עבור לתוכן העמוד
Menu

פוטין נחלץ לעזרתו של בשאר אסד

בעיית הפליטים הסורים הנמלטים מאימת מלחמת האזרחים ומחפשים מקלט באירופה אינה מעניינת את רוסיה הפועלת להדק את אחיזתה במזרח התיכון ולממש את האינטרסים שלה באמצעות תמיכה במשטרו של בשאר אסד. ארצות הברית מודאגת מהמעורבות הצבאית הגוברת של רוסיה בסוריה והאפשרות שחיילים רוסים יטלו חלק פעיל בקרבות בסוריה נגד האופוזיציה הסורית. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי […]

בעיית הפליטים הסורים הנמלטים מאימת מלחמת האזרחים ומחפשים מקלט באירופה אינה מעניינת את רוסיה הפועלת להדק את אחיזתה במזרח התיכון ולממש את האינטרסים שלה באמצעות תמיכה במשטרו של בשאר אסד.

ארצות הברית מודאגת מהמעורבות הצבאית הגוברת של רוסיה בסוריה והאפשרות שחיילים רוסים יטלו חלק פעיל בקרבות בסוריה נגד האופוזיציה הסורית.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי התקשר ב-5 בספטמבר לעמיתו הרוסי סרגיי לברוב כדי להביע את דאגתו מהידיעות על הגעת כוחות צבא רוסים לסוריה. עפ"י הודעת מחלקת המדינה, הוא הזהיר אותו מהסלמה במלחמה בסוריה, אובדן חייהם של חפים מפשע, התגברות בעית הפליטים והסכנה של עימות בין פעולות הצבא הרוסי לבין פעולות הקואליציה נגד דאע"ש בסוריה.

אולם נראה שהדאגות האמריקניות אינן מעניינות את הנשיא הרוסי פוטין.
פוטין הודה כי ארצו מגישה סיוע צבאי ניכר למשטרו של בשאר אסד באמצעות נשק וציוד אך הדגיש כי יש הבדל בין סיוע למשטר הסורי להילחם בדאע"ש לבין השתתפות בפועל בקרבות.

רוסיה רוצה לייצב את הצבא הסורי המותש ולמנוע את התמוטטותו.

מקורות ערבים טוענים כי הסיוע הצבאי הרוסי הוא על פי בקשתו של הנשיא אסד ותוצאה של ביקור סודי שערך הגנרל עלי ממלוכ, מנהל לשכת הביטחון הלאומי הסורי, במוסקבה ב-29 ביוני ופגישתו עם שר החוץ סרגיי לברוב.

כדי להצדיק את הסיוע שלה לסוריה מעדיפה רוסיה של פוטין להתעלם ממעשי הטבח של הנשיא אסד בבני עמו ולהציג את הבעייה כמלחמה בטרור האסלאמי הגי'האדיסטי.

רוסיה מסתתרת מאחורי האצטלא של המלחמה בטרור כדי להעמיק את חדירתה לסוריה, למרות שמדינתו של הנשיא בשאר אסד הצטמקה לשטח קטן של כ20 אחוזים משטחה המקורי והוא שולט היום בפועל רק על "מדינת החוף" הסורי.

לא רק תמיכה צבאית מסיבית מקבל הנשיא בשאר אסד מרוסיה, הוא מקבל גם תמיכה מדינית ונראה כי הנשיא פוטין מנסה שוב "להכשיר את השרץ" ולשווק את אסד כשותף לכל פיתרון למשבר בסוריה.

בשבוע שעבר הודיע הנשיא פוטין כי הנשיא אסד מוכן לקיום בחירות מוקדמות לפרלמנט בסוריה ולחלוקת השלטון עם האופוזיציה הסורית. מדובר בהצעה ישנה שהייתה על השולחן עוד בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה אך הנשיא פוטין ממחזר אותה כדי לנסות ולהציל את שלטונו של הרודן מדמשק.

כיצד למשל ניתן לקיים בחירות לפרלמנט כשכחמישה מיליון אזרחים סורים הפכו לפליטים ונמצאים מחוץ לגבולות סוריה?

המהלכים של רוסיה, התמיכה הצבאית החדשה שלה באסד ומיחזור הרעיון של שיתוף האופוזיציה בשלטון ברוסיה, נועדו לשגר מסר ברור לעולם כי אין בכוונתה לוותר על בן בריתה הנאמן בשאר אסד ואזהרה לכוחות האופוזיציה הלוחמים נגד המשטר הסורי כי אם הם מתכננים לתקוף את "מדינת החוף" של בשאר אסד הם עשויים להיתקל בכוחות צבא רוסיה.

באמצעות המהלכים האלה הנחיתה רוסיה מהלומה קשה לציר טורקיה-סעודיה-קטאר התומך בנשק ובכסף בקואליציית המורדים "ג'יש פתח" הפועלת בסוריה כדי להפיל את שלטונו של בשאר אסד.

המהלכים הרוסים באו מייד לאחר ביקורו של שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר במוסקבה. לא עזרו לו הטענות נגד בשאר אסד ודרישתו כי הוא יודח מהשלטון, הנשיא פוטין הדף אותו הצידה והעמיד אותו בפני עובדה מוגמרת – לא יהיה פיתרון למצב בסוריה מבלי שהנשיא אסד יהיה חלק ממנו.

בפגישתו עם הנשיא אובאמה בוושינגטון ב-5 בספטמבר מלך סעודיה העלה את נושא הדחתו של הנשיא אסד כתנאי לכל הסדר מדיני בסוריה, אולם עד כה אין סימנים לשינוי בעמדה האמריקנית.

ההתייצבות הרוסית החד משמעית לצידו של בשאר אסד ונכונותה להשתתף בפועל בקרבות בסוריה מחזקות את מעמדו של הנשיא הסורי ושמות ללעג את כל הגורמים שמיהרו להספידו ובראשם נשיא טורקיה ארדואן שהודיע לפני כחודש כי "הנשיא פוטין מוכן לוותר על בשאר אסד".

רוסיה קובעת עובדות בשטח וארצות הברית מתחמקת מעימות עמה. היא מעדיפה להעמיד בראש סולם העדיפויות שלה את המלחמה בדאע"ש ולא את הפלתו של בשאר אסד.

המעורבות הצבאית הרוסית החדשה בסוריה משדרת מסר לכל המשטרים הערבים כי רוסיה נאמנה לבנות בריתה ואיננה תוקעת סכין בגבן כפי שעשה ממשל אובאמה. אולם היא גם פותחת פתח מסוכן בכך שהיא נותנת לגיטימציה לכניסתם של צבאות זרים אחרים לאדמת סוריה.

טורקיה איננה מסתירה את כוונתה להקים אזור חיץ בצפון סוריה כדי למנוע הקמת מדינה כורדית על גבולה עם סוריה ולמנוע פעולות טרור נגד אזרחיה. שהרי אם הצבא הרוסי נכנס לסוריה מדוע שלא ייכנס לשם גם הצבא הטורקי?

המעורבות הצבאית הרוסית החדשה בסוריה מדאיגה. רוסיה עלולה לשלוח גם כוחות או מומחים צבאיים לדרום סוריה ולרמת הגולן או להציב על אדמת סוריה מערכות נשק מתוחכמות שיגבילו את פעילות חיל האוויר הישראלי.
למרות שנראה כי היא נועדה בעיקר להגן על משטרו של בשאר אסד עלולות להיות לה גם השלכות על מדינת ישראל.