עבור לתוכן העמוד
Menu

האם סוריה תהפוך לאפגניסטן?

מלחמת האזרחים בסוריה קיבלה בשבועות האחרונים מימדים בינלאומיים בעקבות גל ההגירה הגדול של עשרות אלפי פליטים שנמלטו ממנה והגיעו לחפש חיים חדשים באירופה. יחד עם זאת נראה כי האסטרטגיה הרוסית החדשה בכל הקשור לסוריה עלולה להפוך אותה גם לזירת עימות חדשה בין המעצמות ולחדש את "המלחמה הקרה" ביניהן כפי שקרה באפגניסטאן בתחילת שנות השמונים. בחלוף […]

מלחמת האזרחים בסוריה קיבלה בשבועות האחרונים מימדים בינלאומיים בעקבות גל ההגירה הגדול של עשרות אלפי פליטים שנמלטו ממנה והגיעו לחפש חיים חדשים באירופה. יחד עם זאת נראה כי האסטרטגיה הרוסית החדשה בכל הקשור לסוריה עלולה להפוך אותה גם לזירת עימות חדשה בין המעצמות ולחדש את "המלחמה הקרה" ביניהן כפי שקרה באפגניסטאן בתחילת שנות השמונים.

בחלוף ארבע שנים מתחילת המלחמה בסוריה נראה כי את חשבון הדמים שילם העם הסורי. מדובר בכ-300 אלף הרוגים וחמישה מיליון פליטים, המשטר עצמו נשאר על כנו אבל על שטח קטן יותר של כעשרים אחוזים משטחה המקורי של סוריה והנשיא בשאר אסד שולט עכשיו על "מדינת החוף" הסורית עם שאריות של צבאו – כוחות של חזבאללה ומליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן.

האסטרטגיה הצבאית החדשה שהתווה הקרמלין לגבי סוריה מהווה זריקת עידוד ענקית לבשאר אסד אולם היא נובעת מאינטרסים של רוסיה, אם ישתנו האינטרסים האלה לא יהסס הנשיא פוטין להקריב את ראשו של אסד על מזבח האינטרסים הרוסים. ובכל זאת, כפי שהדברים מתפתחים נראה כי בשאר אסד יישאר על כסאו עוד זמן רב.

הנשיא פוטין קיבל את ההחלטה האסטרטגית החדשה להגביר את המעורבות הצבאית בסוריה בעיתוי הנוכחי מכמה סיבות. העיקרית שבהן היא הערכה רוסית כי משטרו של בשאר אסד על סף התמוטטות והוא לא מצליח מבחינה צבאית לעמוד מול כוחות האופוזיציה הסורית למרות הסיוע של איראן והחזבאללה.

פוטין חושש כי ההיחלשות הצבאית של המשטר הסורי תאפשר למעצמות לכפות הסדר בסוריה שיפגע באינטרסים הרוסים, לכן הוא מיהר לשנות את האסטרטגיה הרוסית. המעורבות הצבאית המסיבית של רוסיה בסוריה היא שיפור עמדות ואיתות למעצמות לקראת כל הסדר מדיני בסוריה כי רוסיה לא תוותר על האינטרסים שלה בכל הסדר שיהיה.

רוסיה שואפת לשמור על הנמל הימי הצבאי שלה בטרטוס ואף להרחיבו ולהקים נמל נוסף שיאפשר לצי שלה פעילות ימית נרחבת בים התיכון.

האסטרטגיה הרוסית החדשה נועדה גם לאותת לאיראן ולטורקיה, שהחלה באחרונה לפעול צבאית בשטח סוריה, כי היא בעלת הבית האמיתית בסוריה והיא שמחזיקה בכל הקלפים של הנשיא בשאר אסד.

האם המעורבות הצבאית של רוסיה תצליח לשקם את סוריה? האם היא תוכל להחזיר לנשיא בשאר אסד את השטח העצום שאיבד למורדים? נראה שזו משימה בלתי אפשרית, היא נועדה בעיקר לשמר את מה שקיים ולהבטיח את האינטרסים הרוסים.

המדיניות הרוסית כלפי משטרו של אסד היא עקבית. מתחילת המלחמה בסוריה הבהירו הרוסים כי לא יאפשרו את נפילת שלטונו של בשאר אסד ואף התייצבו לצידו במועצת הביטחון של האו"ם והתנגדו להתערבות צבאית בסוריה.

הנשיא פוטין אף שיגר את הצי שלו לחופי סוריה כדי להבהיר שהוא לא יאפשר תקיפות צבאיות של המערב בשטח סוריה.

במשך השנים שחלפו מאז תחילת המלחמה נכשלו האופוזיציה הסורית, ארצות הברית ומדינות ערב במטרתן להפיל את משטרו של בשאר אסד, הדבר היחיד שהשיגו הוא חלוקתה בפועל של המדינה.

הנשיא אובאמה אמר לפני כמה ימים כי "האסטרטגיה הרוסית בסוריה התומכת במשטר אסד היא טעות גדולה", הבעיה היא שלנשיא אובאמה יש מדיניות מבולבלת בכל הקשור לסוריה. בתחילה הוא התעקש על גירושו של בשאר אסד מכיסאו ואח"כ החליט כי המשימה הראשונה במעלה היא המלחמה בטרור של דאע"ש ולא הפלתו של בשאר אסד.

הארגונים האסלאמים הג'יהאדיסטים מתכוונים לאמץ את המודל האפגאני ולהפוך את חייהם של החיילים הרוסים בסוריה לגיהנום. השאלה אם סוריה תהפוך לאפגניסטאן חדשה תלוייה הרבה במה שתעשה ארצות הברית.

האם ארצות הברית תחבור לגורמים האסלאמים הקיצונים הפועלים נגד משטר אסד כפי שחברה למוג'אהידין באפגניסטן נגד כוחות הצבא הרוסי שהחלו לפעול שם ב1979?

האם ארצות הברית או מדינות אחרות מהמערב יציידו למשל את הארגונים האסלאמים הקיצונים בנשק נ"מ חדיש כדי לפעול נגד הטייסים הרוסים שאמורים להגיע בקרוב לסוריה כדי להשתתף בגיחות ההפצצה נגד המורדים?

יתכן בהחלט כי הנשיא פוטין לקח סיכון גדול בהגברת המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה כדי לשמור על האינטרסים של סוריה. מדובר בהימור שעלול להביא את רוסיה לעימות עם העולם הסוני שחוד החנית שלו כרגע הינו האסלאם הג'יהאדיסטי הקיצוני.

אולם  השאלה אם סוריה תהפוך לאפגניסטן של שנות השמונים תלויה לא פחות בשאלה מה תעשה ארצות הברית: האם היא תהפוך את סוריה לזירת עימות צבאי בין המעצמות ותשתף פעולה עם המורדים נגד הצבא הרוסי או שתימנע מכך ותחפש בכל מחיר פתרון מדיני של פשרה.

הבעיה היא שלממשל אובאמה אין מדיניות ברורה והוא מזגזג חדשות לבקרים. נצטרך להמתין ולראות.