עבור לתוכן העמוד
Menu

האינטרס התורכי שבהגירה ההמונית לאירופה

התפרצות ההגירה ההמונית לאירופה היא קודם כל תוצאה של מצוקה אנושית קשה שמחפשת הצלה בכל מקום אפשרי, אבל מאמר שפרסם מכון המחקרים של עזמי בשארה, המקורב לאחים המוסלמים בקטאר שופך אור חדש על התופעה. על פי עזמי בשארה, בעת האחרונה הרעו התורכים את היחס לפליטים במחנותיהם מצד אחד, ונקשרו במבריחי אדם מצד שני כדי לכוון […]

התפרצות ההגירה ההמונית לאירופה היא קודם כל תוצאה של מצוקה אנושית קשה שמחפשת הצלה בכל מקום אפשרי, אבל מאמר שפרסם מכון המחקרים של עזמי בשארה, המקורב לאחים המוסלמים בקטאר שופך אור חדש על התופעה.

על פי עזמי בשארה, בעת האחרונה הרעו התורכים את היחס לפליטים במחנותיהם מצד אחד, ונקשרו במבריחי אדם מצד שני כדי לכוון את ההגירה לאירופה. אם כך, גל ההגירה הזה יוצא מתורכיה, ביוזמת תורכיה, ויש לראותו כמסע כיבוש ניאו עות'מאני של אירופה. בקנה מידה היסטורי, אחרי שהתורכים נכשלו פעמיים בכיבוש וינה בימי הביניים כדי לפרוץ אל לב היבשת הנוצרית, הפעם הזאת הם יצליחו. אין זה מקרה שמדינות אירופה שחוו את השלטון העות'מאני מבינות זאת, בעוד יתר מדינות אירופה – לא.

יש לזכור כי ערב משבר סוריה הגדול התחילה תורכיה לדבר על "האיסלאמופוביה" של אירופה, והתחילה להתארגן לקחת חסות על המוסלמים באירופה. יש לצפות לחידוש המערכה הזאת כעת.

עד גל ההגירה הזה דובר על החזרת הפליטים לתוך השטח הכורדי בצפון סוריה תחת משטר איסור טיסה שייכפה על ידי ארה"ב, אבל ממשל אובאמה נרתע והכורדים הצליחו בכמה מערכות לבסס את מעמדם, כך שהתוכנית להעביר את הפליטים לכורדיסטן לא עלתה יפה. מה שהביא לכך שהתורכים הכינו את התוכנית הנוכחית להעבירם לאירופה.

יש לתופעה הזאת עוד משמעות עמוקה. הפליטים האלה הם סונים, כך שלפחות התכנית הדמוגרפית של אסד עלתה יפה—שינוי הדמוגרפיה של סוריה מסונית לשיעית. אסד גם הורס את כל המקומות הקדושים לסונה בסוריה ומשנה את פני הארץ לא רק דמוגרפית אלא גם חזותית, ומהבחינה הזאת לפחות הוא ניצח.

הסכם הגרעין עם איראן המחיש לסונים כי סוריה עוברת לכיבוש איראני, כמו עיראק, ובכך מתקדמת בניית הקשת השיעית של המזה"ת. מסגד בני אומייה- הלב הפועם של הסונה בסהר הפורה – הפך להיות חוסיינייה שיעית.