל הקשור למעורבות טורקיה בסוריה. בחודש  אפריל האחרון ביקר ארדואן באיראן, הוא נפגש עם הנשיא רוחאני ואמר: "לא מעניין אותי הזרם הדתי, שיעי או סוני, מה שמעניין אותי הוא המוסלמים ואנחנו חייבים להפסיק את הלחימה בסוריה".

אולם, מבחינת האיראנים, הנשיא ארדואן מחשיב את עצמו למנהיג תנועת "האחים המוסלמים" העולמית (סונית) ושואף במדיניותו למצב את התדמית הזו.

על היחס האיראני לטורקיה ניתן ללמוד מדברים שאמר בסוף השבוע הגנרל רחים צפאווי, יועצו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי. בפגישה עם קצינים של הבסיג', הוא תיאר את המלחמה בסוריה כמלחמה בין שתי חזיתות, בחזית האחת נמצאות ארצות הברית, ישראל, טורקיה וירדן, ומולן בחזית השנייה נמצאות רוסיה, איראן והחזבאללה.

הוא הוסיף כי "טורקיה היא צד תומך בטרוריסטים באזור והיא שתיפגע כתוצאה מהפלת המטוס הרוסי".

האיראנים מחזיקים בדעה כי הנשיא ארדואן הוא המנהיג הסוני הבכיר באזור התומך בכל ארגוני הטרור הסונים כמו דאע"ש, אל-קאעידה, ג'בהת אלנוצרה ועוד, ואכן, סוד גלוי הוא שטורקיה היא זו שתומכת ביחד עם סעודיה וקטאר בקואליציית המורדים הסורית המכונה "ג'יש פתח" המבוססת בעיקר על ארגון ג'בהת אלנוצרה שהינו השלוחה של אלקאעידה בסוריה.

איראן מאמצת לחלוטין את העמדה הרוסית בקשר למעורבות השלילית של טורקיה במלחמה בסוריה ותמיכתה בארגוני הטרור. במישור הצבאי היא מתואמת עם מוסקבה ומאז החלו ההפצצות של חיל האוויר הרוסי על מעוזי המורדים בסוריה הגדילו האיראנים את מספר היועצים הצבאיים שלהם בסוריה אשר מנהלים את הקרבות במורדים בחיפוי אווירי רוסי.

עם זאת אין לשכוח כי רוסיה הניעה, ביחד עם ארה"ב, תהליך מדיני למציאת הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה שנקרא "תהליך וינה" ואשר ספג מכה אנושה כתוצאה מהמתיחות הנוכחית בין רוסיה לטורקיה. אולם לכשתפוג המתיחות הזו והרוסים ירצו לחדש אותו, הם לא יוכלו להתעלם ממעמדה של טורקיה ככוח אזורי חשוב שיש לו גם גבול משותף עם סוריה.

איראן לוקחת את הדברים בחשבון. היא לא מסתכסכת עם טורקיה ומציגה כביכול עמדה נייטרלית, באופן פומבי, אך היא תומכת למעשה בעמדה הרוסית.

לקראת הסלמה בסוריה?

נשיא טורקיה, רג'ב טייפ ארדואן, יצא ב-1 בדצמבר לביקור של יומיים בקטאר על פי הזמנת שליטה, השיח' חמיד בן חמד אלת'אני.

טורקיה מנסה לתאם עמדות עם בנות בריתה סעודיה וקטאר בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

שר החוץ הטורקי דאוטולו אמר ב-29 בנובמבר בפגישה של נציגי נאט"ו בבריסל, כי "טורקיה תתחיל פעולה חדשה עם סעודיה ומדינה אחרת (קטאר) להילחם בטרור בסוריה בתמיכה אזורית".

נראה כי הכוונה של הציר הזה היא להסלים את המצב בסוריה ולנסות למוטט בכוח את המשטר הסורי.

שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר רמז בחודשים האחרונים, כמה פעמים, כי סעודיה תפנה לאופציה הצבאית כדי להפיל את בשאר אסד אם הוא לא יסתלק מן השלטון בדרך מדינית.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-30 בנובמבר מפי מקורות של האופוזיציה הסורית בריאד כי תהייה הסלמה בחזיתות הלחימה בסוריה נגד הצבא הסורי, חזבאללה והמליציות השיעיות. סעודיה רכשה נשק וציוד צבאי מאוקראינה שאותו היא תספק למורדים.

האופוזיציה הסורית מתכוונת להפעיל טילי נ"מ נגד מטוסי חיל האוויר הרוסי כאות אזהרה לרוסיה שכבר ספג הפלה של אחד ממטוסיה ע"י הטורקים.

למרות המתיחות הגוברת, סעודיה מתנהגת כרגיל וממשיכה בהכנות ל "ועידת ריאד" שתתקיים ב11-12 בדצמבר כהמשך לשיחות וינה.

סעודיה הזמינה 65 מנהיגים של פלגי האופוזיציה הסורית השונים כדי לתאם נייר עמדה משותף בנושא הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים בסוריה. לכינוס הוזמנו רק מנהיגי אופוזיציה המתנגדים להמשך הישארותו של בשאר אסד על כס השלטון.

אולם גם חלק ממתנגדיו של בשאר אסד אינם מצדדים בטורקיה. הגנרל חוסאם עוואפי, ראש מנגנון המודיעין של "צבא סוריה החופשי" אמר ב-1 בדצמבר כי "רוסיה היא הצד ההגיוני בעולם שיכול לשתף פעולה עם פלגי האופוזיציה הסורית ובהם "צבא סוריה החופשי".

הוא האשים את טורקיה כי מאז תחילת המלחמה היא תומכת בקיצונים האסלמיים הטרוריסטים בסוריה וכי יש בידי ארגונו העתקים של הסכמים שחתמו הטורקים עם דאע"ש לאספקת נפט.

 

נראה כי פני הדברים הם להסלמת הקרבות בתוך סוריה. ארצות הברית הודיעה כי היא נותנת עדיפות למלחמה בדאע"ש, שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר הודיע על פריסת כוחות מיוחדים בעיראק כדי לפעול נגד דאע"ש ובין הפעולות שייעשו גם פשיטות על בסיסי דאע"ש בסוריה.

המתיחות בין רוסיה לטורקיה נוצרה בעיתוי שבו מקדם נשיא צרפת הולנד יוזמה להגביר את הלחימה בדאע"ש ומגייס לשם כך את הקהילה הבינלאומית בעקבות מתקפת הטרור בפאריז. שתי ההתפתחויות האלה משליכות ישירות על המצב בסוריה הצועד להמשך הקרבות.
האפשרות להפסקת אש ופתיחה במשא ומתן למציאת פתרון מדיני הולכת ומתרחקת עוד יותר.