עבור לתוכן העמוד
Menu

"מדינת החוף" העלווית

כל הסימנים בשבועות האחרונים מעידים על כך שנשיא סוריה בשאר אסד השלים עם חלוקתה של סוריה והוא נערך להקמתה של "מדינת החוף" במערבה של סוריה  שרוב תושביה הם בני עדתו העלווית. המדינה החדשה הזו תהייה בשליטתן המוחלטת של איראן וארגון חיזבאללה ובתמיכתה הדיפלומטית של רוסיה. בשאר אסד ימשיך כנראה להיות הנשיא ויצליח למנוע את הטבח […]

כל הסימנים בשבועות האחרונים מעידים על כך שנשיא סוריה בשאר אסד השלים עם חלוקתה של סוריה והוא נערך להקמתה של "מדינת החוף" במערבה של סוריה  שרוב תושביה הם בני עדתו העלווית.

המדינה החדשה הזו תהייה בשליטתן המוחלטת של איראן וארגון חיזבאללה ובתמיכתה הדיפלומטית של רוסיה. בשאר אסד ימשיך כנראה להיות הנשיא ויצליח למנוע את הטבח הגדול שתכננו מתנגדיו במיעוט העלווי המונה כ-11 אחוזים מהאוכלוסיה בסוריה.

בנאומו הפומבי של בשאר אסד בשבוע שעבר הוא הודה למעשה כי נאלץ לוותר, בעל כורחו, על השליטה בחלקים נרחבים של סוריה, בדרום, בצפון ובמזרח.

"הנסיגה מאזורים היא כדי לשמור על אזורים אחרים חשובים יותר" הסביר בשאר אסד, הוא הודה כי צבא סוריה הותש לאחר ארבע שנות לחימה קשות וכי אין לו מספיק לוחמים כדי להילחם בכל שטחה של סוריה.

הנשיא אסד הודה לאיראן ולארגון חיזבאללה על התמיכה בו ואותת לתומכיו כי איננו לבד בשדה המערכה.

הנשיא אסד נוקט כעת במדיניות של "צמצום נזקים" והיערכות מחדש בעקבות ההתפתחויות האחרונות מהן הוא שואב אופטימיות כי יוכל להישאר על כס השלטון ב"מדינת החוף" שיקים במערב סוריה.

 

על מה בונה אסד?

הסכם הגרעין עם איראן– הנשיא אסד מעודד מהתחזקות מעמדה של איראן באזור וההערכות כי המעצמות יאלצו להתחשב ברצונה ובאינטרסים שלה באזור. הנשיא אסד מעריך כי בקרב המעצמות מתגבשת ההבנה כי סכנת דאע"ש חשובה יותר מהפלת משטרו והן ינסו לגייס את איראן למשימה זו ולמעשה ישלימו עם המשך שלטונו.

להערכתו של בשאר אסד, איראן תמשיך לתמוך בו והוא מרוצה מהמסר ששיגר המנהיג הרוחני העליון של איראן למדינות המערב אחרי החתימה על הסכם הגרעין.

עלי ח'מינאי אמר ב-18 ביולי, בנאום שנשא בטהרן, את הדברים הבאים: "ההסכם לא ייצור שום שינוי במדיניות האיראנית במזרח התיכון או ביחסים עם וושינגטון, איראן תמשיך לתמוך בבנות בריתה בפלסטין, תימן, סוריה, עיראק, בחריין ולבנון".

 

טורקיה נגד דאע"ש והכורדים- הנשיא אסד רואה בשינוי האסטרטגי של נשיא טורקיה ארדואן ביחס לדאע"ש ולמפלגת הפועלים הכורדית, שעימה הגיע להפסקת אש ב-2013, שינוי לטובה שיקל בלחץ עליו בתוך סוריה.

הכורדים בסוריה מודיעים בגלוי על רצונם להקים מדינה בצפון סוריה ולהערכת אסד הכורדים בסוריה, בעיראק ובטורקיה עשויים להתאחד נגד הנשיא הטורקי ארדואן ולהשלים עם שלטונו שלו בסוריה.

טורקיה חוששת כי הקמת "מדינת החוף" בסוריה תהווה תקדים להקמת מדינה כורדית בצפון סוריה ולכן היא תילחם בנחישות בכורדים בסוריה ובארגון דאע"ש כדי למנוע ממנו להשתלט על אזור הגבול בינה לבין סוריה שהינו באורך של כ900 ק"מ.

המוערבות של טורקיה בלחימה בסוריה בגורמים המתנגדים לו משרתת את האינטרסים של בשאר אסד.

 

יוזמת רוסיה למלחמה בדאע"ש- רוסיה ממשיכה במאמציה הדיפלומטים לקדם את יוזמתו של הנשיא פוטין להקמת קואליציה מרובעת שתילחם בדאע"ש ותבטיח את המשך שלטונו של בשאר אסד.

היוזמה הרוסית שהוצגה בחודש שעבר בפני שר ההגנה הסעודי ושר החוץ הסורי בעת שביקרו בנפרד במוסקבה מדברת על הקמת קואליציה של סוריה-סעודיה-טורקיה-ירדן למלחמה בדאע"ש.

בימים האחרונים מנסה רוסיה להאיץ את קידום היוזמה בעקבות הצטרפותה של טורקיה למלחמה בדאע"ש.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני, הנחשב לשופרו של חיזבאללה בלבנון, דיווח ב-30 ביולי כי ראש לשכת הביטחון הלאומי הסורי, הגנרל עלי ממלוכ, נפגש בסעודיה עם שר ההגנה הסעודי הנסיך מחמד בן סלמאן בריאד שבסעודיה.

על פי הדיווח, הפגישה התקיימה בתיווכה של רוסיה והגנרל הסורי הגיע לריאד במטוס רוסי מיוחד.

בפגישה היו חילופי האשמות הדדים על האחריות למתרחש בסוריה אולם סוכם על המשך המגעים.

כזכור, סעודיה תומכת בכסף ובנשק בקואליציית המורדים "ג'יש פתח" הפועלת נגד משטר אסד והיא דורשת את הסתלקות איראן וחזבאללה משטח סוריה.

 

לסיכום: בניגוד לכל התחזיות, לאחר ארבע שנות לחימה קשות, הצליח בשאר אסד לשמור על שלטונו, הוא נאלץ לוותר על חלקים גדולים של סוריה אך היום הוא מוכן, מחוסר ברירה, להסכים לחלוקתה בפועל של סוריה ולהסתפק במדינת חוף קטנה שתורכב ברובה מבני העדה העלווית.

להערכתו של בשאר אסד ההתפתחויות האחרונות הן לטובתו ויאפשרו את המשך שלטונו לפחות בחודשים הקרובים.