עבור לתוכן העמוד
Menu

השינוי המסתמן במדיניות החוץ הקנדית במזרח התיכון

הממשלה הליברלית החדשה באוטווה בראשות ג'סטין טרודו סתמה את הגולל על מערכת היחסים המיוחדת בין קנדה לבין ישראל, והיא החלה מאמצת מדיניות חוץ שונה לחלוטין מזו של ראש הממשלה לשעבר סטיבן הרפר. הרפר הנהיג מדיניות המבוססת על עמדה מוסרית עקרונית בתמיכתו החד משמעית בישראל, מתוך הבנת איום הטרור האסלאמי שמקורו במזרח התיכון המאיים גם על המערב, ובכללו קנדה. טרודו, הנשען […]

הממשלה הליברלית החדשה באוטווה בראשות ג'סטין טרודו סתמה את הגולל על מערכת היחסים המיוחדת בין קנדה לבין ישראל, והיא החלה מאמצת מדיניות חוץ שונה לחלוטין מזו של ראש הממשלה לשעבר סטיבן הרפר.

הרפר הנהיג מדיניות המבוססת על עמדה מוסרית עקרונית בתמיכתו החד משמעית בישראל, מתוך הבנת איום הטרור האסלאמי שמקורו במזרח התיכון המאיים גם על המערב, ובכללו קנדה.

טרודו, הנשען על התמיכה של הקהילה המוסלמית בקנדה, ממעיט בערך איום הטרור האסלאמי, רואה בתנועות האסלאמיות הרדיקליות, דוגמת האחים המוסלמים, בעלות ברית פוליטיות, ונכון לקיים דיאלוג עם מדיניות וגורמים ערביים אסלאמיים הנותנים חסות ו/או המעורבים בטרור בינלאומי.

מדיניות החוץ הקנדית של ממשלת טרודו מתבססת על "אינטרסים" ו"איזון", כלומר – העדפת היחסים עם העולם הערבי והאסלאמי על פני התמיכה בישראל.

על השינוי בישר שר החוץ הקנדי, סטפן דיון, מיד לאחר ישיבתה הראשונה של ממשלת טרודו. דיון אמר בראיון עיתונאי, כי קנדה תאמץ גישה של "מתווך הוגן"ותהדק את הקשרים עם הגורמים האזוריים "הלגיטימיים"' (כהגדרתו), ובכלל זה ממשלת לבנון שבה ייצוג משמעותי לחיזבאללה. בראיון אחר הבהיר דיון, כי בכוונת קנדה לחדש את הדיאלוג עם איראן.

דיון טען, כי התפנית במדיניות החוץ הקנדית עשויה לשרת האינטרסים הישראליים, שכן ישראל תוכל להשתמש בקנדה כערוץ קשר לאויביה. הוא הגדיר את ישראל"ידידה" ו"בעלת ברית", אך הדגיש כי היא לא תהיה חסינה מביקורת של אוטווה, בהדגישו את התנגדותה העקרונית של קנדה להתנחלויות.

את השינוי ביחס כלפי ישראל ניתן לראות גם בהעדר כל אמירה קנדית בנוגע לטרור הפלסטיני. ממשלת קנדה לא פרסמה הודעה כלשהי על מותו מפצעיו של אזרח קנדי – ישראלי בפיגוע שביצעו טרוריסטים פלסטינים בירושלים, ועד כה לא התייחסה כלל הממשלה לאינתיפאדת הסכינים הפלסטינית.

בהקשר למלחמה בטרור האסלאמי, הממשלה החדשה בחרה שלא לתפוס עוד עמדת מנהיגות בזירה הבינלאומית. היא הודיעה על הפסקת המעורבות בלחימה פעילה נגד המדינה האסלאמית והחזרתם לקנדה מטוסי ה-אף 18 המשתתפים בתקיפות נגד יעדי דאעש.

שר הביטחון הקנדי, הרג'יט סג'אן, אמר (יום לפני פיגועי הטרור בפריז) כי הציבור הקנדי אינו צריך לחשוש מדאעש, וציין כי הדרך להתמודדות עם דאעש צריכה להתבצע באמצעות איתור מודיעיני מוקדם של האיומים ושימוש בכלים דיפלומטיים.

התגובה של ראש הממשלה, ג'סטין טרודו, לפיגועי הטרור בפריז, גינתה את "הטרור", אך לא נכללה בה כל התייחסות לגורם האסלאמי.

בשורה התחתונה – הזמירות החדשות מאוטווה מלמדות תחילתה של קרה ביחסים בין קנדה לבין ישראל תחת שלטונו של ג'סטין טרודו.