עבור לתוכן העמוד
Menu

מה עומד מאחורי הפלת המטוס הרוסי בתורכיה?

מן הפרטים שנודעו על הפלת המטוס הרוסי בסוריה מתברר כי הוא אכן חדר לכמה שניות לקצה הדרומי של חבל אסכנדרון – מובלעת עמוקה של תורכיה בסוריה. פרט זה עשוי להסביר את ידה הקלה של תורכיה על ההדק. חבל אסכנדרון מאוכלס ברובו בערבים עלאווים, בני עדתו של אסד הנלחמים על חייהם מול הסונים בצד הסורי של […]

מן הפרטים שנודעו על הפלת המטוס הרוסי בסוריה מתברר כי הוא אכן חדר לכמה שניות לקצה הדרומי של חבל אסכנדרון – מובלעת עמוקה של תורכיה בסוריה. פרט זה עשוי להסביר את ידה הקלה של תורכיה על ההדק.

חבל אסכנדרון מאוכלס ברובו בערבים עלאווים, בני עדתו של אסד הנלחמים על חייהם מול הסונים בצד הסורי של הגבול. אם כך, החדירה של המטוס הרוסי לחצה על עצבים מתוחים באנקרה, שכן התורכים שואפים להשתלט על החבל העלאווי בסוריה והם ראו בפעולתה של סוריה נסיון ליצור תקדים של כיבוש חבל אסכנדרון המאוכלס עלאווים בתחומה.
האוכלוסייה העלאווית חודרת עמוק לתוך אנטוליה, ויחד עם הכורדים עלולה להוות בעיה אסטרטגית לתורכים.

לשליטה במרחב העלאווי יש עוד השלכות לגבי הים התיכון – תורכיה רואה את האגן המזרחי של הים התיכון כ"ים שלה", אך דווקא שם יש צי רוסי, עם נמלים צבאיים רוסיים. ואם לא די בזה, יוון וקפריסין האורתודוכסיות רואות ברוסיה האורתודוקסית את מגינתן ההיסטורית.

מכך נובעות גם כל הפרובוקציות של ארדוואן כלפי ישראל בעניין המשטים ו"המצור על עזה" – רצון לבסס את מזרח הים התיכון כ"ים של תורכיה". זהו ההקשר הנכון של הדברים.