עבור לתוכן העמוד
Menu

חוליית הרצח משכם מבטאת מגמה חדשה בטרור הפלסטיני

מייד לאחר רצח בני הזוג מאיתמר, נעמה ואיתם הנקין, לעיני ילדיהם, קבוצה של פתח, פירסמה הודעה שבה לקחה אחריות על הרצח. התברר כי את הרצח ביצעה חולית חמאס משכם, ואולם, שם הקבוצה ותכניה, צריכה להדאיג לא רק את ישראל, אלא גם את הרשות הפלסטינית. אומנם מוקדם לקבוע עם אכן קבוצה זאת עשתה את הרצח, אבל […]

מייד לאחר רצח בני הזוג מאיתמר, נעמה ואיתם הנקין, לעיני ילדיהם, קבוצה של פתח, פירסמה הודעה שבה לקחה אחריות על הרצח.

התברר כי את הרצח ביצעה חולית חמאס משכם, ואולם, שם הקבוצה ותכניה, צריכה להדאיג לא רק את ישראל, אלא גם את הרשות הפלסטינית. אומנם מוקדם לקבוע עם אכן קבוצה זאת עשתה את הרצח, אבל מהאתר שלה נראה שיש לה אמצעים וכי יש לקחת ברצינות את הצהרת הכוונות שלה.

הקבוצה קרויה על שם עבד אל-קאדר אל-חוסייני, מפקד פלוגות "הג'יהאד הקדוש" של המופתי חג' אמין אל-חוסייני, בימי המנדט הבריטי. במשך כל השנים ניסה אשף של ערפאת להשכיח את הפרק הזה בהיסטוריה הפלסטינית, מכיוון שרצה להשתית את הלגיטימיות של ההנהגה הפלסטינית על הרטוריקה של הפליטים, ושל ההנהגה של תוניס – ולא על ההיסטוריה של מאבק הפלסטינים בארץ ישראל עצמה.

כעת, הוויכוח הזה נמצא בלב המאבק על ירושת אבו מאזן- האם אחריו תמשיך הנהגת תוניס להחזיק ברסן השלטון, או שהוא יעבור לידי התנזים של פתח פנים. קבוצת עבד אל-קאדר אל-חוסייני אומרת במפורש כי "הג'יהאד הקדוש" קדם לאשף, ומכאן משתמע כי הגיע תורם של פעילי פתח מן הגדה לקבל את השלטון מידי אנשי תוניס.

לא בטוח שבמוקאטעה יקבלו זאת בעין יפה, ביחוד שהאתגר מגיע מירושלים- המקום שאותו  יחדה הנהגת תוניס כזירת המאבק הנוכחי.

אבל יש סכנה הרבה יותר גדולה מן ההתפתחות הזאת- הן לישראל והן לעם הפלסטיני בכלל. הרטוריקה של הקבוצה הזאת היא חזרה לימי המופתי במונחים של אז של ג'יהאד חסר פשרות, ולא המאבק העממי, או הדיפלומטי- ולא על מדינה פלסטינית בגבולות 1967, אלא על כל שטחי ארץ ישראל המנדטורית כולם.

כלומר: מאמץ מחודש לנסות להצליח היכן שהמופתי נכשל. הסכנה היא של טרור בתוך ישראל, אבל גם של נכבה חדשה במימדים של הנכבה שחולל המופתי, שאת מורשתו הם רוצים כעת לחדש.