עבור לתוכן העמוד
Menu

מהות הקשר בין דאע"ש ל"אחים המוסלמים"

ארגון דאע"ש פרסם ב-20 באוגוסט קריאה לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים להצטרף אליו ולהודיע על נאמנותה למנהיג הארגון אבו בכר אלבגדאדי. הקריאה הזו באה במסגרת המדיניות החדשה של מנהיג הארגון אבו בכר אלבגדאדי אשר קרא בנובמבר 2014 לכל הארגונים האסלאמים הקיצונים לשנות את שמותיהם, להצטרף לארגונו ולהישבע לו אמונים. כך למעשה הצטרף ארגון "אנצאר בית אלמקדס", […]

ארגון דאע"ש פרסם ב-20 באוגוסט קריאה לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים להצטרף אליו ולהודיע על נאמנותה למנהיג הארגון אבו בכר אלבגדאדי.

הקריאה הזו באה במסגרת המדיניות החדשה של מנהיג הארגון אבו בכר אלבגדאדי אשר קרא בנובמבר 2014 לכל הארגונים האסלאמים הקיצונים לשנות את שמותיהם, להצטרף לארגונו ולהישבע לו אמונים.

כך למעשה הצטרף ארגון "אנצאר בית אלמקדס", הפעיל בצפון סיני והמונה כ-4000 איש, רשמית לדאע"ש. הוא שינה את שמו ל "מחוז סיני" (וויליאת סינאא'-בערבית) ונשבע אמונים לאבו בכר אלבגדאדי.

יצויין כי תנועת "האחים המוסלמים" היא תנועת האופוזיציה הגדולה ביותר במצרים. יש לה מליוני תומכים, היא השתתפה בחיים הפוליטיים במצרים ונציג בכיר שלה, מחמד מורסי, אף נבחר לתפקיד הנשיא ושימש בו עד שהודח ביוני 2013 על ידי הצבא המצרי בהנהגת עבד אלפתאח א-סיסי.

התנועה הזו היא גם תנועת האם של ארגון חמאס הפועל בשטחים ואשר הוקם ב1987 על ידי השיח' אחמד יאסין.

הודעת ארגון דאע"ש באה זמן קצר לאחר שנטל אחריות על פיצוץ מכונית תופת מול בנין "מנגנון הביטחון הלאומי" השייך למשרד הפנים בצפון קהיר. בפיגוע נפצעו 29 בני אדם, שישה מהם שוטרים.

מנגנון הביטחון הלאומי הינו ארגון מודיעין בולט במצרים האחראי על המלחמה בטרור.

מדובר בפיגוע שלישי של פיצוץ מכוניות תופת בלב קהיר. לפני כחודשיים נרצח התובע הכללי המצרי, הישאם ברכאת, בפיצוץ מכונית תופת. חודש לאחר מכן אירע פיצוץ מכונית תופת מול הקונסוליה האיטלקית בקהיר.

לארגון דאע"ש יש תשתית עניפה בצפון סיני אולם נראה שהצליח גם להקים רשת חבלה מתוחכמת בעיר הבירה קהיר.

דאע"ש הודיע כי הפיגוע בבנין מנגנון הביטחון הלאומי הוא נקמה על הוצאתם להורג של שישה מפעיליו שהורשעו בבית משפט מצרי בפיצוץ של מטעני חבלה ורצח כמה קציני משטרה. אולם, גורמי בטחון במצרים מסרו לעיתון המצרי "אליום אל-סאבע" ב-20 באוגוסט כי תנועת "האחים המוסלמים" היא האחראית לפיגוע וכי יש תיאום בינה לבין דאע"ש באופן שהאחרון לוקח על עצמו את האחריות לפיגועים כדי להפחית את הלחץ על תנועת "האחים המוסלמים" ולשמור על תדמיתה הבינלאומי.

שיתוף הפעולה בין דאע"ש לתנועת "האחים המוסלמים" החל מאז ההפיכה הצבאית נגד הנשיא מחמד מורסי והדחתו מהשלטון ביוני 2013 והוא מתמקד בפגיעה באנשי צבא ומשטרה מצרים.

משחקי התפקידים בין דאע"ש לתנועת "האחים המוסלמים" משרתים את האינטרסים של התנועה אשר רוצה לזעזע את היציבות הפנימית במצרים ולזרוע פחד, הרס וחורבן בדיוק כמו דאע"ש.

 

מה הרקע לקריאתו של דאע"ש בעיתוי הנוכחי?
נראה כי הקריאה באה על רקע ניסיונו של הארגון לגייס את בני הדור הצעיר במצרים לשורותיו על רקע המצב הכלכלי והחברתי במצרים בדיוק כפי שהוא עושה בסעודיה.

מייד לאחר הדחתו של הנשיא מורסי מתפקידו לפני שנתיים יצאו צעירים רבים החברים בתנועת "האחים המוסלמים" ממצרים לסוריה כדי להצטרף לשורות הארגון.

השלוחה של דאע"ש במצרים לא הצליחה להרחיב את אחיזתה בצפון סיני, בעיקר באזור שיח זוויד, לחלקים נוספים של מצרים. הנשיא א-סיסי הכניס כוחות צבא רבים לסיני והצליח למנוע את התפשטותה ולבודדה בצפון חצי האי.

עכשיו מבקש דאע"ש להתרחב לאזורים נוספים במצרים ועל הרקע הזה הוא פונה לתומכי תנועת "האחים המוסלמים" שכאמור היא תנועה חברתית ופוליטית גדולה במצרים.

הקרבה הרעיונית בין תנועת "האחים המוסלמים" לארגון דאע"ש הינה גדולה. גם התנועה תומכת ברעיון הקמת "הח'ליפות האסלאמית" ובדרך של ג'יהאד.

בכמה הפגנות של "האחים המוסלמים" במצרים בשנתיים האחרונות הונפו גם דגלי דאע"ש והושמעו קריאות תמיכה בארגון.

השיח' יוסף קרדאווי, ראש האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, הנחשב לאב הרוחני של תנועת האחים המוסלמים והגולה בקטאר, אמר בינואר 2015  בקלטת שהפיץ כי מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי משתייך לתנועת "האחים המוסלמים".

לכן, אין להתפלא על הקשר ההדוק בין ארגון דאע"ש לתנועת "האחים המוסלמים", במיוחד במצרים, שם יש להם אויב חזק ומשותף בדמות נשיא מצרים א-סיסי, הרודף אותם עד חורמה ומוציא להורג את פעיליהם.

העיתונות המצרית הרשמית מרבה לפרסם בחודשים האחרונים ראיונות ופרשנויות של אנשי אקדמיה המתמחים בתנועות האסלאמיות המסבירים כי תנועת "האחים המוסלמים" היא הכר הרעיוני הפורה שממנו צמחו ארגוני הטרור הקיצוני כמו דאע"ש, אל-קאעידה, "ג'בהת אלנוצרה", "אנצאר אלשריעה", "אל-תווחיד" ועוד. המגמה היא להבליט את תנועת "האחים המוסלמים" כתנועת טרור ולהצדיק את הוצאתה מחוץ לחוק. נכון שמדובר במסע תעמולה של השלטונות אולם במקרה הזו בהחלט יש בסיס עובדתי מוצק למרבית הטענות של שלטונות מצרים כלפני תנועת "האחים המוסלמים" ובמיוחד לתמיכתה בטרור ובאלימות.