עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חמאס תפר את הסכם הפסקת האש מול ישראל?

גל הטרור והאלימות שמוביל הדור הצעיר במזרח ירושלים ובשטחי הגדה הפתיע בעוצמתו את הרש"פ ותנועת חמאס. כעת הן מנסות לשמר את המומנטום שנוצר כדי שניתן יהיה להשתמש בו מבחינה מדינית מול ישראל והקהילה הבינלאומית על מנת להפיק ממנו את מירב ההישגים המדיניים. בעוד הרשות הפלסטינית מנסה להכווין את גל האלימות כדי שיהפוך ל"התנגדות עממית" במתכונת […]

גל הטרור והאלימות שמוביל הדור הצעיר במזרח ירושלים ובשטחי הגדה הפתיע בעוצמתו את הרש"פ ותנועת חמאס. כעת הן מנסות לשמר את המומנטום שנוצר כדי שניתן יהיה להשתמש בו מבחינה מדינית מול ישראל והקהילה הבינלאומית על מנת להפיק ממנו את מירב ההישגים המדיניים.

בעוד הרשות הפלסטינית מנסה להכווין את גל האלימות כדי שיהפוך ל"התנגדות עממית" במתכונת האינתיפאדה הראשונה, כשמאפייני המאבק הן הפגנות וידויי אבנים ובקבוקי תבערה ושימוש בנשק קר(סכינים), תנועת חמאס מנסה להבעיר את כל השטחים ואת הישובים הערבים בתוך הקו הירוק לשימוש בכל האמצעים, כולל נשק חם, במאבק נגד ישראל.

תנועת חמאס, המגדירה את עצמה כ"תנועת התנגדות" האחראית על פרוץ האינתיפאדה הראשונה ב1987, אינה רוצה להצטייר כמשקיפה מין הצד על הארועים האחרונים. בציבור הפלסטיני נוצר הרושם, בעידוד הרש"פ, כי  האירועים הם תוצאה של פעילות אלימה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה בלבד ואילו ברצועת עזה נשמר השקט בגלל שחמאס מעוניינת בהסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל בתמורה להסרת המצור ובניית נמל ימי.

כזכור לתנועת חמאס יש הסכם הפסקת אש עם ישראל שהושג בתיווך מצרי בתום מבצע "צוק איתן".

על הרקע הזה יש לראות את נאומו של אסמעיל הנייה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ב-9 באוקטובר במסגד פלסטין בעיר עזה שבו קרא לצעירים ברצועה לצעוד לעבר הגדר עם ישראל ולהתעמת עם כוחות צה"ל, תקרית שהובילה לנפגעים רבים בצד הפלסטיני. עפ"י מקורות פלסטינים נהרגו בתקרית 7 בני אדם ועוד 145 אחרים נפצעו.

נאום הניה

תנועת חמאס מודעת לבעיה שעלולה להיווצר לתדמיתה בקרב בציבור הפלסטיני, נוכח העובדה שאפילו בישובים הערבים בישראל החלו הפרות סדר ופעולות מחאה נגד מדיניות ישראל. לכן הודיע אסמעיל הניה בנאומו בדרשת יום השישי כי "רצועת עזה לא תוותר על תפקידה האסטרטגי במערכה על ירושלים למרות כל הקונספירציות, רצועת עזה היא במצב של כוננות לקראת עימות(עם ישראל)".

תנועת חמאס טוענת כבר זמן רב כי התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ בשטחי הגדה הוא שמונע התפרצות אינתיפאדה עממית לכן, אסמעיל הניה ניצל את האירועים האחרונים לקרוא להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל וקבע כי " האינתיפאדה היא הדרך היחידה לקראת השחרור לאחר שהלכנו לאבדון בדרך המשא ומתן".

הניה ניסה בנאומו לעודד את ערביי ישראל להמשיך בהפרות הסדר ושיבח את התושבים הערבים בחיפה, בית שאן, הנגב, המשולש והגליל על "נאמנותם לאורך כל הדרך".

תנועת חמאס חוששת כי גל הטרור והאלימות לא יזכה לתמיכה של מדינות ערב המתונות וכי אין לתושבי השטחים אורך נשימה כלכלי למאבק בישראל.

מצרים וירדן פנו בימים האחרונים ליו"ר הרש"פ וביקשו ממנו לפעול להרגעת המצב. ב-9 באוקטובר פיזרו כוחות הביטחון בירדן הפגנות תמיכה בפלסטינים בשטחים, המלך עבדאללה חושש מתסיסה במחנות הפליטים בירדן שיופנו נגד השלטון.

מהסיבות האלה קרא אסמעיל הניה בנאומו ל "הקמת רשת ביטחון ערבית איסלאמית שתתמוך מדינית וחומרית באיניתפאדת "אלקודס" בכל הדרכים".

ברחוב הפלסטיני יש ביקורת חריפה על תנועת חמאס והרש"פ כי למרות האירועים האחרונים והנפגעים הפלסטינים במהומות הן לא מוצאות את הדרך לסיים את הסכסוך ביניהן ולהגיע לפיוס לאומי.

לכן הודיע אסמעיל הניה כי "חמאס מוכנה לכל צעד שיחזק את האחדות, יסיים את המחלוקות ויתחיל בצעדים מעשיים לבניית אש"ף".

חשש להתלקחות בגבול עם הרצועה

מנאומו של אסמעיל הניה עולה החשש כי אין בכוונת תנועת חמאס להמשיך בהסכם הפסקת האש עם ישראל והיא נערכת לעימות עם ישראל.

לא ברור עדיין אם מדובר רק בהסתה שנועדה להראות לתושבי הגדה ומזרח ירושלים כי רצועת עזה וחמאס תומכים במאבקם או שמדובר גם בהכנת דעת הקהל ברצועה לקראת עימות צבאי חדש של חמאס עם ישראל.

בשלב הזה מעודדת תנועת חמאס את הצעירים העזתיים להגיע לגבול המזרחי של הרצועה עם ישראל ולהתעמת עם חיילי צה"ל על גדר המערכת ואת הצעירים הפלסטינים בגדה ובמזרח ירושלים להמשיך בפיגועי הדקירה, אך בהמשך היא עלולה לאפשר לארגונים האחרים לטפטף ירי רקטות לעבר ישראל ואולי אף להצטרף בעצמה לירי הרקטות בצורה מבוקרת.

לא ניתן גם לשלול את האפשרות שתנועת חמאס תחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל באמצעות התשתית הצבאית שלה בגדה ובמזרח ירושלים.

עד היום נזהרה תנועת חמאס ליזום או להיגרר לסבב לחימה נוסף מול ישראל בעקבות הנזקים הקשים שנגרמו לרצועת עזה במבצע "צוק איתן" והעובדה כי עדיין לא שיקמה את כל התשתיות הצבאיות שנפגעו, אולם, להלכי הרוח ודעת הקהל ברצועה יש השפעה חשובה על מערכת קבלת ההחלטות בחמאס.

במקרה של הסלמה במצב ואם האווירה הכללית ברצועה תהייה כזו שהתושבים יהיו מוכנים להתמודד עם תוצאות קשות של סבב לחימה מול ישראל כהזדהות עם תושבי הגדה וכחלק במאבק על השליטה בהר הבית ו"הצלת מסגד אל-אקצא'", לא תוכל תנועת חמאס להתעלם מכך ותפתח במתקפת רקטות מסיבית וארוכה נגד ישראל.