עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס מאבד גובה

על פי הדיווחים בתקשורת הערבית, שהבולט בהם הינו הפרסום בעיתון "ראי אליום" ב-20 בספטמבר, על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מופעלים לחצים ואיומים כדי שלא "ישבור את הכלים" בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש. זאת לאחר שהודיע בראיון לעיתון "אלקודס אלערבי" כי יטיל "פצצה" בסוף נאומו. ממשל אובאמה מפעיל לחץ כבד על מחמוד עבאס תוך […]

על פי הדיווחים בתקשורת הערבית, שהבולט בהם הינו הפרסום בעיתון "ראי אליום" ב-20 בספטמבר, על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מופעלים לחצים ואיומים כדי שלא "ישבור את הכלים" בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש. זאת לאחר שהודיע בראיון לעיתון "אלקודס אלערבי" כי יטיל "פצצה" בסוף נאומו.

ממשל אובאמה מפעיל לחץ כבד על מחמוד עבאס תוך רמיזה על הפסקת הסיוע הכספי לרש"פ ובכירים אמריקנים מנסים לברר עם המעגל הקרוב ביותר למחמוד עבאס מהי מהות "הפצצה" המדינית שהוא מתכוון להטיל.

מחמוד עבאס חושש מהדלפות ושומר על עמימות, בימים האחרונים הוא ביקר בצרפת ובמוסקבה וגם שם שמע הסתייגויות מ "שבירת הכלים" עם ישראל.

זאת ועוד, מקורות ברש"פ טוענים כי מחמוד עבאס העביר מסרים בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו שבהם טען כי הוא מעוניין בחידוש המשא ומתן עם ישראל בתנאי שתוקפא הבניה בהתנחלויות וישוחררו האסירים הביטחוניים שהיו אמורים להשתחרר בפעימה הרביעית במסגרת העסקה בין ישראל לרש"פ.

האם כך ראוי לנהוג מי שמתיימר להיות נשיא מדינה שמאיים לפרוש מהחיים הפוליטיים, לבטל הסכמים עם מדינה שכנה ולהטיל "פצצה" מדינית בנאום באו"ם?

בנוסף, כמה מדינות ערביות ובראשן מצרים וירדן פנו בבקשה למחמוד עבאס שלא לנקוט גישה קיצונית בנאומו הצפוי באו"ם ולא להרגיז את ישראל ואת ממשל אובאמה.

מקורות ברש"פ מטילים ספק באפשרות שמחמוד עבאס יבטל את ההסכם הכלכלי (המכונה הסכם פריז) עם ישראל כיוון שישראל היא הגובה את כספי המסים עבור הפלסטינים מדי חודש והכסף מועבר לרש"פ לתשלום משכורות פקידיה.

צניחה חדה בתמיכה במחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ חטף השבוע סטירה פוליטית חזקה בעקבות פרסום סקר שעשה מרכז המחקרים הפלסטינים בראשותו של ד"ר ח'ליל שקאקי. בעוד שבסקרים קודמים הייתה תמיכה גדולה של הציבור הפלסטיני במחמוד עבאס, הפעם הסתבר שקרוב לשני שליש מהפלסטינים דורשים את התפטרותו של מחמוד עבאס מתפקידו ואחוזי התמיכה בו ירדו מ44 אחוזים ל38 אחוזים בלבד.

הסטירה הפוליטית החדשה באה לאחר שמחמוד עבאס נחל מפלה פוליטית קשה לפני כשבועיים כשנאלץ לדחות, בלחץ האופוזיציה הפלסטינית, את כינוס המל"פ שהוא יזם כדי לבצע שינויים בהנהגת אש"ף.

הלכי הרוח בשטחים מצביעים על התרסקות אמינותו של מחמוד עבאס. בשטחים כבר מלגלגים עליו בעקבות הודעתו כי יטיל "פצצה" בנאומו באו"ם ורבים סבורים כי לכל היותר מדובר בזריקת חזיז או "פצצת עשן".

גם הרטוריקה המדינית של מחמוד עבאס הינה מבולבלת וחסרת עקביות. מחד הוא הזהיר בביקורו בצרפת מפני פרוץ אינתיפאדה שלישית והבהיר כי הוא נגד מעשי אלימות אך מאידך גיסא הוא משתמש ברטוריקה מלחמתית, מסית נגד ישראל בעניין הר הבית וטוען כי "היהודים מטנפים ברגליהם המלוכלכות את מסגד אל-אקצא'".

 

נראה כי יו"ר הרש"פ חפר בור במו ידיו שאליו הוא עלול ליפול אם לא יתעשת במהרה. ככל שנוקפים הימים גוברים הסימנים שמחמוד עבאס עשוי להתקפל. מקורות ברש"פ ממשיכים לטעון בתוקף כי "הפצצה" שיטיל מחמוד עבאס בנאומו תהייה הודעה כי "פלסטין היא מדינה תחת כיבוש" אולם גם משפטנים ערבים טוענים כי ההודעה הזו היא למעשה "חסרת שיניים" וכי לא תביא לשינוי מהותי בהתנהלות של הרש"פ מול ישראל.