עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מפזרת מסך עשן על כוונותיה האמיתיות

קיים פער גדול בין המדיניות עליה מצהירה איראן לבין מעשיה בשטח

סוכנות הידיעות האיראנית "איסתא" ציטטה ב-15 באוגוסט את סגן שר החוץ האיראני חסן אמיר בן אללהיאן שאמר כי "ארצו נחושה להשתלב במשא ומתן עם המדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ כדי לגשר על חילוקי הדעות בענין סוריה ותימן כדי להתפנות ולהביס את דאע"ש שמאיים על כל מדינות האזור".

דברי הכיבושין של סגן שר החוץ האיראני מצטרפים למסע הדילוגים של שר החוץ האיראני במדינות ערב לאחר החתימה על הסכם הגרעין,ששר החוץ האמריקני קרי מצא לנכון לשבח אותו בפומבי, ולמאמר שפרסם ג'וואד ט'ריף בעיתונות הערבית לפני כשבועיים תחת הכותרת "(קודם)השכן אח"כ הבית" (אלג'אר ת'ם אלדאר-בערבית), במאמרו הבהיר ט'ריף כי אחרי הסכם הגרעין "תנקוט איראן מדיניות של כיבוד הריבונות ואחדות כל השכנות והעצמאות הפוליטית שלהן ותמנע מפגיעה בגבולותיהן".

איראן ,כך ניתן להתרשם, נוקטת לאחר החתימה על הסכם הגרעין, בדיפלומטיה פעילה שנועדה לנסות ולהפיג את חששותיהן של מדינות ערב, במסגרת הזו היא גם הציגה יוזמה חדשה לפיתרון המשבר בסוריה שעיקריה הם הפסקת אש מיידית, הקמת ממשלת אחדות זמנית, שינוי החוקה ועריכת בחירות כלליות חדשות.

איראן יוצאת מגדרה בהצהרות ובדיבורים להראות כי כוונותיה טובות וכי היא מעוניינת במציאת "פתרון של שלום" למצב בסוריה ובתימן, השאלה הנשאלת היא האם תצליח איראן באמת להוכיח את "טוהר כוונותיה" והאם מדינות ערב יקנו ממנה את "הסחורה החדשה" שהיא מנסה לשווק כי אין בכוונתה לייצר פצצה גרעינית ולהתערב בעניינים הפנימיים של מדינות ערב?

למדינות ערב יש ניסיון מר וכואב עם אמינותה של איראן ובצדק רב, לכן המדיניות החדשה שמנסה איראן להפגין כלפיהן לאחר החתימה על הסכם הגרעין נתפסת כ"מסך עשן" שנועד לכסות על הכוונות האמיתיות של איראן ועל רצונה לעבור בשלום את הקרב בקונגרס האמריקני על אישור הסכם הגרעין.

איראן מפגינה רוח חיובית להידברות עם היריבות שלה במפרץ כדי לנסות ולמתן את התנגדותן להסכם הגרעין אולם מדובר בפעילות דיפלומטית של שר החוץ האיראני ג'וואד ט'ריף שעיקריה הן דיבורים ולא מעשים.

בימים האחרונים הודיעה בחריין על תפיסת רשת חבלה שהופעלה מאיראן ועשתה פיגועים במדינה והבריחה נשק וחומרי חבלה מאיראן, גם כווית, ששר החוץ האיראני ביקר בה באחרונה, הודיעה על לכידת חולייה של ארגון חזבאללה, בן חסותה של איראן, שעשתה פיגועים במדינה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-15 באוגוסט כי ממשלת כווית שוקלת לאמץ רשימה של ארגוני טרור כפי שעושות שאר המדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ.

הגנרל מחמד אליוסף אלצבאח,מנהל משרד הפנים הכוויתי לעניני בטחון הגבולות אמר לעיתון: "הכיוון הוא אחד והסכנה(מאיראן) משותפת, אנו עומדים בפני אותן הסכנות שבהן עומדות מדינות המפרץ".

כדברי הפתגם הערבי הידוע "על מילים לא משלמים מיסים" איראן ממשיכה לפזר הצהרות והבטחות ללא כסוי שנועדו להרוויח זמן ולנסות ולהסתיר את כוונותיה האמיתיות, מדובר במדינה שרואה בבחריין את המחוז ה-42 שלה ובעיר בגדאד שבעיראק את בירת האימפריה האיראנית החדשה.

בשטח לא השתנה דבר, לאיראן אין שום כוונה לוותר על השפעתה בסוריה ויוזמתה החדשה נועדה להציל את בן חסותה הנשיא בשאר אסד, בתימן נוקטת איראן בזהירות לאחר שנאמני המשטר החוקי הצליחו לשחרר את העיר עדן מידי המורדים החות'ים, מדובר בהישג של סעודיה אך איראן תעשה הכל כדי למחוק את ההישג הזה.

לכן, מבחינתן של מדינות המפרץ, יש פער גדול בין המדיניות עליה מצהירה איראן לבין המעשים בשטח, הסכסוכים בין איראן לבין שכנותיה הערביות חייבים להיפתר במעשים ולא בדיבורים או בביקורים דיפלומטים, חובת ההוכחה מוטלת על איראן ועד שזה יקרה הן מתייחסות לאיראן כמדינה המפזרת מסך עשן כדי להסתיר את כוונותיה האמיתיות שהינן כוונות התפשטות שנועדו להקים את האימפריה האיראנית החדשה במזרח התיכון.