עבור לתוכן העמוד
Menu

המטרה האמיתית של הקואליציה הסעודית

סעודיה הפתיעה לפני ימים אחדים בהודעה כי תקים כוח "רב מוסלמי" למלחמה בטרור של דאעש. אומנם "בין אמר לבין עשה מרחק של ת"ק פרסה", אבל עצם ההודעה מצריכה בחינה. ראשית, כאשר אתה אומר "דאעש" למה את מתכוון? תורכיה למשל תירצה את ההפצצות על הכורדים "במלחמה בדאעש", ורוסיה נתלתה באותו תירוץ כדי לתקוף את הכוחות הסוניים […]

סעודיה הפתיעה לפני ימים אחדים בהודעה כי תקים כוח "רב מוסלמי" למלחמה בטרור של דאעש. אומנם "בין אמר לבין עשה מרחק של ת"ק פרסה", אבל עצם ההודעה מצריכה בחינה.
ראשית, כאשר אתה אומר "דאעש" למה את מתכוון? תורכיה למשל תירצה את ההפצצות על הכורדים "במלחמה בדאעש", ורוסיה נתלתה באותו תירוץ כדי לתקוף את הכוחות הסוניים הפרו תורכיים שאיימו על המובלעת העלווית של אסד. כלומר: ההודעה על "מלחמה על דאעש" היא קודם כל השגת לגיטימציה להתערבות בסוריה לקידום אינטרסים כאלה או אחרים. השאלה היא: מהו האינטרס של סעודיה להתערב בסוריה—אם אכן תתערב.

ראשית כל, לסייע לתורכיה, שהיא בעלת בריתה העיקרית של סעודיה בזירה הסורית. מכאן, שהכח הרב מוסלמי- אם אכן יקום – נועד לסייע לאותם כוחות בתוך סוריה שרוסיה תוקפת אותם היום, כלומר: קבוצות אחים מוסלמים כאלה או אחרות, ולאו דווקא דאעש. גם המדינות המוסלמיות שאמורות לשלוח יחידות צבא קשורות באופן כזה או אחר במסגרות של האחים המוסלמים, ומכאן שעיקר המהלך הוא לסייע לתורכיה ולקבוצות שלה בסוריה מול המתקפה הרוסית.

הסיוע שסעודיה מושיטה לתורכיה לא יכולה להתקבל בעין יפה אצל בעלת ברית אחרת של סעודיה- והיא מצרים, שרואה בתורכיה ובאחים המוסלמים אויב. זאת סיבה אחת מני רבות המטילה ספק בהיתכנות של ההכרזה הסעודית- אבל יש להמתין ולעקוב אחריה.