עבור לתוכן העמוד
Menu

ארגון דאע"ש מתחזק בסעודיה

שלטונות סעודיה ניצבים בפני אתגר ביטחוני גדול שמאיים על הממלכה, אין להם פיתרון למלחמה בדאע"ש בתוך סעודיה וגל הפיגועים שעשה הארגון גורם למבוכה רבה בקרב חוגי השלטון

ב-6 באוגוסט החריד קול פיצוץ אדיר את האוויר בעיר אבהא באזור עסיר שבדרום מערב סעודיה, מחבל מתאבד פוצץ את עצמו, במהלך תפילת הצהרים, בתוך מסגד השייך ל"כוחות החירום" הסעודיים, בפיגוע נהרגו 12 אנשי כוחות הביטחון הסעודי, שלושה מעובדי המסגד ועוד 33 בני אדם נוספים נפצעו.

משרד הפנים הסעודי פרסם ב-8 באוגוסט הודעה כי המחבל המתאבד הינו צעיר סעודי בן 21 בשם יוסף בן עבדאללה אלסולימאן.

ארגון דאע"ש נטל את האחריות על הפיגוע.

נראה כי הארגון משנה את הטקטיקה שלו בסעודיה, עד כה הוא תקף מסגדים שיעים בסעודיה בניסיון להתסיס את המיעוט השיעי נגד הרוב הסוני בממלכה, אולם הפעם אירע הפיגוע בתוך מסגד סוני השייך לכוחות הביטחון הסעודיים.

הפיגוע המוצלח, מבחינתו של דאע"ש, מהווה הישג גדול לארגון שכן הוא הצליח לבצע אותו למרות אמצעי הביטחון הקפדניים שנקטו גורמי הביטחון הסעודיים לאחר הפיגועים שעשה במסגדים השיעים בקטיף ובדמאם.

הצלחת הפיגוע מעידה על עוצמת החדירה של הארגון לתוך סעודיה וגם בקרב כוחות הביטחון הסעודים.

נראה כי ארגון דאע"ש זוכה לשיתוף פעולה ולאהדה בקרב האוכלוסיה בסעודיה, רק באחרונה הודיעו כוחות הביטחון של סעודיה כי לכדו תשתית גדולה של הארגון שמנתה 431 פעילים שתכננו לפוצץ שבעה מסגדים בממלכה, גילם של מרבית העצורים לא עלה על 21 שנים.

ההתפשטות הרעיונית של דאע"ש בסעודיה, בעיקר בקרב הדור הצעיר, מדאיגה את שלטונות הממלכה אולם הם לא מצליחים לבלום אותה.

אחד המומחים הסעודיים למלחמה בטרור, ד"ר ח'ליל אלח'ליל, חבר המועצה המייעצת הסעודית לשעבר. הופיע ב-6 באוגוסט בערוץ "אלערביה" וגילה כי יותר מ60 אחוזים מבני הדור הצעיר בסעודיה, רובם בגילאי העשרים, מוכנים להצטרף לשורות דאע"ש.

הנתונים האלה מחזקים דברים שאמר הנשיא אובאמה לפני חודשיים, כאשר נפגש עם מנהיגי המפרץ בקמפ דיויד כדי להרגיעם בעניין הסכם הגרעין ואף חזר עליהם לפני כשבועיים בראיון ל"ניו יורק טיימס", ובהם הזהיר כי בקרב הדור הצעיר בסעודיה יש פופלאריות גדולה לארגון דאע"ש וכי מדובר בציבור מתוסכל ומובטל שאיננו שותף בתהליך קבלת ההחלטות על עתידו.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" פרסם ב-6 באוגוסט כתבה על הסיבות הגורמות לצעירים סעודים להצטרף לשורות דאע"ש.

העיתון מנה כמה גורמים: לחץ חברתי ומשפחתי, שימוש בסמים, בידוד חברתי, יצר הרפתקנות ורצון להתבלט בגלל הזנחה חברתית.

בכתבה נטען גם כי הפרסומים בתקשורת הערבית על הישגי דאע"ש בסוריה ובעיראק מעודדים את הצעירים הסעודיים להצטרף לארגון, רבים מהצעירים אינם יודעים קרוא וכתוב והם חסרי השכלה תיכונית ודתית.

דאע"ש יותר אטרקטיבי לצעירים הסעודיים מארגון אל-קאעדה מכיוון שהוא מגדיר את עצמו כ "מדינה", דבר המושך צעירים, הרוצים לחסל חשבונות עם מדינות ערב, להצטרף אליו.

 

שלטונות סעודיה ניצבים בפני אתגר ביטחוני גדול שמאיים על הממלכה, אין להם פיתרון למלחמה בדאע"ש בתוך סעודיה וגל הפיגועים שעשה הארגון גורם למבוכה רבה בקרב חוגי השלטון, דאע"ש הצליח להפתיע, כל פעם מחדש, את גורמי הביטחון הסעודיים.

ההצלחות של דאע"ש במישור המדיני והצבאי הן גדולות והוא שולט על חלקים נרחבים בסוריה ובעיראק ומתחזק במדינות ערביות נוספות כמו לוב, לכן, כל עוד הוא מצליח בפעולותיו הצבאיות הוא ממשיך להוות אטרקציה לבני הדור הצעיר בסעודיה.

בתחום הדתי, ארגון דאע"ש מציג את עצמו כמייצג של ה"אסלאם האמיתי", גם בתחום הזה כשלו סעודיה ומדינות ערב  מלחשוף את פניו האמיתיים של דאע"ש מכיוון שאין מנהיגי דת מוסלמים , ברמה גבוהה, הזוכים לפופולאריות רחבה בעולם הערבי, המוכנים לצאת לקמפיין תקשורתי ולהתעמת חזיתית ובאופן רצוף עם התעמולה הדתית של הארגון.

סביר להניח כי סעודיה תגביר עוד יותר את אמצעי הביטחון סביב המסגדים בממלכה, במיוחד בתפילות יום השישי, כדי למנוע פיגועים נוספים, אולם נראה כי בשלב הזה אין לה שום פיתרון אמיתי נגד התגברות כוחו של דאע"ש בממלכה.