עבור לתוכן העמוד
Menu

האינתיפאדה ה"ספונטנית" מוכוונת ומאורגנת ע"י ההנהגה הפלסטינית

אינתיפאדת הטרור הפלסטינית מוצגת מטעמים תעמולתיים כספונטנית, אולם בפועל היא נתמכת ומוכוונת ע"י ההנהגה הפלסטינית החותרת לנצלה כדי לכפות על ישראל נסיגה ללא תנאי משטחי איו"ש ומזרח ירושלים. ההנהגה הפלסטינית מנסה לצייר את האינתיפאדה כביטוי של מאבק עממי ספונטני המבטא ייאוש של הציבור מהמצב המדיני. בפועל, מדובר באינתפאדה המכוונת ונתמכת בידי ההנהגה הפלסטינית ברמאללה (הרשות הפלסטינית – אש"ף – […]

אינתיפאדת הטרור הפלסטינית מוצגת מטעמים תעמולתיים כספונטנית, אולם בפועל היא נתמכת ומוכוונת ע"י ההנהגה הפלסטינית החותרת לנצלה כדי לכפות על ישראל נסיגה ללא תנאי משטחי איו"ש ומזרח ירושלים.

ההנהגה הפלסטינית מנסה לצייר את האינתיפאדה כביטוי של מאבק עממי ספונטני המבטא ייאוש של הציבור מהמצב המדיני. בפועל, מדובר באינתפאדה המכוונת ונתמכת בידי ההנהגה הפלסטינית ברמאללה (הרשות הפלסטינית – אש"ף – פתח) וברצועת עזה (חמאס).

שיטת הפעולה הפלסטינית חוזרת על עצמה. האור הירוק לפעילות אלימה ולפיגועי טרור ניתן על ידי ההנהגה הפלסטינית, והביצוע נעשה באופן ע"י פעילי השטח של הארגונים הפלסטיניים או תושבים פלסטינים המתרגמים לפעולה את רוח המפקד. ההנהגה הפלסטינית גם מבטיחה רשת תמיכה סוציאלית וכספית לכל תושב פלסטיני (או ערבי) הנפגע כתוצאה מהשתתפותו בפעילות טרור נגד ישראל. תמיכה הבאה לידי ביטוי בין היתר בקצבאות חודשיות נדיבות לו/ה או למשפחתו/ה.

לאינתיפאדה הפלסטינית יעדים מוגדרים. הרשות הפלסטינית בהנהגתו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) חותרת לנצלה כגורם התומך במאמציה המדיניים החותרים לאלץ את ישראל בלחץ בינלאומי לסגת משטחי איו"ש וירושלים המזרחית.

עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של תנועת פתח, שנטל חלק בוועידה הערבית הכללית לתמיכה באינתיפאדה אשר נערכה בביירות ב-22 בנובמבר 2015, הסביר בנאומו כי "המהפכה הפלסטינית לא תסתיים אלא במיטוט הישות" הציונית.

מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש בנאומו בוועידה את חשיבות האחדות הפלסטינית כגורם מפתח להצלחת האינתיפאדה, אותה הציג ככלי יעיל ביותר לחילוץ הישגים מדיניים.2

אבו מרזוק ציין, כי האינתיפאדה הראשונה (פרצה בדצמבר1987) הביאה את הסכם אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית והאינתיפאדה השנייה את הנסיגה של ישראל מרצועת עזה ואת גדר הביטחון אשר לדבריו "למרות השלילה שבה היא מסמלת את סיום המפעל הציוני".

היעדים של האינתיפאדה הנוכחית (אינתיפאדת אל-קודס או אינתיפאדת הסכינים), אמר אבו מרזוק, הינם: כפיית נסיגה ישראלית משטחי איו"ש וירושלים, שחרור כל האסירים הביטחוניים הפלסטינים והסרת המצור מעל רצועת עזה.

האפקטיביות של האינתיפאדה, טען אבו מרזוק, מותנית ביכולת להבטיח את המשכיותה, פיתוחה של האינתיפאדה והרחבתה הפעילות במסגרתה לכל האזורים ובהשתתפות של כל הארגונים הפלסטיניים. בהקשר זה צידד אבו מרזוק בהקמת ועדות תמיכה באינתיפאדה בכל המישורים.

הודעת הסיכום של הוועידה, אשר השתתפו בה נציגים בכירים של תנועת 'פתח' בראשה עומד אבו מאזן, הכתירה את האינתיפאדה הנוכחית כ"אינתיפאדת השחרור", שמטרתה לאלץ את ישראל לסגת מאיו"ש ולפרק את ההתנחלויות.

משתתפי הוועידה ציינו בהודעת הסיכום, כי האינתיפאדה חותרת להפוך את הנסיגה של צה"ל מירושלים ומאיו"ש לזולה יותר בהשוואה להמשך ההתמודדות עם האינתיאפדה ודעת הקהל. הם זיהו נקודות עוצמה עבור הפלסטינים, במתיחות בין ישראל לארה"ב ואירופה המחלישה את ישראל ובשינוי בדעת הקהל נגד מדיניות ישראל והתחזקות ההזדהות עם העם הפלסטיני.3

החלטות הוועידה מסמנות את ישראל כאויב אשר נגדו יש לנהל מלחמה ללא פשרה עד להשמדתו המוחלטת. הסעיף הראשון קורא לסיום הפילוג בזירה הפלסטינית ולדבקות בתוכנית שחרור לאומית הנשענת על האינתיפאדה והמאבק ועל "שחרור כל האדמה הכבושה". הסעיף השני קורא ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף ממרץ 2015 העוסקות בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, ולהשקיע את כל המאמצים בפיתוח האינתיפאדה ובמאבק על בסיס העקרונות והזכויות הלגיטמיות של העם הפלסטיני, וזאת כדי לביטול ההסכמים עם ישראל.